Пазарът на търговски площи извън София набира скорост. Най-предпочитани от инвеститорите са магазините тип big-box. Според анализатори, две са причините за подобни тенденции – икономически ръст и нарастващо потребление.
Основни наематели са търговци на бързооборотни стоки, стоки за дома от типа „направи си сам”, техника и козметика, както и ценово достъпни брандове в областта на дрехите и обувките. Заради липсата на големи търговски центрове в тези населени места big-box магазините са най-търсената платформа за навлизането на тези брандове в областните градове.
„През последните години много търговци развиваха приоритетно мрежата си в София и наситиха пазара с обекти. Сега търсят присъствие извън столицата, където конкуренцията и предлагането в съответния сегмент са по-ограничени. Тази тенденция се подкрепя и от факта, че в някои случаи обектите извън столицата са сред най-рентабилните за даден търговец“, казва Иван Граматиков, мениджър Търговски площи в Cushman & Wakefield Forton.
Новите брандове все пак избират София. Сред примерите са веригата за мъжка мода Tudors, която откри трети магазин в Paradise Center през септември, както и Hugo Boss с монобранд концепция в The Mall. Британската марка за козметика The Body Shop също влезе в България тази година. Тенденцията ще се засили през 2019 г., когато пазарът ще стане свидетел на откриване на редица нови обекти.
„В резултат от активността на новите и съществуващите брандове делът на свободните площи в столичните молове се очаква значително да намалее през следващите месеци. Към момента той е малко над 9%, главно заради все още неусвоените площи на бившите хипермаркети”, коментират от анализаторската компания.
След покачването на наемните нива в предходните тримесечия, сега те остават стабилни. За магазин от 100 кв.м на ключова локация в добре работещ търговски център нивата се задържат на 32 EUR/кв.м. На бул. „Витоша“ стойностите за обект с подобна квадратура остават около 50 EUR/кв.м.