Решението за спирането на 150 влака на БДЖ е взето без съгласуване с местната власт. Липсва цялостен анализ за последствията от това решение. За това на дискусията в КНСБ сигнализираха представители на общините, които ще бъдат засегнати от спирането на влаковете, което вероятно ще се случи от 10 декември, когато започва да се прилага новата транспортна схема.
Кметовете се обединиха около мнението, че голяма част от влаковете, които предстои да бъдат спрени, обслужват основно ученици и работници. В определени райони хората ще бъдат изолирани, ще се затрудни образователният процес, каза заместник-председателят на Националното сдружение на общините в Република България Хасан Азис. По думите му - в някои райони железопътният транспорт няма алтернатива, а на други места – ж п. линиите не могат да се заместят от автобусни, тъй като няма интерес към тях, защото не са икономически изгодни за частния бизнес.
Представителите на местната власт се оплакаха, че са само свидетели на случващото се и нямат ясна информация за предстоящото спиране на влаковете. „Когато тези влакове спрат, хората няма да отидат пред вратата на транспортното министерство, а ще дойдат пред вратите на кметовете”, каза Хасан Азис.
Кметът на Перник Росица Янакиева отбеляза, че ежедневно около 15 000-20 000 души, живеещи в Перник използват услугите на железниците. Само между Перник и София БДЖ има намерение да спре 6 директни влака, но се спират и преминаващи през града. „Явно е предприето поредното централизирано решение без съгласуване с местната власт, без сериозен социално-икономически анализ какво се случва. Не можем да намерим алтернатива", коментира кметът на Перник.
Донка Михайлова, кмет на Троян, също изрази притеснение от липсата на цялостен анализ на последиците от случващото се. „До днешна дата нямаме ясна представа какво се случва. Никой от кметовете не знае какво предстои да се случи, за това очаквам да има диалог за разумните алтернативи“, призна тя.
Проблем ще възникне с осигуряването на алтернативен транспорт, тъй като срокът до 10 декември е много кратък. Друга пречка е текст от Закона за автомобилния транспорт, според който до края на 2012 година общините не могат да откриват нови автомобилни линии, според представителите на местната власт.
Могат да се спрат максимум 30-40 влака, заяви Петър Бунев от Синдиката на железничарите към КНСБ. Той обясни, че досега съгласуването с общините на годишния график на БДЖ за всяка следваща година е започвало през април месец на предходната година. Такова съгласуване не е имало тази година, допълни той.