Сърбия води праволинейна и много силна политика в областта на инфраструктурата. Макар да не е в Европейския Съюз плановете за изграждане на пътища са повече от амбициозни, а финансирането в преобладаващата си част е държавно. Малко са обаче хората, които знаят, че възлови елементи, като например тунелите, се строят от единствената българска фирма, специализирана в този тип строителство – „Евро Алианс Тунели”. Тунелите, които вчера (бел. ред. 7 февруари) инспектира сръбският президент Александър Вучич са изградени именно от нея. „Символът на нашата политика са фабриките и магистралите. Сърбия показа, че може да изгради най-съвременните магистрали и най-модерните и сложни съоръжения”, подчерта по време на инспекцията той и добави, че те са връзката към икономическото развитие на западната ни съседка и Босилеград, където близо 90% от населението е българско.
Българската компания е прокопала два тунела по пътя Ниш-Скопие, които са част от Коридор №10. „Първият е с дължина 4 км, а вторият – 2 км. Те са част от шестте ЛОТ-а на магистралата. Ние изградихме като главен изпълнител тунелите от ЛОТ 3 и ЛОТ 4. Строителството трябваше да продължи 4 години, но отне 5, тъй като проектът не отговаряше на геологията”, каза за ФАКТИ инж. Валентин Трашлиев, собственик на „Евро Алианс Тунели”.
България, за съжаление, едва ли скоро ще догони западната си съседка. До 2023 г. по план у нас трябва да бъдат прокопани около 75 км тунели. „Това е невъзможно. Най-много да бъдат изградени 15-20 км. Най-лошото е, че това като че ли никой не иска да разбере. На няколко пъти се опитвам да обясня на различни специалисти, че целият ни потенциал в България (моят и малко на инж. Станилов), може годишно на прокопае 3-4 км тунели”, каза инж. Трашлиев.
Причината е най-вече в липсата на специалисти. Дори и да има желаещи да извършват тази дейност е необходимо време да бъдат обучени, а те много трудно се създават. „От моите хора, които работят 25 години с мен, половината не искат да работят в България, а в Германия, защото там заплатите са по-големи. Аз работя със 180 души. Имам 180 човека. Това са 6 екипа, т.е. мога да работя едновременно на шест тунела и да изграждаме по 50 метра на месец. Дефакто 300-400 метра ми е потенциалът на месец”, обяснява той.
Като цяло на Балканите няма никакъв потенциал. В Сърбия работи само „Евро Алианс Тунели”. В Хърватия, Словения и Босна има по една фирма и всички са затрупани с работа. В Румъния няма никакъв капацитет, тъй като нямат такъв вид тунели. В Гърция имаше малко преди време, но след изграждането на северната магистрала приключиха.
Друг проблем, който е бомба с часовников механизъм е АМ „Струма”. „Тунелът на „Струма” беше 13 км. Навремето се направи така, че проектът да не бъде реализиран, а ако това се беше случило той щеше да струва 350- 400 млн. EUR, а сега цената на този участък вероятно ще е двойна. Най-жалкото е, че този аутобан – Кресненското дефиле, няма да стане до т.нар. 2023 г., а ако не се реализира, целият ще трябва да върнем около 3 млрд. EUR обратно. Ако не свържем София с Петрич с аутобан до 2023 г. връщаме всички пари, които са ни дали от Европа за това трасе досега, но отсечката Кресна с тези 10 км тунели и 30 км аутобан до 2023 г. не могат да станат” категоричен е инж. Трашлиев.