До няколко седмици ще бъде свикан експертен съвет, който ще обсъди бъдещето на пристанищата у нас. Това заяви министърът на транспорта Николай Събев на среща с морския бизнес. Два са вариантите за развитие на Пристанище "Варна-Изток". Единият е морският порт да стане изцяло атракционна зона, а другият - да продължи да приема кораби и да обработва товари, но да има и зона за атракции. Министърът проведе среща и със служителите на БДЖ във Варна.
Министърът на транспорта Николай Събев заяви, че за ЕС приоритетни са морският и железопътният транспорт. Той добави, че развитието на Пристанище-Варна трябва да бъде обвързано с транспортните връзки към порта.
"Пристанище Варна трябва да бъде свързано с националните и международните транспортни системи. Ако не се направи бърза и ефективна връзка, Пристанище Варна ще остане изолирано", заяви Николай Събев, министър на транспорта и съобщенията.
Решението за промени в пристанището ще бъде свързано и с проекта за изграждане на нов интермодален терминал във Варна. Обсъжда се и вариант за отдаване на концесия на държавните пристанищни терминали.
„Ние ще разглеждаме пристанището като едно цяло, заедно с общината и областта“, заяви транспортният министър. Развитието на Пристанище Варна ще бъде предпоставка за стабилност на варненския регион. Процесът на симбиоза би бил условие за взаимна икономическа изгода на всички участници в този процес, а именно пристанище, регион, държава, каза той.
По време на дискусията бяха очертани основни теми за разделяне на лекия и тежкия трафик, различни зони за транзитни и митнически операции в морето, обособяване на терени за яхтен бизнес, инфраструктурата между Русе и Варна. Обсъдена бе свързаността на транспортните коридори и възможностите за източници на финансиране извън националния бюджет.
В заключение транспортният министър Събев обобщи, че превръщането на пристанището в морската столица в транзитно, би било добър вариант за развитието на региона. Място, от което да се приемат и транзитират товарите в направление Дунав, Западни Балкани и Централна Европа, съобщи министър Събев. „Насочваме поглед към качествена, довеждаща инфраструктура, интермодални терминали с приоритет устойчивите видове транспорт – железопътен, морски и по вътрешните водни пътища“, допълни министърът.
Вторият етап на мащабното обсъждане за развитието на пристанище Варна ще бъде с експерти и ще се проведе в началото на март. Важните решения ще бъдат взети заедно с всички заинтересовани страни, изпълнителна и законодателна власт и гражданското общество.
Очаква се до края на март да има решение по казуса с кораба „Вера Су". Наета е адвокатска кантора, която преговоря със застрахователите, идеята е плавателният съд да бъде продаден, а с парите да бъдат покрити разходите за спасителната операция, които са 2 млн. лева.
"И ако приходите от продажбата на кораба не стигнат, застрахователната агенция да ги добави, така че държавата в никакъв случай да не е на загуба", заяви Владимир Върбанов, заместник-министър на транспорта и съобщенията.
По-късно министърът на транспорта разговаря със служители на БДЖ за проблемите, свързани със заплащането и категоризацията на труда им.
"В рамките на 6 до 12 месеца ние ще получим много ясно първите знаци за това, че предприятието влиза във финансово здраве. Първите пари, които ние започнем да получаваме, ние ще ги пренасочваме за заплати", заяви Николай Събев.
Готова е и оздравителната програма на БДЖ, която ще бъде представена до края на седмицата. Основната мярка е добър мениджмънт. България ще има високоскоростни влакове, увери още министър Събев. Нови локомотиви и вагони са заложени в Плана за възстановяване и устойчиво развитие, допълни той.