Министърът на вътрешните работи Веселин Вучков е непреклонен относно освобождаването на Светлозар Лазаров от поста на главен секретар и няма да оттегли оставката си, заяви самия той.
Променената правна рамка на Закона за МВР изисква стартиране на процедура за назначаване на главния секретар на вътрешното министерство в новите процедурни нормативни условия, става ясно от стенограмата на днешното заседание МС.
Вучков обяснява подробно пред колегите си и пред премиера юридическия казус.
„По тази причина в петък изпратих писмо, в което поисках стартиране на такава процедура, а тъй като чрез този закон се променят и други закони – Законът за СРС и председателя на ДАНС, предложих стартиране на такава процедура по отношение на техните ръководители – на Държавна агенция „Технически операции“ и на председателя на ДАНС, без да посочвам, разбира се имена, защото все пак смятам, че тази нова процедура трябва да бъде приложена и съответно да се обсъди какви да бъдат предложенията, защото процедурата включва предложения на Министерския съвет и указ на държавния глава“, припомни Вучков.
По думите му, същият ден вечерта той получава становището на Галина Маринска – директор на Дирекция „Правна“ на Министерския съвет, че няма основание, за стартиране на подобни процедури.
Според него обаче, новата процедура може да бъде стартирана веднага, така както се случи при назначаването на Лазаров. Това в същност е юридическия спор, заради който се стигна до оставката на вътрешния министър.
По думите му на 1 юли миналата година държавата и МВР е била в същата юридическа обстановка. Тогава МС директно е приложил новата процедура, без да споменава за старата процедура и без да изследва дали тези хора, които са на тези постове трябва да подават оставки.
Досега няма случай някой да ми е дал оставка и да не съм му я приел, така че ти пожелавам приятна работа в парламента, бяха думите на премиерът Бойко Борисов.
Единственият коментар, който той направи бе:
„Оттук нататък, когато решите да си коментирате правните рамки, коментирайте си ги юристите, аз не съм юрист. Няма никаква логика в деня, в който най-голямата служба в света е на посещение тук по покана на една от службите, ние в този ден точно да взимаме решение дали да служат или не.“
„Така че, оттук нататък ви моля всеки да си гледа внимателно ресорите и да държи отговорността си там, където е. Благодаря за юридическата консултация“, заключи премиерът.
На този етап не съм склонен да оттегля оставката си, заяви министър Вучков пред журналисти в Народното събрание.
„Изложих си аргументите и на МС, след това имах кратка среща и с премиера, сега изложих същите аргументи и пред лидерите на част от парламентарните групи, които подкрепят правителството. Не съм склонен да оттегля своята оставка. Решението ми е добре обмислено и не е взето в някакво емоционално състояние“, обоснова се той.
По време на пресконференция във връзка с подадената оставка пък Борисов попита: „Нима заслужавам на днешния ден да ми правят тези номерца?“
На въпрос дали е очаквал оставката на Веселин Вучков и защо я е приел толкова бързо, Борисов коментира:
„Да се повдига това, след като я няма като точка в МС, след като на тридневно посещение е дошъл стратегически важен президент с всичките си министри в България, където става въпрос България дали ще съумее, чрез Булгартрансгаз да се включим и години наред след това да взимаме решения в голямата компания там, те ме занимават с дребнички такива проблеми”.
„Той (бел. ред. Веселин Вучков) ме занимава с ченгеджийски номера, занимаваме с дребнички проблеми, да ме вкарва да се обяснявам аз. В момента, в който се мъча всячески да стабилизирам и да изкарам страната от кризата. Днес са дошли 1,3 млрд. по европейски програми в нашите сметки от абсолютно спрени фондове. Извинявам се, че съм принуден да отговарям и на такива въпроси. Точно в този ден ми се сервира това нещо. Политически правилно ли е? Подкрепящо правителството ли е това? Изнудване ли е?", попита премиерът Борисов.
„В най-важния ми ден, стратегически ден, когато цялата ми концентрация е там те ми задават гатанки. Ако считат, че могат да излъчат по-добра стабилност в държавата, ако си мислят, че някой с приказките, те го държели...те ако една година са ме държели, те искаха да ме съсипят. Държели ме за шлифера да речем“, посочи Борисов.
