Отидете към основна версия

2 774 15

Искат наказания и оставки за унищожението на река Вит

  • река вит-
  • клуб балканка-
  • вит

Хиляди хора изразиха възмущението си от дейностите и това, че някой е допуснал такова безумие

Снимка: Клуб "Балканка"

В събота от 11:00 часа Сдружение „Балканка” организира гражданско събиране на моста на река Вит, местност Боаза. Риболовци, местни жители и загрижени граждани се събират, за да изразят възмущението си от начина, по който се посяга към природните богатства на България.

Причината – разораването на километри от река Вит в нарушение на куп европейски директиви и законите, действащи в страната. От сдружението припомнят, че засегнатият участък от река Вит попада в две зони от екологичната мрежа Натура 2000: ЗЗ Български извор по директивата за хабитатите и ЗЗ Васильовска планина по директивата за птиците. Това означава, че е засегнат участък, включващ приоритетни местообитания и защитени видове по двете европейски директиви, а за дейността няма проведена задължително процедура по Закона за биологичното разнообразие.

Проблемът изключително нашумя последната седмица след сигналите и видеокадрите, заснети на място от представители на сдружението. Новината доби изключителен отзвук в обществеността и медиите, като само няколко часа, след като риболовците качиха новината на тяхната страница, тя беше споделена от хиляди хора. Хиляди хора изразиха възмущението си от дейностите и това, че някой е допуснал такова безумие. Новината достигна и до премиера Бойко Борисов, който лично направи оглед на място, където установи нарушението.

Сдружение „Балканка” от години изследват проблемите на реките у нас, като поставят въпросите за управлението на водните ресурси пред инситуциите. Те са установили редица нередности, водещи до силно влошаване на условията по реките у нас и невъзможност за постигане на поетите от страната ни ангажименти като страна членка на ЕО по отношение целите на Рамковата директива за водите.

За деянието гражданите обвиняват строителите на магистрала Хемус, като самите те са станали свиделите на леко комична ситуация, при която десетина минути след подаване на сигнал до институциите, които трябва да контролират дейностите в реката, а именно БДДР и РИОСВ – Плевен, камионите и цялата строителна техника се изнасят по сигнал от коритото на реката в посока новото трасе за магистрала Хемус, като по този начин, при проверката на институциите, не се установява извършител.

Ето защо, по време на протестното действие, гражданите ще изпратят ясно послание към институциите, с искане оставките на тримата пряко отговорни - на областния управител на Ловеч Ваня Събчева, директора на БДДР Петър Димитров и на министъра на околната среда и водите Нено Димов. Гражданите питат: Защо ни правите на глупаци? Ако това деяние е разрешено от областния управител на Ловеч, защо не са спазени процедурите? Така ли се строят магистрали, с речна баластра? Според представители от Сдружение Балканка, строителството на магистрала е недопустимо да се извършва с речна баластра, тъй като тя съдържа в себе си изключително разнородна структура, обли камъни с най-различни размери, глина и пясъци, като по този начин не може да се изгради консолидиран насип и това застрашава качеството на строежа и е предпоставка за кратък експлоатационен живот.

Риболовците от Балканка обръщат внимание и на това, че в местност Боаза се намира естественото губилище на река Вит. Активистите изразяват опасения и за подхранването на река Златна Панега, тъй като тя черпи води именно от губилището на река Вит. А изворът Глава Панега, най-големият карстов извор в България, подхранва водоем за питейно-битово водоснабдяване на Луковит, с което строителите реално са работили във водосбора на питейно-битов водоизточник. Речната баластра сама по себе си помага за очистването на водата като филтрира много добре съдържанието, а крайречната гора помага и за пречистването на постъпващите след дъжд от околните терени води.

Кратко развитие по случая. На 08.11. риболовците получават сигнал от местни жители, че в участък на река Вит се извършват изкопни дейности. От Сдружение Балканка същия ден подават спешен сигнал за проверка, като дори не подозират какво ще установят по-късно. Местните жители продължават да сигнализират и следващите дни, но институциите мълчат. На 13.11, в отговор на сигнала на сдружението се получава писмо от БДДР, в което се заявява, че е извършена проверка още на 08.11, за което е изготвен протокол. Проверката е установила нарушения и дейности извършвани в реката, но в минал неустановен период и не са установили извършител. На 14.11 представители на сдружението решават да проверят на място какво се случва. При проверката се натъкват на голямо количество тежка механизация, която копае баластра в речното корито и я изнася в посока насипите за магистрала Хемус.

Подават сигнал на зелен телефон на БДДР и РИОСВ – Плевен, като след десетина минути заснемат и ситуацията с изнасянето на строителната техника. Още тогава се усъмняват, че това няма как да е разрешено. Последвалата проверка на институциите само установява, че няма извършител. След споделянето на сигнала във фейсбук, обаче и огромната гласност, която получава, за няколко дена институции започнаха и под натиск на медиите да дават различни обяснения, като се създаде впечатление, че институциите сами се оплетоха в различни версии. В крайна сметка и премиерът отиде да провери какво се случва и както и той се изказа: „Малко сте попрекалили”. В последствие официалната версия е, че има заповед на областния управител на Ловеч за прочистване коритото на реката, но че не са спазени съответните процедури.

