Супермаркетите и предприятията в Гърция вече са започнали съкращаване на предлаганите от тях артикули. Първо това ще се случи с нехранителните стоки и тези, които не са от първа необходимост, например козметиката, където има твърде голямо разнообразие. Намалението ще засегне още колбаси, млечни продукти, алкохол, почистващи и канцеларски материали, храна на животните.
”Съществува изключително голям брой артикули във всички категории, и при хранителните и при нехранителните стоки, които не отговарят на действителните потребности на потребителите. Можем със сигурност да кажем, че се е създал един огромен „балон”, като в много категории стоки се забелязва насищане”, отбелязва преподавателят от Икономическия университет в Атина Йоргос Балтас, цитиран от GRReporter.
До същия извод стига и Диамандис Масутис, президент на верига супермаркети, който предвижда, че с течение на времето ще бъдат ограничени артикулите, за които няма голямо търсене. Той отбелязва обаче, че подобна тенденция се забелязва главно при стоките, които не са от първа необходимост.
На пазара ще започне да се забелязва липсата и на определени вносни стоки, тъй като някои гръцки фирми няма да са в състояние още дълго време да отговарят на изискването на чуждестранните доставчици при закупуването на стоката да плащат предварително и в брой. Това засяга главно фирми със сериозни проблеми с ликвидността, които принудително ще прекратят връзките си с чужбина. Някои от стоките обаче, за които има голямо търсене, ще останат по рафтовете, защото ще се намери някоя друга фирма с достатъчно капитали, за да ги внася. Извън пазара ще се окажат и някои марки, чиито фирми са прекратили дейността си.
От друга страна, може някои категории стоки да се развият, както и да се появят нови марки, които обаче ще носят в себе си нещо различно.
Междувременно продажбите в супермаркетите приключиха 2011 с отрицателен знак, като дори коледните и новогодишни празници не успяха да променят негативната картина. 2012 също не започва добре за бранша, въпреки мащабните промоции и разпродажби.
Изчислено е, че в момента продажбите в супермаркетите отбелязват спад от порядъка на 5%, като ситуацията ще се влоши още повече, когато бъде приложена мярката за съкращаване на 13-та и 14-та заплата, която ще ограничи още повече покупателната способност на потребителите.
Продажбите на стоки - собствена марка на супермаркетите продължават да отбелязват възход, като все повече потребители се обръщат съзнателно към тях, защото смятат, че покупката им е изгодна. Смята се, че днес техният дял надхвърля вече 20% от целия пазар, както и че има възможности за още по-голямо развитие. Въпреки това, тези стоки никога няма да станат равностойни конкуренти на марковите (както се случва в други европейски страни, като Швейцария и Скандинавските страни), които ще запазят лидерските си позиции на пазара.
Значителни промени и преустройства се очакват през 2012 в търговията на дребно с хранителни стоки, тъй като много вериги супермаркети ще бъдат принудени да се съюзят с мощни групи, за да оцелеят.