Евтините месни продукти и сирене от сухо мляко и растителни мазнини са стоките, които най-много търси българинът. Причината е, не че са по-вкусни, а че са по-евтини. Затова повечето компании се насочват към производство на такива стоки. „Хората, които разполагат с повече финансови възможности си купуват качествените продукти от мляко, но тези със заместителите (сухо мляко и растителни мазнини) станаха много популярни, тъй като се предлагат на една много добра цена, а в момента покупателната способност е много ниска и клиентите търсят продукт на ниска цена”, казва за Факти.бг Боряна Златанова от отдел „Продажби и маркетинг” в мандра „Маноле”.
„Българинът търси промоцията, евтините неща. Българският производител прави висока класа колбаси и ниска. По-ниска в такъв смисъл, че използва повече адетиви, соеви протеини. Докато в продуктите от по-висок клас се съдържа повече месо”, обяснява за читателите на Факти.бг инж. Павлина Лилова, главен експерт в Асоциацията на месопреработвателите в България. И допълва: „като качество не може да се каже, че нашите месни продукти отстъпват на чуждестранните. Даже имаме по-хубави колбаси”.
Производството на колбаси и млечни продукти продължава да се развива, но голяма част от висококачествената стока се пласира на чужди пазари. „Някои от по-големите производители реализират стоката си в Англия, Испания, Румъния, Турция, Гърция. Насочват се към пазари, където има ниша, но все още външният пазар е малък”, казва инж. Лилова. Затова от Асоциацията на месопреработвателите в България са подали документи в Европейската комисия (ЕК) за храни с традиционно специфичен характер за одобрението на шест български продукта – пастърма обикновена, кайзер пастърма, филе „Елена”, роле „Трапезица”, врат „Тракия” и панагюрска луканка. „Искаме да налагаме тези традиционните сушени месни продукти, тъй като са с по-дълъг срок на съхранение”. Одобрението първо минава на национално ниво, след което се изпращат в ЕК. Там те се разглеждат в продължение на година и половина и се качват на страницата на Комисията, където в продължение на 6 месеца могат да се подават възражения. Цялата процедура отнема две години.
На провеждащите се в периода 7-10 ноември изложения на мляко, месни продукти, сладкарски и хлебни изделия и вино в Интер Експо Център, броят на производителите е по-малък, отколкото на фирмите, които предлагат опаковки и машини за преработка на месо, пекарни машини и съпътстващи производството изделия. „Не мога обясня защо се получава така. Миналата година изложението беше слабо. Като участници от нашия браниш имаше около 10 фирми, но имаше интерес от търговци, освен директните потребители. Тази година участниците са пет, залата е пълна с всичко друго, но не и с млечни продукти. Залага се на опаковки, машини, добавки. Тези компании и други години са участвали, но в момента те са значително повече в залата”, казва Златанова и допълва, че следващата година няма да участват на изложението, а ще презентират продукцията си на Панаира на храните през септември в Германия.