Системата „бонус-малус” да бъде въведена поетапно за три години, а лошата история на колата да се заличава с нова застраховка. Това са част от идеите на Института по пътна безопасност за промяна при „Гражданската отговорност”, а от Комисията за финансов надзор обясниха, че ще анализират всички предложения.
Васил е шофьор от 22 години, няма драстични нарушения и се надява, че „бонус-малус” няма да оскъпи полицата му.
„Доколкото слушам тук как ще го въвеждат, няма да има нищо общо с това, което е измислено, което работи в Европа”, каза пред бТВ Васил Сивков от Смолян.
Превишавал е обаче скоростта, което при новите правила ще се отрази на цената.
„За едно такова нарушение се минава един клас нагоре в класа малус от неутралния клас, което би повишило цената на „Гражданска отговорност” с 10%”, заявиха от КФН.
От Института за пътна безопасност пък предлагат малусът да се въвежда плавно и на етапи.
„На първия етап предлагаме на малус да бъдат само тези водачи, които са предизвикали ПТП. Следващият етап ще разшири тези нарушения”, обясни Руслан Баджеков.
Така идеята е втората година с малус и съответно с по-висока гражданска да бъдат всички шофьори, заснети с превишена скорост или хванати с алкохол и наркотици.
От комисията обещаха публичен дебат по спорните теми за равния старт на всички шофьори на пътя и за прехвърлянето на коли с лоша история.