Единен публичен регистър по устройството на територията ще бъде създаден на интернет страницата на Министерството на регионалното развитие и благоустройството. Това предвижда проект за изменение и допълнение на Закона за устройство на територията, който е публикуван за обществено обсъждане.
В регистъра ще се публикуват разрешенията за поставяне на преместваеми обекти, рекламни, информационни и монументално-декоративни елементи и заповедите за премахването им, разрешенията за изработване на устройствени планове и техните изменения, актовете за одобряването им, както и разрешенията за строеж. Регистърът ще съдържа също удостоверенията на консултантите, извършващи оценяване на съответствието на инвестиционните проекти и/или упражняване строителен надзор, техническите паспорти на строежите, актовете за въвеждане в експлоатация на строежите и заповедите за премахване на незаконните строежи. Той ще обедини регистрите, поддържани от министерството, Дирекцията за национален строителен контрол, областните управители, общинските и районните администрации. До създаването му издадените актове ще се публикуват по досегашния ред.
Условията и редът за публикуване и за поддържане на информацията в единния публичен регистър в актуален вид ще бъдат определени с наредба. Предвижда се той да бъде интегриран с порталите за отворени данни и за пространствени данни.
Проектът за промяна на ЗУТ е изготвен в изпълнение на правителствената политика за облекчаване на административно обслужване. Целта на промените е чрез обединяване на данните за устройственото планиране на територията, инвестиционното проектиране и строителството да се осигури бърз достъп до тях и по-добро административно обслужване. Затова в законопроекта е включена и разпоредба, според която административните органи, организациите, предоставящи обществени услуги, лицата, осъществяващи публични функции, и органите на съдебна власт да установяват служебно за нуждите на съответното производство всички обстоятелства, вписани в регистъра въз основа на съответните идентификационни данни, посочени от заявител, молител или жалбоподател.
Законопроектът предвижда регистърът да се администрира от МРРБ, като ДНСК, областните, общинските и районните администрации ще могат да правят вписвания, отразяване на промени, актуализация и заличавания в регистрите за територията, за която отговарят. Ще се дадат ограничени права за ползване на отделна информация, без възможност за промени от гражданите. Всички данни в регистъра трябва да са достъпни по електронен път.
Проектът предвижда още да бъде приета наредба, която да определи общите правила за организацията на административното обслужване по ЗУТ. С нея ще се утвърдят образци на документи за всички административни услуги, извършвани по реда на този закон. Целта е намаляване на административната тежест за гражданите и бизнеса, като се уеднакви броят и видът на изискващите се документи за една и съща услуга, видът и съдържанието на заявленията за предоставяне на административни услуги и осигуряването на различни възможности за подаване на заявленията за извършването им и получаване на готовите документи.
С предложеното изменение се регламентират изчерпателно изискванията, при които може да бъде дадено съгласието или основанията за отказ, както и особените правила при издаване на предварително съгласие за геозащитни мерки и дейности или строителство на сгради и съоръжения в свлачищни райони.
Регламентира се също редът за служебно съгласуване на проектите на подробни устройствени планове със заинтересованите централни и териториални администрации, както и със специализираните контролни органи в случаите, когато за съгласуването не се изисква издаване на актове при условията, по реда и сроковете, определени в специален закон.
В проекта е предвидено писменото съгласие на съответния министър за промяна на предназначението на сграда или част от такава, която е обект на образованието, науката, здравеопазването или културата, както и на спортни обекти съоръжения или на части от тях да се предоставя служебно на главния архитект или на компетентен орган.
С приемането на законопроекта ще се оптимизират разрешаването на изработване на устройствени планове и техните изменения, одобряването на устройствени планове и техните изменения и на инвестиционни проекти, издаването на разрешения за строеж, разрешения за ползване на строежи от първа, втора и трета категория и на удостоверения за въвеждане в експлоатация на строежи от четвърта и пета категория.