Незаконни гаражни клетки в софийските квартали изяждат поне 5000 паркоместа. Това сочат обобщените данни от проверките за поставените без разрешение метални конструкции, които са направени от районните кметства в столицата.
"Според последната справка незаконните гаражни клетки са над 10 000. Технически доказано е, че при капацитет на пространство за паркиране за 12 автомобила при поставяне на металните конструкции остава място само за 8 коли. Така ако местата, които заемат гаражните клетки, бъдат превърнати в обикновени наземни паркинги, там ще се поберат поне 15 000, а не 10 000 автомобили", коментират транспортните експерти на "Московска" 33. Според данните повечето от конструкциите са разположени в зелени площи и междублокови пространства, които иначе са публична общинска собственост. Най-много гаражни
клетки има в районите „Люлин", „Красна поляна" „Слатина" и „Подуяне".
"Всяка една гаражна клетка е широка до 3,5 метра и заема поне 1 метър повече ширина, отколкото би заел един паркиран автомобил. Така се губят много паркоместа", обясни пред "Монитор" главният архитект на София Петър Диков. Според него 10 000 незаконни обекти трябва да бъдат премахнати възможно най-скоро, но след ясен правен анализ на проблема.
"До няколко седмици юристите трябва да начертаят стратегия, на база на която конструкциите да бъдат премахнати. Те определено са незаконни, тъй като са разположени върху общинска собственост. От друга страна обаче гаражните клетки са частна собственост и съдържат в тях друга частна собственост - автомобилите на столичани. Ако ние ги повредим при премахването на конструкциите, те могат да ни съдят", обяви още арх. Диков.
Преместването на незаконните клетки може да стане с помощта на
паяци, които да ги закарат
на определена за целта площадка. След това собствениците ще могат да заплатят разходите по репатрирането и да си получат клетките обратно, планират на "Московска" 33. Според експертите на мястото на конструкциите в междублоковите пространства веднага могат да се обособят места за спиране на автомобили. За освободените зелени площи обаче трябва да се вземе отделно решение, тъй като паркирането в тях е забранено с наредба на общината.
Проблемът, който е актуален от години, има и социални, и естетически измерения, коментират недоволни от своеволното завземане на обществени територии столичани. Според тях е нужна воля за бързото му решаване.
Вкарват автомобили под училища и офиси
Хиляди коли ще бъдат вкарани под училища и офис сгради в столицата. Според одобрен от общинския съвет план на 92 ключови места в централните квартали могат да бъдат изградени подземни паркинги. Над 3500 автомобила ще слязат под 15 училища в "сърцето" на града след реализацията на стратегията, коментират експертите. Според нова концепция, която местният парламент предстои да обсъжда, всеки инвеститор на офис или жилищна сграда в централните квартали трябва да построи гаражи за ползвателите й или пък да внесе такса в кметството, която да отива във фонд за изграждане на паркинги.
Общо 32 016 паркоместа трябва да бъдат осигурени в центъра на столицата, за да реши проблемът на шофьорите, предвижда още новата концепция. В момента местата в синята зона са малко над 10 000.
Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.