Отидете към основна версия

3 501 27

НКЖИ – назначи и уволни, защото ръководството…

  • нкжи-
  • оставки-
  • гвоздейков-
  • ръководство

Сега министър Гвоздейков иска оставки

Снимка: КНСБ
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Министърът на транспорта и съобщенията Георги Гвоздейков поиска оставките на генералния директор Мария Генова и на председателя на Управителния съвет на Национална компания "Железопътна инфраструктура" Емилия Никова. Това става ясно от съобщение от транспортното министерство. Генова пое поста през октомври 2023 година, а Никова края на април тази година.

Припомняме, че Емилия Никова стана председател на Управителния съвет на ДП "Национална компания железопътна инфраструктура" (НКЖИ) на 9 май тази година. Тя смени Камен Диков, който се задържа на поста 7 месеца. Министерството на транспорта и съобщенията е принципал на НКЖИ. Заповедта на транспортния министър за рокадата в държавната компания е от 25 април, но вписването е станало в първия работен ден след празниците - 7 май. Това бе поредната смята в директорския борд на НКЖИ, а всички назначения са с уточнението - "до провеждане на конкурс". Мария Генова е генерален директор и участва в директорския борд на НКЖИ от октомври 2023 година.

Защо са важни датите и месеците
В редакцията на ФАКТИ получихме сигнал, в който подробно се описва как дружеството е останало „висящо“ относно протовопожарната охрана.

Сега министър Гвоздейков иска оставки, защото стана пореден пътен инцидент. Става въпрос за участъка Мирково – Долно Камарци, където 5 вагона излязоха от релсите. Първоначалната информация показва, че става въпрос за лошо състояние на железопътната инфраструктура. Предстои разследване да установи причините.

"Сегашното ръководство на НКЖИ многократно показа, че не може ефективно да управлява процесите в една от най-големите държавни компании в България", категоричен е министър Гвоздейков. По думите му ситуацията от Мирково отново доказва, че има проблем с управлението на системите за безопасност на жп превозите.

"Освен директора и председателя на борда, отговорност трябва да понесат и служителите, които са ангажирани с експлоатацията на железния път и неговото състояние", каза още транспортният министър. Това с релсите е едно. Само да припомним, че през юли вагон от композицията София – Варна дерайлира край Своге, а се наложи пътниците да се прекачват.

Какво се е случило през март
ДП НКЖИ е най-голямата държавна компания в България, а железопътната инфраструктура е и от стратегическо значение, пряко свързано с националната сигурност на страната. Много са случаите на аварии и инциденти, които са се случвали през годините, а реално такива никога не трябва да се допускат. Още повече, когато става въпрос за организацията по пожарна безопасност.

Но какво се е случило през месец март тази година. Става въпрос за времето между два договора. И става така, че НКЖИ остава без техническо поддържане и технически контрол на състоянието и изправността на всички пожарогасители и системи в предприятието за почти месец. Защо? Заради изтекъл срок от 02.03.2024г. на договор №(0000)/02.03.2021 г. (б.р.- в редакцията имаме номера на договора) между ДП НКЖИ и дадена фирма. (б.р.-нарочно не споменаваме името на фирмата, защото казусът е бил „висящ“, както ще разберете, само месец, а към днешна дата друга фирма се грижи за пожарната безопасност на НКЖИ).

Фирмата изпълнител през месец февруари тази година - един месец преди изтичането на въпросния договор, не прави проверка в много райони на жп инфраструктурата средствата за пожарна безопасност. А се оказва, че има и такива с изтекла техническа годност. Това става преди изтичането на договора, който е за 36 месеца.

Говорим за изтекло техническо обслужване и поддържане на всички пожарогасителни средства!?

След изтичането на Договор №(0000)/02.03.2021 г. на 02.03.2024 г. има проведена обществена поръчка, която е спечелена от друга фирма. Възлагането става с Договор за изпълнение №(0000)/28.03.2024г. От 2 до 28 март – това е времето, в което е имало противопожарни средства, които не са контролирани и проверени, а може би и с изтекъл срок на годност. Интересно е и друго. Обществената поръчка е проведена на 2 март, а договорът за възлагане е от 28 март? 26 дни какво се случва и кой носи отговорност?

Но това е само малка брънка от веригата на това, което се случва в НКЖИ, предвид факта, че министърът сега иска оставки.

Поставете оценка:
Оценка 4.6 от 5 гласа.

Свързани новини