От Сдружение Балканка обаче се натъкват на интересно съобщение на БДДР, издадено един ден след проверката от 14.11. Обявлението е за издаване на задължително разрешително за ползване на повърхностен воден обект за пресичането на река Вит чрез мостово съоръжение за нуждите на изграждането на АМ Хемус.

При зачитане, в него може да се прочете следното:
- Да не се извършва изземване на наносни отложения;
- Да опазва съществуващата брегова ивица, намиращите се на нея дървесна растителност и насаждения и още....

Т.е. дори в несъществуващото още разрешително за ползване на повърхностен воден обект с цел изграждане на мост над река Вит, всичко, което вече е направено, ще е недопустимо.
А липсата все още на разрешително за ползване на повърхностен воден обект означава само едно – че за строителството на участъка няма издадено разрешително за строеж съгласно ЗУТ. Риболовците от Балканка питат още: Къде е ДНСК и контрола на строежа от проектанта?, като отбелязват и че поради явно липсващи основни документи за строителство съгласно ЗУТ, обектът не е маркиран със задължителните знаци.

В разултат на цялата суматоха, която настъпи в институциите и излизането наяве на куп нарушения, директорът на БДДР излезе и обяви в национален ефир, че е направил предписание на областния управител на Ловеч да се внесе проект за възстановяване на речното корито. Това отново „разсмя” риболовците и гражданите, които отправиха следните въпроси:
- Кой ще плати за това деяние?
- Кой ще възстанови, освен естествената речна баластра, и приоритетно местообитание 91Е0*, картирано официално и ликвидирано из района, и за чия сметка?
- Как се възстановява естествено речно легло ?

Димитър Куманов от Сдружение „Балканка” прави следния анализ. Ако разгледате внимателно снимките, ще видите как е изкопано речното легло до дъно и на повърхността се е появило подземното водно тяло, което е абсолютно забранено от ПУРБ да бъде разкривано. Да не говорим за Рамковата Директива за Водите и т.н . и т.н. И камиони, и багери, и булдозери се разхождат в образуваната кал на нивото на подпочвените води, което води до замърсяване на подземното водно тяло в карстов район, който захранва източниците на питейно-битово водоснабдяване на сума ти населени места из района. И докато естествената речна баластра досега играеше ролята на естествен филтър на водата, а крайбрежната растителност я пречистваше, преди да достигне до подпочвените води, сега:

...Как се възстановява ТОВА?

И върху изгладеното до блясък дъно как се насипва нова баластра, която реката де не отнесе при следващото наводнение, а?

Отговорите се чакат от институциите, като преди това гражданите искат наказани и оставките на отговорните лица.

Поставете оценка:
Оценка 5 от 9 гласа.

Свързани новини

Новини по градове:
Новини Айтос, Новини Балчик, Новини Банкя, Новини Банско, Новини Благоевград, Новини Бургас, Новини Бяла, Новини Варна, Новини Велико Търново, Новини Велинград, Новини Видин, Новини Враца, Новини Габрово, Новини Добрич, Новини Каварна, Новини Казанлък, Новини Калофер, Новини Карлово, Новини Карнобат, Новини Каспичан, Новини Китен, Новини Кнежа, Новини Козлодуй, Новини Копривщица, Новини Котел, Новини Кресна, Новини Кърджали, Новини Кюстендил, Новини Летница, Новини Ловеч, Новини Лом, Новини Луковит, Новини Мездра, Новини Монтана, Новини Несебър, Новини Нова Загора, Новини Нови Пазар, Новини Обзор, Новини Оборище, Новини Омуртаг, Новини Павликени, Новини Пазарджик, Новини Перник, Новини Петрич, Новини Плевен, Новини Пловдив, Новини Поморие, Новини Правец, Новини Радомир, Новини Разград, Новини Разлог, Новини Русе, Новини Самоков, Новини Сандански, Новини Сапарева Баня, Новини Свети Влас, Новини Свиленград, Новини Свищов, Новини Своге, Новини Севлиево, Новини Силистра, Новини Симитли, Новини Сливен, Новини Смолян, Новини Созопол, Новини Сопот, Новини София, Новини Средец, Новини Стара Загора, Новини Стрелча, Новини Суворово, Новини Тетевен, Новини Троян, Новини Трън, Новини Трявна, Новини Тутракан, Новини Търговище, Новини Харманли, Новини Хасково, Новини Хисаря, Новини Царево, Новини Чепеларе, Новини Червен бряг, Новини Черноморец, Новини Чипровци, Новини Чирпан, Новини Шабла, Новини Шумен, Новини Ябланица, Новини Ямбол, Новини Всички градове