Президентът Росен Плевнелиев се присъедини към Петицията за изучаване на тоталитарните режими през ХХ век в учебниците по история, инициирана от народния представител Методи Андреев. Това се случи по време на среща на държавния глава с Методи Андреев и с евродепутата Владимир Уручев. Документът обединява четири досегашни подписки – на народни представители, на български евродепутати, както и две граждански инициативи и ще продължи да набира подкрепа под патронажа на държавния глава.
Към момента Петицията е подписана от повече от 100 народни представители и от български депутати в Европейския парламент.
Президентът изказа благодарност на инициаторите на Петицията и определи инициативата им като достойна. „Каква по-смислена кауза от тази да научим уроците си от историята. За съжаление, Европа днес все повече показва, че не го прави“, коментира държавният глава.
Петицията, адресирана до Министерството на образованието и науката, си поставя за цел историята на тоталитарните режими да бъде включена по обективен начин и да има значимо присъствие в учебната програма в българските училища. Инициаторите призовават в българските училища да се изучава най-новата българска история. „Образованието не може да бъде идеологизирано, а само обективно“, посочи Методи Андреев по време на разговора. Според евродепутата Владимир Уручев, днешното младо поколение българи не познава най-новата ни история, включително тази на прехода след краха на тоталитарния режим.
„През изминалите 25 години на преход в българската образователна система изучаването на тоталитарните режими през ХХ век остана частично и непълно застъпено в учебните програми. Обществената необходимост от осветляването на тези периоди става все по-осезаема за младите българи. Недопустимо е мирогледът на хората, които ще управляват държавата утре, да бъде моделиран с невежество и заблуди за миналото. Още повече, че през 2009 г. българският парламент подкрепи решенията на Пражката декларация от 2008 г. „Европейската съвест и комунизмът” за осъждане на престъпленията на комунизма и приравняването им с тези на нацизма“, се казва в текста на петицията. Документът отправя апел в учебните програми на българските училища да бъде включено, „с подобаваща тежест, обективното и комплексно изучаване на историята на тоталитарните режими през ХХ век“.