Мерките в подкрепа на събираемостта, стриктното възстановяване на ДДС и ускореното усвояване на еврофондовете са сред основните фактори за подобряване на приходите в бюджета за 2013г. Това става ясно от днешното заседание на Министерски съвет.
Министерският съвет одобри отчета за изпълнението на държавния бюджет за 2013 г. по данните от годишните отчети за касово изпълнение на бюджетите на първостепенните разпоредители с бюджетни кредити и предлага на Народното събрание да го разгледа и приеме.
Фискалният резерв към 31 декември 2013 г. е в размер на 4,7 млрд. лв. (6,0 % от БВП) при заложен минимален размер към края на 2013 г. в Закона за държавния бюджет на Република България (ЗДБРБ) за 2013 г. от 4,5 млрд. лева. Изпълнението на КФП за 2013 показва, че фискалната позиция на страната е стабилна - отчетените стойности за дефицита и държавния дълг са по-ниски от заложените в ЗДБРБ за 2013 г., а същевременно нивото на фискалния резерв отговаря напълно на заложените законови изисквания.
Приходите и помощите по консолидираната фискална програма за 2013 г. са в размер на 28 977,2 млн. лв. или 37.1 % от БВП, при 35,2 % от БВП за 2012 година. Съпоставени с предходната година постъпленията на консолидирано ниво са нараснали номинално 1 507,7 млн. лв., или с 5,5 на сто. В групата на данъчните приходи се отчита нарастване с 3,9 % (841,4 млн. лв.) спрямо 2012 г., а при неданъчните приходи и помощите - 11,2 % (666,4 млн. лв.).
Общата сума на данъчните приходи (вкл. приходите от осигурителни вноски) за 2013 г. възлиза на 22 370,3 млн. лв., което представлява 97,9 % от разчета към ЗДБРБ за 2013 година. Приходите в частта на преките данъци са в размер на 3 901,5 млн. лв., или 96,3 % от годишния разчет. Приходите от косвени данъци са в размер на 11 590,7 млн. лв., което представлява 97,3 % от планираните за 2013 година. Социалните и здравно-осигурителните вноски за 2013 г. са в размер на 6 060,2 млн. лв., или 99,8 % от разчетените за 2013 година. Приходите от други данъци (вкл. имуществени данъци и други данъци по ЗКПО) са в размер на 817,9 млн. лв., или 101.0 % спрямо разчета за 2013 година.
Основните фактори за подобрението от страна на приходите спрямо предходната година са продължилото икономическо възстановяване, мерките на приходните администрации за подобряване на събираемостта на приходите и ускореното усвояване на средства по програмите и фондовете на ЕС.
Активните мерки за повишаване на събираемостта на публичните вземания от приходните администрации подкрепиха приходната страна на бюджета. Друг фактор, влияещ върху постъпленията от тези данъци са предприетите мерки от данъчната администрация за стриктно спазване на сроковете за възстановяване на дължимия данъчен кредит по ЗДДС, като по този начин се цели подкрепа на бизнеса и осигуряване на свеж ресурс за оперативни и инвестиционни нужди на фирмите.
В следствие на тези мерки невъзстановеният в срок данъчен кредит бе сведен до минимум, а през последните месеци на 2013 г. бяха отчетени по-големи постъпления от корпоративни данъци, което е свързано и с нормативните промени, въведени от началото на годината.
Разходите, включително вноската в бюджета на ЕС, по консолидирания бюджет за 2013 г., представляват 38,9 % от БВП, а общият им размер е 30 417,9 млн. лв. или 95,1 % от годишния разчет. Спрямо 2012 г. общо разходите по консолидирания бюджет са по-високи с 9,3 %, или 2 589,6 млн. лева. В структурно отношение ръст се отчита основно при социалните и здравноосигурителните плащания, капиталовите разходи, разходите за издръжка, лихвените разходи и други.
Разходните политики се фокусираха върху мерки за насърчаване на икономическия растеж и за засилване на социалната защита на най-уязвимите групи от населението, при запазване на фискалната стабилност. След като в продължение на 3 години пенсиите бяха замразени, през 2013 г. бе извършена индексация на пенсиите и бяха изплатени коледни добавки за пенсионерите с най-ниски пенсии.
При политиките по социалното подпомагане също бяха направени промени, като бяха осъвременени отпусканите обезщетения, вкл. помощите за отглеждане на малко дете, месечната добавка за отглеждане на дете с трайни увреждания и др. Допълнителни ресурси бяха осигурени и за системата на здравеопазването.
Текущите нелихвени разходи по КФП за 2013 г. възлизат на 24 681,9 млн. лв. (100,2 % спрямо разчета за годината и 31,6 % от БВП), лихвените плащания - 688,8 млн. лв. (78,7 % от планираните за 2013 г. и 0,9 % от БВП), и капиталови разходи (вкл. прираста на държавния резерв) - 4 113,1 млн. лв. (73,9 % от планираните за годината и 5,3 % от БВП).
Частта от вноската на България в бюджета на ЕС, изплатена към края на 2013 г. от централния бюджет, възлиза на 934,1 млн. лв. (1,2 % от БВП), което е в съответствие с регламент 1150/2000 на Съвета на Европейския съюз.
Дефицитът по консолидираната фискална програма (КФП) на касова основа за 2013 г. е в размер на 1 440,7 млн. лв., или 1,8 % от брутния вътрешен продукт (БВП). За сравнение в разчетите към Закона за държавния бюджет на Република България за 2013 г. бе предвидено дефицитът по КФП да не надвиши 2% от БВП. Бюджетното салдо се формира от дефицит по националния бюджет в размер на 1 096,8 млн. лв. и дефицит по европейските средства в размер на 343,9 млн. лева.
Дефицитът на начислена основа на сектор „Държавно управление“ за 2013 г. е в размер на 1,5 % от БВП по методологията на ЕСС 95 съгласно Априлските нотификационни таблици за дефицита и дълга.
Със същото решение правителството одобри Годишен доклад и отчет за дейността на Държавния фонд за гарантиране устойчивост на държавната пенсионна система за 2013 г. (т.нар. Сребърен фонд) и Годишен отчет за състоянието на държавния дълг за 2013 г., които предстоят да бъдат внесени в Народното събрание.
Отчетните данни сочат общ паричен ресурс към 31.12.2013 г. по сметка на Сребърния фонд в БНБ в размер на 2 332,0 млн. лева. Наличността на 01.01.2013 г. е в размер на 2 086,9 млн. лв., като през годината с трансфер от централния бюджет са предоставени 245,1 млн. лева. В края на месец декември 2013 г. номиналният размер на държавния дълг възлиза на 14,1 млрд. лв. при регламентирано ограничение за максималния размер на държавния дълг към края на годината от 14.6 млрд. лв., (§ 14 от преходните и заключителни разпоредби на ЗДБРБ за 2013 г.).