Терминът „тинк-танк“ е особено популярен сред читателите на вестници, списания и различни аналитични сайтове. У нас е популярен като мозъчен тръст. Списание „Икономист“ обяснява с какво точно се занимават тези изследователски агенции.
Неправителствените тинк-танкове излизат с доклади за различни актуални теми, включително и Brexit. Голяма част от тях правят интригуващи факти и смели предложения.
Терминът става популярен през 50-те години на миналия век, когато вече има много такива организации в световен мащаб. Някои от най-известните американски мозъчни тръстове са основани в началото на XX век. Британският кралски обединен институт за отбранителни изследвания (RUSI) пък е създаден през 1831 година. Американският изследователски център „Pew“ фокусира дейността си в информация и фактология, а не в политически препоръки. Изследователи от университета в Пенсилвания посочват, че в момента в света има 6846 мозъчни тръстове.
„Тинк-танк“ организацията цели да запълни празнината между академичните трудове и политиките. Академиците правят авторитетни проучвания и анализи, но с изключително бавно темпо. Мозъчните тръстове правят анализи, които достигат по-бързо до широката публика и са по-достъпни за журналисти и хора, интересуващи се от дадената проблематика.
През миналия век се стигна до бум на мозъчните тръстове, защото се откри пространство за експертни анализи по политически и икономически теми. Напоследък обаче се забелязва намаляване броя на тези организации. Една от причините за това е, че хората – даващи пари – предпочитат да вложат средствата си за конкретен проект. Друга причина е увеличаващата се конкуренция.