Българският премиер Борисов вижда страната си като фаворит в двубоя с Турция за локацията на новия завод на Volkswagen. Той обещава провеждане на благоприятна за бизнеса политика и държавни субсидии.
"България е по-добро местоположение от всяка страна в региона по отношение на инвестиционния риск", заяви премиерът Бойко Борисов пред Handelsblatt. Той е убеден, че бъдеща инвестиция на Volkswagen ще бъде положителна за цяла Източна Европа.
60-годишният премиер посочва конкурентната данъчна система, удобните за бизнеса регулации и държавната помощ, съчетани с добри транспортни връзки и ниски разходи за труд, като ключови предимства на българската страна.
Борисов обещава да използва всички възможности за субсидии за VW. "Българското правителство предложи на Volkswagen максимална допустима държавна подкрепа в стриктно съответствие с европейското законодателство, както е определено от Европейската комисия за региона", каза Борисов.
Най-късно до началото на септември надзорният съвет на VW трябва да направи избор на обекта. "Още няма окончателно решение на надзорния съвет", заяви премиерът на Долна Саксония Щефан Вайл, член на Надзорния съвет на VW. "Каквото и да се случи, това ще бъде икономическо, а не политическо решение", добави Вайл. Поради ограничените демократични права в Турция, нов завод на VW край Измир се смята за политически противоречив.
България предлага на VW голяма индустриална зона извън столицата, близо до летището. Теренът на бивша стоманодобивна фабрика принадлежи на българската Първа инвестиционна банка и австрийската компания за недвижими имоти Soravia. Проблеми като замърсяването на почвата от бившите стоманодобивни инсталации на обекта са разрешими.
"На лична среща получихме уверението на премиера, че ще направи всичко, за да се случи инвестицията", каза Любомир Станиславов, изпълнителен директор на автомобилния клъстер в България. "Ако Volkswagen стане първият подобен инвеститор у нас, групата почти сигурно ще получи изключителен статут."
Консервативният политик, за трети път премиер на България, изтъква допълнителни предимства на страната си.
„Основното предимство на България е постоянното подобряване на бизнеса", казва Борисов.
Заводът и инфраструктурата могат да бъдат изградени за 18 месеца, а периодът на сложната процедура за одобрение в България е от 180 до 210 дни.
България, една от най-бедните страни в ЕС, си е поставила за цел по-нататъшното разширяване на автомобилната индустрия. Според данни на правителството, 250 компании в автомобилната индустрия с 65 000 служители са постигнали годишен оборот от над 5,5 милиарда евро през 2018 г. В момента 10% брутния от брутния вътрешен продукт на България е свързан с автомобилната индустрия.
Еуфорията на Борисов е голяма. Той обещава да покаже на Volkswagen, че ще бъде „най-лоялният партньор на най-големия автомобилен гигант в света“. Премиерът се позовава на добрите условия за германските инвеститори в миналото. "Нашето бъдещо сътрудничество с Volkswagen и други немски компании е гарантирано от най-добрите търговски и икономически отношения, които постигнахме в рамките на ЕС", цитира българският премиер изданието.