Отидете към основна версия

5 690 4

Магазин в мол или на търговска улица

  • магазин-
  • мол-
  • търговски център-
  • пазар-
  • прогноза-
  • colliers
Почти всеки магазин, чиято витрина е с подобни надписи, е празен (Сн. М. Богданова ©)

Дилемата дали е по-изгодно да се наеме магазин на главна търговска улица или в мол продължава да е актуална. Основната причина е, че търговците не могат, както беше преди кризата, да поддържат обекти и в търговския център, и на търговска улица – оборотите са спаднали, а наемите отчетоха леко понижение.

Какви са тенденциите на пазара на търговски площи в Европа? Собствениците на магазини по главните търговски улици, както и инвестиралите в молове, продължават да изпитват негативите на кризата, четири години след нейното начало. Поредното доказателство за това са публикуваните данни за наемните нива на магазини през първите шест месеца на тази година. В някои европейски държави се отчита увеличение на наемите, в други спад. Като цяло пазарът се опитва да се задържи на нива от есента на 2011-а.

Тенденции при наемните нива

България и Гърция са в една група – тази, при която се регистрира значителен спад на наемните нива на магазини, разположени на главни търговски улици. При нас той е 20% за периода януари-юни 2012 г., а в южната ни съседка е 12%, сочат данните на Colliers International. Анализатори на компанията обясняват, че „за Гърция това е тренд, който продължава от есента на 2011 г. и се дължи главно на намаленото потребителско търсене и на увеличените свободни площи. В София, наемните нива бележат спад поради изграждането на втория лъч на метрото и съпътстващите го строителни дейности на главните търговски улици”.

Тези, които са се насочили да развиват търговия в Австрия, Германия или Великобритания, ще трябва да се приготвят да платят по-високи наеми в сравнение с тези от началото на годината. Във Виена се отчита ръст на наемите от 14%. На второ и трето място са Хамбург и Лондон, съответно с увеличение от 12% и 11%.

Каква е доходността

Нивото й в Европа и Близкия Изток остава подобна на тази от есента на 2011 г. Един от малкото градове, в които се отчита промяна, е Хелзинки. Там тя е спаднала с 35 базистни пункта, до 6%. „Отново, най-значителната нарастваща промяна от 50 базисни пункта се наблюдава в Атина поради продължаващата рецесия на гръцката икономика и слабия интерес от страна на инвеститорите”, обясняват от Colliers.

При моловете също се регистрира спад в доходността. В момента в Братислава и Рига той е с 25 базисни пункта по-надолу в сравнение с началото на 2012-а. Във Вилнюс спадът е с 50 базисни пункта. Един от малкото пазари, на които се отчита ръст в доходността, е британския. Това се обяснява с намалената активност на инвеститорите.

Прогнози

„Икономическата несигурност на страните в региона прави хората значително по-внимателни в потреблението. То, от своя страна, се измества онлайн, както и към основни ритейл дестинации, главно заради по-големия избор и специалните изживявания, които търговските центрове предлагат на потребителите. Модните марки от високия клас продължават да генерират интерес от страна на купувачите, тенденция, която се очаква да продължи. Очакваме увеличение на наемните нива на главните търговски улици на традиционно силните пазари – а именно в Лондон, Франкфурт, Хамбург, Москва и Санкт Петербург. Доходността се очаква да остане без съществена промяна на повечето наблюдавани пазари, с леко свиване за Лондон и Санкт Петербург. Главните търговски локации ще продължат да бъдат в центъра на вниманието на инвеститорите”, прогнозира Стюарт ла Фрюне, ръководител „Търговски площи” за Европа, Близък Изток и Африка в Colliers International.

Кликнете върху картата, за да я уголемите

Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.

Свързани новини