За мен като министър на отбраната и вицепремиер Българската армия е най-важна и е най-голямата ми грижа, докато за "Демократична България" на първо място е да приветства гей- парадите и да се грижи за "правата на еднополовите двойки". С този аргумент министър Красимир Каракачанов отговори на вчерашната позиция на експерта по отбрана Велизар Шаламанов от името на политическата формация "Демократична България", в която се повдигаше въпросът за липсата на безопасност в българската бойна авиация, съобщи Дневник.
Като припомни, че мина година от катастрофата на вертолет Ми-17, при която загинаха двама военни летци, Шаламанов подчерта, че причините все още не са оповестени официално и не е потърсена отговорност от виновните. Според военния експерт основната отговорност за повредата на машината е неправилното поддържане на съветската летателна техника, в непълен обем от изискванията на производителя, удължаването на междуремонтния ресурс на "своя глава", без съгласието на производителя. Извършваният контрол през това допълнително време е само външен – "по състояние", без вътрешно-структурен анализ на материала и степента на неговата "умора", който се прави, чрез сканиране при производителя, посочи Шаламанов. Той отбеляза и "смъртоносно малкото полетни часове на военните ни пилоти за година, което ги прави не само опасни за себе си, но и за околните". В позицията от името на политическата формация Шаламанов предупреди, че "тази "руска рулетка" в българската военна авиация продължава и в момента и . (Пълният текст може да бъде прочетен тук.)
В отговор Каракачанов подчертава, че "Демократична България" си служи с "познати политически клишета" и прави "неуместни интерпретации".
"Демократична България" в своята позиция говори за "опасна руска авиотехника" и за "опасно малък брой на полетните
часове" за тренировъчни полети на летците. Това твърдение е добър пример за подмяна на причината и следствието. Истината е, че именно заради такъв тип дългогогодишно философстване и бездействие авиотехниката бе оставена без поддръжка и бяха драстично ограничени полетните часове. Така че няма как един проблем да се лекува с още повече от същата политическа причина, която е породила този проблем", отговаря военният министър.
Като "натегачески политически комплекси" определя Каракачанов предложението на "Демократична България" да се потърсят надеждни форми за поддръжка със съюзниците от НАТО или полетите с опасната техника да се прекратят. Той дава пример с Полша, която разполага с една ескадрила Су-22 от 18 самолета и две ескадрили МиГ-29 с общо 30 самолета, и със Словакия, която "само преди дни обяви предстоящото сключване на нов договор с Русия за обслужване и поддръжка на изтребителите МиГ-29 на страната на стойност 100 млн. евро за следващите поне 4 години".
"Времето на бездействието относно поддръжката на авиационната техника в Българската армия вече отмина. Както е известно има заделени средства до края на годината за ремонт на вертолетната авиация, включително и Ми-17. Правителството отдели и средства за възстановяване на летателната годност на самолетите Су-25 и за запазване на придобитите отбранителни способности в периода до придобиване на новия тип боен самолет и достигане до оперативна готовност за неговото използване", се казва в позицията на министъра на отбраната.