Правителството прекрати процедурата за отдаването на концесия на Летище „София". Това съобщи на брифинг говорителят на правителството Ирина Белчева.
Преди седмица служебният министър на транспорта Христо Алексиев се обяви против и решението чрез концесията на летището да се спасяват Българските държавни железници.
Не може държавата да решава проблемите на БДЖ като създава другаде проблеми, посочи Алексиев.
Според него и в критериите за офертите на кандидатите за концесионери се дава тежест на еднократното концесионерно възнаграждение – 55%.
Доста сериозно са неглижирани показателите като инвестиции в летището – 15% и развитие на летището – 25%. Да не говорим за сигурност на летището – 5%. Това какво означава – държавата явно с тази концесия иска да получи едни къси пари, които ще отидат някъде и не се интересува от развитието на летището, макар че го предоставя на концесия за 35 години, коментира Христо Алексиев.
По думите му по този начин фокусът отива в неправилна посока.
Служебният министър Христо Алексиев още преди седмица обяви, че процедурата ще се прекрати с основния мотив, че условията, поставени към концесионера, не обслужват обществения и държавен интерес. Според него, концесията ще доведе до отлив на пътници и до поскъпване на летищните такси. Не е направено достатъчно за популяризирането на процедурата, което води до слаб интерес.
През 2016-та година кабинетът „Борисов - 2“ обяви процедурата, като на два пъти се удължава срокът за подаване на оферти. Предвиждаше се срокът за отдаване да е 35 години и с първоначално концесионно плащане да се покрият дълговете на БДЖ към облигационерите. Нетната печалба за срока се изчисляваше на 1 милиард и 200 милиона лева.
Синдикатите също нееднократно призоваха концесията да бъде спряна, защото летище София е част от националната сигурност. БСП също искаше прекратяването й.