Трима души са отстранени в ДАИ-София. Трима са уволнените в ДАИ – Стара Загора, като шефът на регионалната дирекция Янчо Бакалов също си е подал молба за напускане. Шеф на ДАИ става временно Васил Палазов от администрацията в София. Както Факти.бг вече писа първите съкращения в ДАИ – Хасково бяха на 8 служители. Осем от останалите служители останаха там на работа. В момента длъжността началник на областен отдел "Автомобилна администрация" - Хасково се изпълнява от главен инспектор Митко Даскалов.
Предстои да бъде обявен конкурс за всички незаети длъжности за началници на администрацията. Следващата седмица ще бъде обявен конкурс и за ДАИ - Стара Загора.
Петдесет и четири са анулираните шофьорски книжки след извършваните проверки в „Автомобилна администрация” и арестите в агенцията. Проверката е за година назад – от март миналата година до март тази година. И в нея се проверяват школите, установени от разследването на ДАНС, че са извършвали нарушения, потвърдиха за Факти.бг от Министерство на транспорта.
Факти.бг припомня, че „Автомобилна администрация” се разтресе след влизането на службите там и арестуването на шефа Цветелин Цветанов и негови колеги на 30 март. Цветелин Цветанов бе задържан, заедно с още осем души след акция на ГДБОП и ДАНС. Сред останалите осем задържани бяха трима началници на областни отдели на агенцията, както и двама бивши нейни служители. До арестите се стигна след сигнали за корупционни схеми. В две жилища, ползвани от Цветанов бяха открити общо над 577 000 лева, а основната му месечна заплата в ДАИ бе установено, че е 2138 лева. Обвиняемият не даде никакви обяснения за произхода на парите в съда.
На 7 април Специализираният апелативен съд реши, че бившият шеф на Автомобилна администрация Цветелин Цветанов и още двама от задържаните – Венцислав Генов и Тихомир Вълчев остават за постоянно в ареста. Освободени бяха Емил Иванов и Пламен Ангелов. Съдът потвърди и решението на мярката на първа инстанция за Цветелина Димчева – Дойчинова и Иван Иванов, които са с „домашен арест”.
Трийсет и два тома доказателства представи Специализираната прокуратура пред съда по разследването за корупционната схема в Изпълнителната агенция "Автомобилна администрация". Около година директорът на Изпълнителната агенция Цветанов и още няколко негови подчинени са били обект на следене със специални разузнавателни средства, бе обявено в съдебната зала. Това е ставало на няколко етапа, за да не бъде нарушаван законът. Обвиненията са за участие в организирана престъпна група за „продадени” изпити, вземане на подкупи и такса „спокойствие”. От там нататък тръгнаха проверки. В момента тече отстраняване на служители, очаква се водата да подлее и някои от ДАИ - Благоевград и Видин, а може би и в някои други поделения в страната.
Оказва се, че не са единични случаите, при които изпити са вземани с уговорки и плащания. Най-често това е ставало със слушалки в ушите и окабеляване на кандидат-шофьорите. Ако кандидат - шофьорът не е бил залавян на момента било трудно се докаже измамата в съда. Дори и залавяни на място подобни кандидат – шофьори давали безумни обяснения, като например, че имали проблеми с ушите и си слагали тапи.
Хора с основно образование са едни от честите нарушители, имало и такива с фалшиви дипломи. Оказва се, обаче, че при явяване на изпит за шофьор се записва само номера на дипломата. От автошколите и ДАИ нямат правомощия да изискват диплома. Не липсвали случаи при попълване на документите в КАТ, когато проличавала неграмотността на взелия шофьорска книжка. Тогава КАТ имал право да извършва проверка в МОН на диплома и образование. Подобни случаи на анулиране на изпити има, твърдят от Министерство на транспорта. Други пък се опитвали да се явят вместо кандидат - шофьора, като подправяли снимката на личната карта, което е наказуемо по закон.
Шашми не липсват от страна на кандидат – шофьорите, но по всичко е видно, че част от инспекторите на ДАИ също не са „спали” и са си получавали своя дял. Докъде стига веригата с подкупите?