„Към момента в нашия общ регистър на свлачищата, има регистрирани над 1850 свлачища. Само за последните два месеца над 26 новорегистрирани, много активирали се свлачища на територията на страната.“ Това заяви по време на парламентарния контрол министърът на регионалното развитие Лиляна Павлова.
Нови свлачища в Смолянско от тази нощ налагат движение с повишено внимание по пътищата в района съобщи Павлова.
„Нормално е в ситуация, в която имаме много активизирани свлачища и свлачищни процеси, да има падащи камъни, затова предупреждаваме водачите да карат с повишено внимание, защото това тепърва предстои за съжаление и по пътя Кричим-Девин и пътя Асеновград-Чепеларе. Всяка нощ, включително и тази нощ, имаме активирани, макар и в доста по-малък обем и мащаб, свлачища“, каза тя.
По думите й се вземат превантивни мерки, за да няма откъснати селища, бедстващи хора и спиране на тока след започналите снеговалежи в Смолян, Кърджали и Хасково.
„И през тази нощ имаше обилен снеговалеж. Превантивно, за да няма откъснати селища, бедстващи хора, защото все пак единственият достъп до Смолянска област е само по път, няма друг достъп, затворихме още снощи пътя за тежкотоварните автомобили като превенция, тъй като искам да ви кажа, че само за тази нощ допълнителната снежна покривка, която се натрупа, е над 25 сантиметра в Смолянска област. По високите места и в Смолян, и в Кърджали също вали сняг, продължава да вали“, обясни Павлова.
Министър Павлова съобщи още, че републиканските пътища не са затворени и са проходими са при зимни условия.
„Там, където общините поискат съдействие за по-малките населени места и махали, до които няма достъп, разбира се, ще окажем съдействие. Аз се надявам и на мобилизацията на общините, защото, в края на краищата, те имат ангажимента за общинските пътища“, каза още тя.
В отговор на въпрос на народния представител от „Български демократичен център“ Петър Петров – одобрен ли е пътят Трекляно-Земен за рехабилитация и реконструкция за програмния период 2014-2020 г., Павлова заяви: „Третокласният път Трекляно-Земен не е част от проектите, които са приоритизирани за финансиране по Оперативна програма „Региони в растеж“. Има конкретна методика, по която се анализират пътищата, които са включени в тази програма.“
Петров допълни, че този път свързва Треклянска община и област Кюстендил със Земенска община и област Перник, а лошото му състояние затруднява пътуващите от години.
„Разстоянието е около 17 км и поради бързите смени на областните управители и правителствата не се стига до неговата рехабилитация“, заяви Петров.
Министър Павлова обясни, че в област Перник и в област Кюстендил ще бъдат рехабилитирани над 135 км от републиканската пътна мрежа, които са част от Оперативна програма „Региони в растеж“.
„За всички пътища, включително и за пътя Трекляно-Земен, които не попадат в ОПРР, ще търсим варианти за финансиране напред в бюджетните години, а тази година ще бъдат направени едроплощни или частични изкърпвания на участъците, така че все пак този път да бъде приведен в сравнително добро състояние“, допълни министър Павлова.
Петър Петров заяви, че е доволен, че правителството обръща внимание на най-малките общини.
„Това, че се предвижда рехабилитация на пътя след края на зимния сезон ме удовлетворява, защото Трекляно е една от общините с най-голяма безработица в област Кюстендил и по този начин ще бъде осигурена заетост за хората и ще се намали безработицата“, допълни Петров.
Народният представител от “Атака“ пък Калина Балабанова попита министър Павлова за изграждане на скоростен трилентов път на отсечката Добрич-Варна и реконструкция на участъка с. Любен Каравелово, община Аксаково – разклон за с. Долище, община Аксаково.
„Като народен представител от област Варна с мен постоянно се свързват недоволни граждани на област Добрич и област Варна. Причината е липсата на трилентов скоростен път на отсечката Добрич-Варна. Информирам Ви, че не малка част от гражданите в област Добрич работят във Варна и ползват този път всеки ден“, заявява Балабанова.
Стойностите на дневната интензивност на автомобилното движение със сигурност предполагат изграждането на път с трилентов габарит. Проблемът с трафика по тази отсечка съществува от години, но за съжаление вече няколко правителства подценяват ситуацията. Също така, особено тежко е състоянието на частта в отсечката с. Любен Каравелово – разклон за с. Долище от същия път Добрич - Варна. Тази отсечка е близо 5,7 км, а е в наистина критично положение и предразполага за сериозни пътно-транспортни произшествия.
В тази връзка Балабанова пита: „Възнамерява ли правителството да започне работа по изграждането на скоростен трилентов път на отсечката Добрич-Варна и ако да, кога? Възнамерява ли правителството да направи реконструкция на участъка с. Любен Каравелово – разклон за с. Долище и ако да, кога?“
Министър Павлова заяви, че пътят Добрич – Варна отговаря за изискванията за финансиране с евросредства и той ще бъде включен на трето място в програмата за кандидатстване за финансиране. Реконструкцията ще струва 19,3 млн.лв.
На пътят Добрич - Варна на места ще бъдат направени оширения, но не се предвижда изграждане на трета лента.
Балабанова призова правителството да помисли все пак за някакви ремонтни дейности по участъка с. Любен Каравелово – разклон за с. Долище, защото пътят е в критично състояние. Тя заяви, че ще изиска справка от МВР за броя на ПТП-тата на този участък и ще предостави данните на регионалния министър.
Балабанова предостави още аргументи относно изграждането на трета лента на пътя Добрич – Варна, а именно, че този път е важен за целия регион, особено след бъдещото изграждането на АМ „Черно море“. Националистката призова да се вземат всички мерки, за да не се изгубят мнозинството румънски и английски туристи, както стана с руските заради санкциите срещу Русия.