„Нима не съм доказал, че в рамките на службите, колко директора на ФБР, на ЦРУ на Сикрет сървис, дойдоха и от тази маса казаха, колко добре са работили с мен вече 15 години. Нима в парламента има някой по-разбирач по службите и какво да се направи в МВР, и кой колко струва там, нима заслужавам на днешния ден да ми правят тези номерца”, каза още министър-председателят.
„Ако беше друг, щях да ви кажа, а те го правят днес. Така че цялото ми уважение към тях, правителство нямаше да има поне четири пъти до сега. Първият път, когато не ми гласуваха данъците, вторият път, когато предварителното отчуждаване, третия път за дълга и сега не можем за всяка точка да съберем мнозинство”, допълни премиерът.
Ето и пълният текст от стенограмата:
„ВЕСЕЛИН ВУЧКОВ: Господин премиер, може ли да повдигна една тема?
БОЙКО БОРИСОВ: Кажи, Вучков.
ВЕСЕЛИН ВУЧКОВ: Предвид някои актуални промени в законодателството, имам предвид Закона за МВР, който влезе в сила преди 8 дни – миналия вторникq на 24 януари тази година, има един юридически казус, който със сигурност според мен трябва да бъде обсъден.
Тези промени дълго бяха коментирани в публичното пространство, бяха дебатирани надълго и нашироко в парламента и общо взето получиха парламентарна подкрепа, включително по някои от точките и от опозицията. Но, най-важното, което бих искал да обсъдя тук с вас е въпросът за това, че промененият Закон за МВР, чрез който се променят и други закони, предвижда изцяло нова процедура за избиране и назначаване на някои важни държавни длъжности.
Това, което е в моя ресор, е главният секретар на вътрешното министерство. Аз съзнавам, че правната уредба не е съвършена, защото присъствах на дебатите в пленарна зала, където многобройни промени се правеха между първо и второ четене, и в самата пленарна зала. По един начин изглеждаше законопроектът, когато беше внесен, по съвсем друг начин – когато беше гласуван в пленарна зала на второ четене. Но аз имам становище, което е споделено с много юристи, че променената правна рамка изисква стартиране на процедура за назначаване на главния секретар на вътрешното министерство в новите процедурни нормативни условия.
По тази причина в петък изпратих писмо, в което поисках стартиране на такава процедура, а тъй като чрез този закон се променят и други закони – Законът за СРС и председателя на ДАНС, предложих стартиране на такава процедура по отношение на техните ръководители – на Държавна агенция „Технически операции“ и на председателя на ДАНС, без да посочвам, разбира се имена, защото все пак смятам, че тази нова процедура трябва да бъде приложена и съответно да се обсъди какви да бъдат предложенията, защото процедурата включва предложения на Министерския съвет и указ на държавния глава.
В петък вечерта по куриер (това е последният работен ден преди 4-дневната почивка) получих становище, подписано от госпожа Галина Маринска – директор на Дирекция „Правна“ на Министерския съвет, по повод на моето писмо от петък. Становището гласи, че този ЗИД на Закона за МВР, който влезе в сила преди 8 дни, не съдържа преходна разпоредба, която да се отнася до заварените на посочените длъжности лица и предвид отсъствието на преходна разпоредба няма основание, според нея, за стартиране на процедури по назначаване и освобождаване на главен секретар на МВР, председател на ДАНС и председател на Държавна агенция „Технически операции“.
Искам да изразя своето дълбоко несъгласие с това становище по ред причини, но най-важният юридически аргумент, който бих искал да изтъкна пред вас – пред целия Министерски съвет и пред Вас лично, е, че на 3 юли 2014 г., когато влезе в сила нов Закон за МВР предишното правителство е било изправено пред абсолютно същата ситуация, а именно – влиза в сила нов Закон за МВР, който предвижда нов механизъм за назначаване на главния секретар на МВР. До 1 юли миналата година главният секретар на МВР се назначаваше с указ на Президента. Новият закон, прието предложение на предишния министър Йовчев, изискваше главният секретар да се назначи с решение на Министерския съвет без да се казва какво става с фигурите, които към този момент заемат тези постове. Тоест, и миналата година сме имали нов закон, предвиждащ нов процедурен механизъм без да урежда с преходна разпоредба статута на действащия главен секретар. Въпреки това – ето, пред мен е решението на Министерския съвет от 3 юли 2014 година, въпреки че липсва такава преходна разпоредба, както и в момента, приложена е новата процедура без изрично да бъде освобождаван от поста тогавашният главен секретар на вътрешното министерство. Решението от 3 юли 2014 година директно се позовава на новия текст на новия Закон за МВР и гласи единствено: „Назначава Светлозар Стоянов Лазаров на длъжността „Главен секретар на МВР“ за срок от 5 години“.
