Цялата енергетика на България струва 12 млрд. лева, а според консултанта построяването на централата в Белене ще струва над 20 млрд. лева – два пъти колкото всички активи на БЕХ. Това твърди пред „Денят започва“ по БНТ министърът на икономиката, енергетиката и туризма Делян Добрев.
Твърдението на министъра се различава от официално обявената цена за централата от 6,3 милиарда евро, която българското правителство поиска от "Росатом" и тя беше дадена на София в края на 2010 след посещението на тогавашния премиер Владимир Путин в София.
За АЕЦ "Белене" трябва да се знаят фактите, хората трябва да гласуват информирано, каза Добрев. Какви са фактите за "Белене" – според консултанта "Белене" струва 10.35 млрд. евро (над 20 млрд. лева) при три най-благоприятни хипотези – европейска, българска и руска ескалация, 4% лихва върху привлечените средства и проектът да свърши навреме, твърди енергийният министър. При тези три хипотези АЕЦ "Белене" ще струва 10.35 млрд. евро или над 20 млрд. лева, заяви Добрев. Хубаво е тези 20 млрд. лева да ги сравним с възможностите на държавата, защото проблемът на АЕЦ "Белене" е финансов, отново твърди Добрев, въпреки че официално "Росатом" изрази готовност да финансира целия проект без да се натоварва българския бюджет. Проблемът е, че ние не може да си позволим такъв проект. Защото, всички активи на Български енергиен холдинг (БЕХ), цялата енергетика на държавата, са 12 млрд. лева. Това означава, че АЕЦ "Белене" е почти два пъти колкото цялата енергетика на България взета заедно, твърди още министър на икономиката.
Той попита: Вместо да правят референдум, защо БСП не бяха открили една набирателна сметка, в която всеки от тях да даде своя дан. В БСП има хора с доста сериозни финансови възможности. Проблемът на проекта е финансов. Лесно е да се говори, че трябва да построим АЕЦ "Белене" и токът ще е евтин. Белене като цена е между вятърната енергия и слънчевата енергия. Белене е четири пъти себестойността на АЕЦ "Козлодуй". Ако проектът е толкова успешен, защо 6 години инвеститор не се появява, запита Добрев, забравяйки да спомене, че в края на ноември 2010 финландският енергиен гигант "Фортум" и френската технологична компания "Алтран" бяха привлечени като чуждестранни инвеститори. Финландският концерн, чиято капитализация през определени години надхвърляше БВП на България, беше готова да купи първоначално 1% като увеличи своя дял до 25%.
Референдумът може да се проведе заедно с изборите, за да се спестят пари, смята министърът. Ако референдумът каже, че трябва да се строи "Белене", той трябва да отговори по какъв начин, заяви Добрев, уточнявайки, че въпросът е наистина труден. Дали ние ще открием набирателна сметка и ще събираме пари, дали ще търсим стратегически инвеститор, но НЕК не може вече да финансира този проект, добави Добрев.
Посещението в Израел определено беше с цел възстановяване на нашия туристически пазар. То мина много добро – и президентът Перес, и министър Мисежников заявиха, че България е безопасна дестинация. Имахме нужда от такава подкрепа, защото в първите дни след атентата в Бургас определено имаше отлив на израелски туристи за летния сезон и бавно записване за зимния сезон, заяви министърът на туризма. Няколко хиляди са туристите от Израел, които са отказали да почиват у нас, но все пак ние имаме да запазим техния пазарен дял, посочи Добрев.
По повод посещението на министъра в Турция и проведените там срещи, Добрев обясни: Със сигурност ще имаме диверсификация с един от големите проекти по Южен газов коридор без значение кой от тях бъде избран от Консорциума "Шах Дениз ІІ" в Каспийския регион или "Набуко Запад" през територията на България, или ТАР. Това със сигурност ще се случи 2018 – 2019 година, заяви Делян Добрев и обясни, че се опитваме да отворим пазара за продажба на друг газ, освен руски на българския пазар. В Турция имах среща с представители на частния сектор и с техния министър на енергетиката Танер Йълдъз. Частният сектор проявява интерес да доставя газ в България, заяви енергийният министър. Пазарът в Турция е интересен, добави той. Тепърва обаче ще бъдат договаряни всички подробности около тези доставки.