Анализаторите не са единодушни в оценката си за бъдещото поведение на 47-ия президент на САЩ по отношение на автомобилния бизнес, но в няколко послания все още са уверени: митническата война с Китай ще се разгърне с нова сила и електрическата мобилност ще бъде спряна.
След като Доналд Тръмп печели втори президентски мандат сред автомобилните производители веднага се появи паника. Досега най-голяма печалба записва "приятелят на Тръмп" Илон Мъск - акциите на неговата компания Tesla поскъпнаха с 14% веднага след победата на Тръмп. Други производители на електрически автомобили и традиционни автомобили обаче не са толкова доволни и има няколко причини за това.
Според Automotive News завръщането на бившия президент Доналд Тръмп в Белия дом вероятно ще доведе до период на несигурност в автомобилната индустрия по отношение на регулациите, стимулите и продажбите на електрически превозни средства.
Най-вече обезпокоени са китайците, защото очакват президентът Доналд Тръмп да предприеме стъпки за допълнителна изолация на китайските производители на автомобили и части, за да защити вътрешния пазар на САЩ. В същото време може да се очаква новата администрация да премахне данъчните стимули за електрически превозни средства, което ще навреди на автомобилните производители, които са инвестирали сериозно в електрически задвижвания.
Тръмп заплаши да наложи вносни мита върху стоки и от ЕС, така че акциите на европейските производители BMW, Volkswagen, Mercedes-Benz и Porsche паднаха с 5.2 - 7.7%, съобщава Ройтерс . Все пак главният изпълнителен директор на BMW Оливър Зипс каза, че BMW ще спечели от своето „много, много голямо присъствие в САЩ“. Може би говорим за завода на BMW в Спартанбург, който произвежда SUV-тата X5, X6 и X7.
Позицията на Тръмп за електрическите автомобили не е тайна за никого, напомня Electrek - вторият му мандат вероятно ще доведе до намаляване на инвестициите, отпуснати от екипа на Байдън в зелена енергия, отмяна на данъчни стимули за купувачите на електрически автомобили и промяна в политики, насочени към намаляване на емисиите на CO2.
Може би скоро ще чуем мненията и на други автомобилни производители за победата на Тръмп и евентуалните промени в автомобилния бранш. „Очакваме да бъде трудно за производителите и износителите на автомобили“, казва Никълъс Форест, главен инвестиционен директор в Candriam. - "Тръмп може да въведе още мита върху вносни стоки, така че и за германските и френските производители на автомобили всичко, което се изнася от Европа, е риск."
Но не само Европа. Тръмп иска да държи колите от Мексико извън страната. Ето защо китайската BYD например спря плана си за изграждане на завод в Мексико, който трябваше да се превърне в ключова производствена площадка за достъп до САЩ. BMW също така планира да започне производство на своите електрически автомобили от следващо поколение, наречени "Neue Klasse", в Мексико през 2027 година, но пък и Илон Мъск също изгражда завод на Tesla там.
Но най-вече, разбира се, Тръмп визира Китай в полезрението си: той планира постепенно да прекрати китайския внос по време на втория си мандат, както и да забрани на китайски компании да притежават американски недвижими имоти и инфраструктура в енергийния и технологичния сектор.