Ако приемем, че стартирането на новата процедура би било порочно, както е становището на Дирекция „Правна“ на Министерския съвет от петък, то в същата степен и процедурата от 3 юли 2014 година е порочна. Но няма как и двете твърдения да са верни – това е дълбокото ми убеждение.
По тази причина, както неведнъж съм го споделял и в парламента и в медиите, аз съм категоричен, че въпреки несъвършената правна рамка, казвам – наистина правната рамка не е съвършена, защото този механизъм беше по един начин формулиран, когато законопроектът беше качен на сайта на Народното събрание, по съвсем друг начин е в „Държавен вестник“, въпреки всичко смятам, че трябва да стартира процедура за определяне на тези три важни държавни фигури, които изредих преди малко. В противен случай можем да окажем в някакъв порочен юридически кръг, от който трудно може да има излизане.
В заключение, господин премиер, ако ми позволите, с оглед на всичко, което казах, а и по ред други причини депозирам пред Вас своята оставка като министър на вътрешните работи – пост, на който бях избран с Ваше предложение на 7 ноември миналата година, преди 4 месеца. Решението ми е категорично и наистина призовавам да се придвижи съответната процедура към Народното събрание, която предвижда съобразно Конституцията промяна на персоналния състав на Министерския съвет.
Благодаря за вниманието.
БОЙКО БОРИСОВ: И аз благодаря.
Министерският съвет има дирекция, която ме консултира. Ето становището й по писмото на министъра на вътрешните работи:
„В писмото на министъра на вътрешните работи до Министерския съвет се обосновава необходимостта от започване на процедури, произтичащи от промените в Закона за Министерството на вътрешните работи, Закона за Държавна агенция „Национална сигурност” и в Закона за специалните разузнавателни средства (ЗИДЗМВР, обн., ДВ, бр. 14 от 2015 г.).
Част от промените в трите закона се отнасят до главния секретар на МВР, председателя на ДАНС и председателя на Държавна агенция „Технически операции”. Тяхното назначаване и освобождаване вече се извършва по предложение на Министерския съвет с указ на Президента на Република България; Предвидени са завишени изисквания за заемането на тези длъжности, свързани с минималния брой години професионален стаж; Въведено е и ново основание за прекратяване на техните правомощия, а именно „при тежко нарушение или системно неизпълнение на служебните задължения, както и при действия, които накърняват престижа” на министерството/агенцията; За главния секретар на МВР и председателя на Държавна агенция „Технически операции” отпада мандатността при заемането на тези длъжности.
Законът за изменение и допълнение на Закона за Министерството на вътрешните работи не съдържа преходна разпоредба, отнасяща се до заварените на посочените длъжности лица, заемането им при условията на новия закон, включително не е възложено задължение на Министерския съвет да стартира пред Президента на Република България процедура по тяхното назначаване.
По наше мнение считаме, че предвид отсъствието на преходна разпоредба няма основание за стартиране на процедури по назначаване и освобождаване на главен секретар на МВР, председател на ДАНС и председател на Държавна агенция „Технически операции”. В допълнение следва да бъде посочено, че правоотношенията със заварените на трите длъжности лица са възникнали въз основа на индивидуален акт (решения на Министерския съвет, респ. на Народното събрание), издаден при спазване на процедурата от компетентния съгласно действащия към момента на тяхното назначаване орган. Предвид това прекратяването на тези правоотношения с указ на Президента на Република България може да стане само на изрично предвидените в закона основания, едно от които е при несъвместимост с изискванията за заемане на длъжността, променени с новия закон”.
Досега няма случай някой да ми е дал оставка и да не съм му я приел, така че ти пожелавам приятна работа в парламента!
Оттук нататък, когато решите да си коментирате правните рамки, коментирайте си ги юристите, аз не съм юрист. Няма никаква логика в деня, в който най-голямата служба в света е на посещение тук по покана на една от службите, ние в този ден точно да взимаме решение дали да служат или не.
Повече би ме притеснило това, което гледах сутринта от Враца с кмета и с палежите, които стават там – това би ме притеснило повече и ме притеснява.
Така че, оттук нататък ви моля всеки да си гледа внимателно ресорите и да държи отговорността си там, където е.
Благодаря за юридическата консултация.
С това по тази тема приключваме.“