Много дискусии се оформиха в Столичния общински съвет, след като има предложение да бъдат сменени директори на общински дружества. Дали хората, които спечелиха изборите в София с лозунга, че ще сменят модела, бранят статуквото… Пред ФАКТИ говори общинският съветник от ВМРО Карлос Контрера.
- Г-н Контрера, вие внесохте предложение да бъдат сменени ръководителите на шест общински дружества. Защо сега и какво се цели?
- Целта е да променим хода на работа. Има неща, особено в транспорта и „Топлофикация“, които се нуждаят от нов подход. Мандатите на ръководствата са изтекли, част от хората си остават, разбира се. Съдът потвърди законността на решението, така че Терзиев и компания пак се изказаха неподготвени, като пълни лаици. ПП-ДБ-СС смятаха да ползват старите ръководства като боксова круша и универсално оправдание за собствената си некадърност. Донякъде със смяната на ръководствата дадохме шанс за тези хора да се явят на конкурсите, без да бъдат омаскарени. Тактиката на ПП-ДБ-СС е много проста - държиш едни ръководства във въздуха, тормозиш ги, оправдаваш се с тях, накрая ги омаскаряваш и тези хора излизат от ситуацията компрометирани и без възможност да си защитят репутацията... Не знам защо точно „промяната“ гласуваха против промяната, т.е. гласуваха да останат старите кадри на ГЕРБ. Кой сега брани статуквото?
- Сред тези директори е и проф. Стоян Братоев – шефът на столичния „Метрополитен”. Човекът, който изгради метрото. Ново начало ли давате, или е време за промяна?
- Професор Братоев има своя ключов и неотменим принос за изграждането на системата на метрото. Зад развитието на метромрежата стоят обаче много хора, много решения, много усилия. Никой не отрича персоналните заслуги, но метрото като система е плод на една системна политика на община, общински съвет, държава. Време е за нови подходи и ново начало, което не изключва професор Братоев.
- Какви проблеми има в транспорта в София…
- Транспортът в София е в технологична дисфункция заради грешните решения на Терзиев, екипа му, групата на ПП-ДБ-СС и най-вече заради „Спаси София“, които командват в общината ресор "Транспорт и градска мобилност".
Системата е недофинансирана, няма части за ремонт и поддръжка на автобусите, липсват водачи и сервизен персонал.
Това е следствие от грешната и лоша икономическа рамка на транспорта, приета на инат от ПП-ДБ-СС по давление най-вече на „Спаси София“. Скоро ще започнат затруднения с плащане и на заплатите в транспорта. Късно лято до есента ще има интервали на движение по 30-40-50-60 минути на градски линии, защото няма автобуси, няма и водачи.
В един момент дадени линии буквално ще спрат.
Предупреждавам от лятото на 2023 г., че се влиза в такъв сценарий. Чу ли ме някой от тогава до сега? Не. Сега ще се наложи да гасим пожари в движение... „Промяната“ се оказаха абсолютно неподготвени по всички управленски въпроси.
- Има ли гарантирано финансиране за градския транспорт в София?
- Няма. Има грешна икономическа рамка, която не гарантира нормалното функциониране на градския транспорт. За януари-април 2024г. има неизпълнени 300 000 км. пробег само в автобусния транспорт. Това са данни на ЦГМ от официално писмо. Това значи, че гражданите са висели по спирките по 20-30-40-50 минути.
Това значи, че въобще не са излезли част от автобусите, тролейбусите по някои линии.
Според данните към момента общината няма да усвои поне 12,5 млн. лв. от държавната субсидия за преференциални карти. Накрая на годината вероятно ще стигнем 20-25 млн. лв. дупка само от там. Март 2024 г. предупредих, че така ще стане, тогава „спасителите“ ми се смееха, а от ЦГМ им замазваха гафовете. Отхвърлиха ми тогава предложенията, сега ще страда целият град. Само че тия пари липсват. Задава се транспортен колапс есента-зимата заради глупавата политика на Столична община.
- В Центъра за градска мобилност (ЦГМ) се бавят заплати, защото…
- В ЦГМ не се бавят заплатите, а ЦГМ бави плащанията към операторите, което забавя плащането на заплати в тези дружества - автотранспорта, електротранспорта. Една от причините е, че Столична община не превежда на време парите към ЦГМ. В случая главният виновник е Терзиев и неумелият му "екип". Пак ще кажа - ако не се актуализира финансовата рамка на транспорта, есента-зимата ще има огромни проблеми с интервалите на движение, които могат да станат двойни и тройни.
- Какво се случва с организацията на движение по бул. „Патриарх Евтимий“?
- Продължава да седи едно незаконно нещо.
- Като оправдание след решението на съда чухме, че пропускът бил, че нямало генерален план. А като няма генерален план, как се правят промени…
- Въобще не е ясно какво се случва с казуса около Патриарха и Витошка. Там продължава да седи нещо незаконно. Казвам нещо, защото от една страна съдът го спря, защото е незаконно, от друга кметът не връща старата организация на движение.
Така хем е незаконно, хем седи като символ на общинската тъпота и простотия...
Ситуацията е безумна. Вероятно есента ще трябва да намерим механизъм СОС да се намеси, а в момента юристи проучват правните способи. Терзиев и дружинката му ни вкарват от казус в казус, все по-абсурдни. Такова чудо в София никога не е било...
Има решение на СОС от лятото на миналата година за възлагане на задание за генерален план за организация на движението. Терзиев да каже защо не го изпълнява!