"От гледна точка на позицията на проф. Герджиков моралният акт беше той да спре да бъде ректор преди началото на кампанията. Видяхме и че той успешно се изплъзна по време на цялата кампания от това да вземе позиция по важни въпроси. Струва ми се, че това ангажира авторитета на Софийския университет много повече, отколкото връщането му като ректор сега". Това каза в предаването “Нашият ден“ на БНР социологът Мила Минева.
"Това е без съмнение морален акт, нищо в правилниците не пречи както да се кандидатира за изборна длъжност, така и да се върне като ректор. Темата е изключително важна и тя трябва да се постави в глобален контекст.
Виждаме, че на много места по света се обсъжда именно моралната и гражданска позиция на университета и университетските преподаватели. Доколко сме склонни да поддържаме, бих ги определила като демократични и прогресивни ценности. Нека си даваме сметка, че това е битка, не е нещо, което може да се декретира и препише като закон от най-добрите университети например."
Преподавателите пред студенти – морални задължения
"Винаги е лесно да хомогенизираме групите, за които говорим. Много лесно можем да кажем – преподавателите и студентите. Но тези употреби са всъщност подвеждащи – имаме различни преподаватели и различни студенти.
Мисля, че ни трябват граждани и преподаватели, които мислят върху гражданската си позиция."
Науката
"Важно е да убедим студентите си, че науката има значение и че си струва човек да има доверие на научните изследвания, проучвания и постижения, ваксината е такова нещо, например."
Университетското знание
"Проблемът е в начина, по който се практикува университетското знание както от страна на преподавателите, така и от страна на студентите. Непрекъснато говорим за връзката между образованието и пазара на труда.
Доскоро се е смятало, че висшето образование е път към социална мобилност нагоре. В момента висшето образование започва да се схваща като форма на избягване на неприятности, на липса на работа. Изобщо не става дума за възходяща социална мобилност, а за удържане на изключително несигурен социален статус.
Това обаче е в конкуренция с една друга визия за висшето образование – висшето образование като възможност за промяна на обществата в посока на по-просветени, по-критични, по-граждански общества. Тези конкурентни визии са много важни.
Това, което чувам непрекъснато от политическите ни елити, е, че те инвестират страшно много в обвързването на образованието с пазара на труда и това много ме притеснява. Това означава отказ от всичко, което говорихме до този момент."
Хуманитарното знание
"Може би то ще се окаже не точно по-нужно, за да измислим нов свят, а по-полезно дори на пазара на труда след 20 години, когато изкуственият интелект ще е успял да замени много от нашите функции. Може би измислянето е едно от малкото неща, които няма да може да замени.
Имаме шанс да живеем по-добре като мнозинства в момента, в който се научим по-добре да си говорим за различните визии, които имаме. В момента, в който се научим да се слушаме и да правим компромиси и да договаряме визиите си, така че те да са в интерес на мнозинствата."