В търсенето на най-подходящото място за новия завод на Фолксваген стратезите на германския автомобилен концерн са взели под внимание безчет фактори. Водещите сред тях - размерът на заплащането и благоприятното местоположение. И макар окончателното решение още да не е взето, предварителното явно е в полза на Турция, съобщава германското икономическо издание "Ханделсблат".
Предимствата на Турция
Водеща роля за избора на Турция играе фактът, че правителството в Анкара очевидно е готово да се включи във финансирането с няколкостотин милиона. А това означава, че така ще бъде покрита значителна част от планираната инвестиция, която ще бъде в размер на поне 1,3 милиарда евро. "С подобни примамливи предложения Турция може лесно да контрира офертите от България", отбелязва изданието и цитира мениджър от концерна със следните думи: "В полза на България е фактът, че страната е част от Европейския съюз и затова гарантира определена правна сигурност".
"Преговорите продължават - и с България, и с Турция", заяви преди броени дни шефът на концерна Херберт Дийс на среща с мениджърите на Фолксваген. Но междувременно предварителното решение в полза на Турция вече е било взето, твърди "Ханделсблат". Окончателното решение се очаква преди лятната пауза в заводите на концерна във Волфсбург, която започва в средата на юли. А както е било потвърдено от осведомени източници, миналата седмица Дийс е бил на разговори в Турция.
А ако Ердоган дойде на откриването?
В германския автомобилен концерн размишляват и над този въпрос - кого би трябвало да изпратят, ако при евентуалното откриване на новия завод в Турция страната-домакин бъде представена на най-високо равнище. Но във Фолксваген имат опит със строителството на предприятия в държави, чиито правителства редовно нарушават основни правила на демокрацията, пише "Ханделсблат" и дава пример с Китай. Тъй като в случая с Турция определено има риск от загуба на имидж, във Фолксваген сериозно са обсъдили този въпрос, твърди мениджър на концерна. "Ханделсблат" го цитира с думите, че критики със сигурност ще има, но рамковите условия определено са в полза на Турция.
Строителството на завода в Турция ще бъде съгласувано и с правителството в Берлин, пише германското издание и твърди, че по принцип нямало възражения срещу подобна инвестиция. От Фолксваген разчитат и на това, че моделът Пасат ще бъде използван масово като служебен автомобил в турските държавни учреждения. Засега обаче концернът отказва да обяви официално дали наистина е било взето предварително решение в полза на Турция.
Все пак България?
Според сайта finanzen.net пък България продължава да води пред Турция в надпреварата за инвестицията на Фолксваген. "На първо място в списъка с фаворитите стои България, следвана от Турция", пише изданието и твърди, че вече текат интензивни разговори за покупката на терен в близост до София.