Съкращаване на 2000 души, спиране на 150 влака, увеличаване на цените на билетите и ускоряване на продажбата на ненужни активи. Това са мерките, които БДЖ ще вземе за реформиране на дружеството.
Това съобщи на специална пресконференция на тема „Реформите в БДЖ” председателят на Съвета на директорите на „Холдинг БДЖ” Владимир Владимиров.
По думите на Владимиров средно с 9% ще бъдат увеличени цените на билетите на влаковете, субсидирани от държавата, а на бизнес влаковете - с 15 на сто. Новите цени за бизнес влаковете ще влязат в сила от 1 декември, а за субсидираните влакове - от 1 януари.
"Основната цел, която си поставяме, е през 2012 г. БДЖ да не е на загуба. Втората цел е да заделим по-голям вътрешен ресурс, за да успеем да погасим една част от задълженията, преди всичко към банките кредитори", каза още председателят на Съвета на директорите.
Изпълнителният директор на БДЖ Йордан Недев пък обяви, че компанията спира от движение 150 влака.
"Това означава, че няма да спират влакови линии, а ще намалее броят на влаковете, които се движат по определени линии. Няма да бъде закрита нито една влакова линия, само ще бъде променен графикът и влаковете ще бъдат оптимизирани", обясни Недев.
По думите му със спирането на тези влакове, ще бъдат спестени 22 милиона лева на годишна база. С тези пари ще се погасяват задължения към банките кредитори. Изпълнителният директор даде пример за такава губеща линия - Септември - Добринище, чиято загуба е 7 млн. лв., но поради липсата на алтернативен транспорт, няма да бъде спряна.
Влакът Пловдив – Асеновград е печеливш, но по тази линия ще бъде намален интензитетът на пътуване, каза още Йордан Недев. Той каза още, че има спад в броя на пътниците, но е въпрос на анализ дали проблемът е в качеството на услугата. Спадът е с около 10 % за пет години.
Ръководството на холдинга ще предложи на 2000 души - служители в БДЖ, да напуснат работа, като им се изплатят по шест работни заплати.
По думите на Йордан Недев съкращенията започват веднага.
„Нашата надежда е до началото на следващата година всичко да е приключило”, допълни той.
Владимир Владимиров допълни, че една четвърт от тези 2000 души са административен персонал, а останалите са от ремонтните дейности и поддръжката.
"Имаме две възможности - или освобождаваме 2000 служители, или водим дружеството към фалит и си отиват 13 000 души", категоричен бе той.
До момента за 2011 г. БДЖ са реализирали 4 млн. лв. приходи, като се очаква до края на годината да бъдат събрани още 7-8 млн. лв. За първите шест месеца на 2012 г. трябва да бъдат реализирани още 25-30 млн. лв. Описват се ненужните активи и трябва да бъдат продадени до средата на следващата година. Относно необходимостта за приватизация на „Товарни превози” от БДЖ казаха, че за последните 5 години оборотите от товарната дейност са спаднали наполовина.
От началото на октомври синдикатите преговарят за колективен трудов договор и за спиране на масовите съкращения, които се предвиждат в БДЖ. Позицията им е, че преструктурирането на железниците ще се осъществява по начина, по който е договорено с тях преди месеци. В противен случай те заплашват със стачни действия.