Спирането от експлоатация на Boeing 737 Max 8 води до преразглеждане политиката за растеж на редица авиокомпании. Безспорно последиците от кардиналното решение са негативни и най-вероятно дългосрочни. Най-видими към момента са минусите за азиатските авиокомпании. Те съкращават маршрути, променят разписанията си и наемат на лизинг нови самолети, за да запълнят дупката, получила се от спирането на Boeing 737 Max 8 след двете тежки катастрофи, случили се в рамките само на 5 месеца.
До момента регионалните азиатски авиокомпании успяваха да избегнат сериозни икономически загуби, но анализаторите знаеха, че проблемите с МАХ ще са ключово препятствие пред плановете за ръст на авиокомпаниите в краткосрочен план.
След забраната за експлоатация на Boeing 737 Max 8 близо 400 машини останаха на земята. В Азия, където пътникопотокът расте най-бързо, това доведе до ръст в разходите на превозвачите, което в съчетание с поскъпването на керосина, оказа влияние върху приходите на превозвачите.
„Китайските авиокомпании разполагат с 96 машини от типа Boeing 737 Max 8. Те успяха да избегнат масовата отмяна на полети като ги замениха с други модели. Това обаче може да ограничи мощностите в предстоящия летен пиков сезон”, обяснява Келвин Лау от Daiwa Capital Markets.
Индонезийският превозвач Lion Air, заяви в края на миналата седмица, че работи в „обичаен режим, като съумява да минимизира загубите” от преустановената експлоатация на 10 машини МАХ 8. Не всички авиокомпании обаче успяха да се справят така добре, както Lion Air. Така например, нискотарифната Scoot, част от Singapore Airlines обяви, че преустановява полети между Сингапур и четири града. Самата Scoot не ползва самолети от този модел, но авиокомпанията SilkAir, която също е подразделение на Singapore Airlines, обяви в средата на март, че преустановява експлоатацията на 6 самолета МАХ 8 и във връзка с това повече няма да предоставя на Scoot своите самолети Boeing 737-800NG през финансовата 2019-2020 г.
Fitch Ratings обяви, че през първото тримесечие на текущата година негативите от спирането на Boeing 737 Max 8 са оказали „сдържащо” влияние върху авиационния сектор в Азия поради сезонността, но негативният ефект през второто тримесечие ще е по-голям. Агенцията отчита и ограничените възможности на авиокомпаниите в намирането на алтернативи на Airbus или Boeing.