Отидете към основна версия

2 265 1

Брюксел погна БЕХ за монопол в енергетиката

  • бех-
  • ток-
  • газ-
  • ек-
  • брюксел

Продължителността на разследванията в областта на антитръстовата политика зависи от редица фактори, като сложността на случая

Европейската комисия (ЕК) образува официално производство, за да разследва дали „Български енергиен холдинг“ (БЕХ) и дъщерните му дружества „Булгаргаз“ (за доставка на газ) и „Булгартрансгаз“ (за газова инфраструктура) пречат на свои конкуренти да получат достъп до важни газови инфраструктури в България, което е в нарушение на антитръстовите правила на ЕС. Образуването на производство не засяга изхода от разследването.

Повод за писмото е практиката на БЕХ да поставя териториални ограничения пред фирмите, на които продава електроенергия по цени на едро. С тях се сключват договори, които им позволяват да продават тази електроенергия или само на територията на България, или само извън нея.

Тези договори съдържат и механизми за контрол и налагане на санкции от страна на холдинга, съобщават от Комисията.

Според установеното от нея до момента това е злоупотреба с монополно положение, което изкривява пазарните правила при търговията с електроенергия, и поставя изкуствени бариери между България и останалите страни от ЕС.

Комисията откри официална процедура на 27 ноември 2012 г., за да разследва дали БЕХ злоупотребява с господстващото си положение на пазара за електрическа енергия на едро в България.

Това става ясно от съобщение на комисията.

Комисията е обезпокоена от това, че историческият оператор в българската енергетика

БЕХ и неговите

Въпреки частичната приватизация на активите за производство на електроенергия и на разпределителната система, единственото, вертикално интегрирано, изцяло държавно дружество (Български енергиен холдинг - БЕХ) запазва централната си роля. БЕХ и неговото дъщерно дружество НЕК притежават активи за производство на електроенергия представляващи 45% от инсталираните мощности за производство на електроенергия.

Това се казва констатациите и препоръките на Европейската комисия и Световната банка за енергийния сектор. Документите бяха изготвени по време на управлението на предишното служебно правителство през месец май 2013 г. и бяха разпространени от Министерството на икономиката и енергетиката.

НЕК заема централно място в българската електро-енергийна система. Тя изпълнява функции, които в развитите пазари обикновено се извършват от отделни субекти.

В регулирания сегмент на пазара тя действа като единствен купувач от производителите на електроенергия в мрежата за високо напрежение. Като обществен доставчик, НЕК е единствен доставчик на електрическа енергия на регулирани цени за ОРС/крайните снабдители. НЕК също има съществена роля на свободния пазар и действа като доставчик от последна инстанция за промишлените потребители.

дъщерни дружества вероятно злоупотребяват с господстващото си положение на пазарите на природен газ в България, което представлява нарушение на член 102 от Договора за функционирането на Европейския съюз. Комисията откри официална процедура през юли 2013 г.

По-конкретно, тя е обезпокоена от това, че има вероятност тези дружества да пречат на потенциални конкуренти да получат достъп до българската мрежа за пренос на газ и до съоръженията за съхранение на газ, като изрично или негласно отказват достъп на трети страни или го забавят. Освен това, тези дружества могат да пречат на конкурентите да получат достъп до главния газопровод за внос, като запазват капацитет, който редовно остава неизползван, без да го пускат на пазара. Без достъп до тази инфраструктура, която е от основно значение,

нито едно дружество не може да се конкурира с „Булгаргаз“ на българските пазари за доставки на газ.

Подобни практики, ако бъдат доказани, ограничават конкуренцията и могат да доведат до по-беден избор и до по-лоши условия за доставки на газ, което в крайна сметка ощетява потребителите в ЕС.

Член 102 от ДФЕС забранява злоупотребата с господстващо положение на пазара, която може да повлияе на търговията между държавите членки. Начинът на прилагане на тази разпоредба е посочен в Регламента за антитръстовата политика (Регламент № 1/2003 на Съвета), който може да се прилага както от Комисията, така и от националните органи за защита на конкуренцията на държавите — членки на ЕС.

Член 11, параграф 6 от Регламента за антитръстовата политика предвижда, че образуването на производство от Комисията освобождава органите за защита на конкуренцията на държавите членки от правомощията им също да приложат разпоредбите на ЕС в областта на конкуренцията спрямо съответните практики. Съгласно член 16, параграф 1 от същия регламент националните съдилища трябва да избягват да постановяват решения, които биха противоречали на решение, което Комисията предвижда да приеме по образувано от нея производство.

Комисията е уведомила „Български енергиен холдинг“ ЕАД, „Булгартрансгаз“ ЕАД и „Булгаргаз“ ЕАД, както и българския орган за защита на конкуренцията,

че е образувала производство по случая.

Няма законоустановен срок за приключване на разследванията за антиконкурентно поведение. Продължителността на разследванията в областта на антитръстовата политика зависи от редица фактори, като сложността на случая, степента, до която засегнатото предприятие съдейства на Комисията, и упражняването на правото на защита.

Еврокомисията може да забрани незаконните търговски практики, както и да наложи глоба - до 10 на сто от годишния оборот на кампанията.

Консолидираните приходи на холдинга за 2013 г. са в размер на 5.6 млрд. лева, като дружеството притежава и управлява активи на стойност 14.8 млрд лева.

Европейската комисия уведоми „Български енергиен холдинг” ЕАД за изпращането на Изложение на възражения (Statement of Objections) като формална стъпка в рамките на процедура, която цели да установи дали „Български енергиен холдинг” ЕАД е злоупотребил с господстващо положение на пазара за електрическа енергия на едро в България.

Това става ясно от съобщение до медиите от пресцентъра на БЕХ.

Процедурата, която формално е стартирала на 27 ноември 2012 г., се отнася към определени разпоредби в споразумения за доставка на електрическа енергия, които към днешна дата не се прилагат и са били сключени от дъщерните дружества на „Български енергиен холдинг” ЕАД („Национална електрическа компания“ ЕАД, „ТЕЦ Марица изток 2” ЕАД и АЕЦ „Козлодуй” ЕАД) преди началото на процедурата.

Както Европейската комисия изрично подчертава в своето прессъобщение, Изложението на възражения единствено съдържа първоначалното становище и не предрешава окончателния изход от процедурата. В тази връзка „Български енергиен холдинг” ЕАД ще се запознае със съдържанието на Изложението на възражения и ще предприеме изготвянето на анализ, за да отговори на Комисията през втората половина на 2014 г. „Български енергиен холдинг” ЕАД ще продължи да сътрудничи на Европейската комисия с оглед пълното интегриране на българския пазар на електроенергия към единния пазар на Европейския съюз, уточняват от БЕХ.

 

Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.

Свързани новини