България и Румъния са задължени да направят смесена компания, която да експлоатира Дунав мост 2. Ние искаме малко по-интензивни усилия от румънската страна в делегирането на мандатна група, която да води преговори, защото следващите 6 месеца ние трябва да сме затворили всички въпроси, свързани с преговорите и да сме регистрирали смесена компания, която ще експлоатира Дунав мост 2.
Очакваме Дунав мост 2 да е завършен до края на годината, което означава, че още в началото на 2013 година трябва да сме готови с всички въпроси, свързани с темата експлоатация. Това каза министърът по усвояване на европейските средства Томислав Дончев в предаването на БНР "Неделя 150".
Пренасочването на средства за преодоляването на последствия от бедствия и пренасочването на средства за превенция не е импровизация. Има редица дейности, които могат да бъдат реализирани в тази сфера, които не са планирани в този програмен период. Считам максимум до седмица да мога да изляза с конкретни предложения за нови инициативи, най-вече свързани с превенция, най-вече от наводнения, могат да бъдат стартирани.
Колкото до възстановяването на мостовите съоръжения с европейски средства от ОП "Околна среда" – това би било много трудно по една проста причина. По принцип е възможно и е разрешено да се преместват средства от един финансов инструмент към друг, но когато се пипат пари от ОП "Околна среда", ние трябва да гарантираме пред ЕК, че те ще бъдат изразходвани отново за зелени проекти.
В този смисъл би било възможно преместване на средства от ОП "Околна среда" за всякакви екологични инициативи, но самото приложение е изключително трудно. Трябва да се търсят други финансови източници, може би отново европейски пари, но не и от ОП "Околна среда", заяви Дончев.
Според министърът може да се мобилизира допълнителен ресурс в посока превенция. Но това са огромни ресурси, съществува реална възможност да се мобилизират средства от ЕС в тази посока. По линия на ОП "Човешките ресурси" на ЕС може да се мобилизира човешка сила, хора, които да работят в посока превенция от наводнения, каза Дончев.
Министърът обясни, че средства мостовите съоръжения могат да се търсят от ОП "Транспорт", където да се открият резерви. По думите му обаче съществуват и други възможни източници.