Госпожо Стойнова, в България битува мнението, че професията на „консултант-продавача” е временна. Това води до текучество. Как може то да бъде намалено?
Компанията ни е от 11 години на българския пазар и имаме примери с голям брой служители, които са в нея от 7-8 години. Със сигурност има и такива, които приемат работата като временна, но това може да се намали с внимателен подбор, добро обучение и с конкретен план за развитие. Когато човек знае, че има план и може да изгради кариера в дадена компания, със сигурност би се задържал повече, отколкото ако прецени, че няма накъде да израства и работата би било загуба на време.
Вече не сме в позиция, в която работодателят да може да избира служителите. В момента борбата е компанията да спечели служителя по време на интервюто, но и да умее да го задържи и да му покаже, че той е важен.
Какви са механизмите даден служител да бъде задържан, освен финансовия?
Освен финансовият, който е ключов фактор, едно добро въведение и обучение е от жизнена важност. Когато един служител е нов, със сигурност трябва да му се обърне подходящо внимание и да се отдели време за обучение.
Няколко пъти споменахте обучение. Какво включва то във вашата компания?
При нас то се състои от две части – на работното място и онлайн. Последното е няколко вида – въвеждащо и продуктово. Обучението за позицията „продавач-консултант” трае 3 месеца.
Какви качества трябва да притежават, за да могат да работят тази професия?
Желание за работа в динамична среда, работа в екип и умение да предоставят добро обслужване на клиентите. Има хора, които не обичат контакт с клиентите. Това ги натоварва, изнервя ги. Действително служителят трябва да е съсредоточен върху клиента, за да може да му предостави най-доброто обслужване и да му продаде това, от което има нужда.
Докъде реално един консултант-продавач може да стигне в кариерата и след колко време?
Възможностите за кариера не приключват в магазина. Мотото на JYSK е, че в компанията винаги има следваща стъпка и действително е така. Възможна е офисна позиция, свързана с продажбите, с маркетинга. Свързано е с желанието на служителя, постигнатите резултати. В момента в България JYSK е в експанзия – средно отваряме по 4-5 магазина на година. Започваме строителството на логистичен център в Божурище и това е перфектният момент служители да се присъединят към нашата компания, защото действително възможностите ще са много и със сигурност не само в магазина.
Има ли разлика в подпора на персонал в България и в останалата част от света, където развивате дейност?
Стандартите са едни и същи. Особено за мениджърски позиции, компанията на международно ниво държи на личностни и логически текстове. Всеки един кандидат, независимо дали е в България или друга държава, минава през тях. Провеждат се след първото интервю. Те се състоят от по 50 въпроса, които показват докъде даден кандидат е готов да стигне, какво го мотивира, дали би бил подходящ за нашата среда, за ценностите на компанията.