- Госпожо Цонева, каква е равносметката от първата година на IKEA в България? Сбъднаха ли се предварителните очаквания?
- Бих искала специално да подчертая, че резултатите от дейността в България през първата година надхвърлиха очакванията ни и предварително поставените цели. Миналата година обявихме очакванията си да посрещнем 1.5 милиона посетители и да достигне пазарен дял от 10%. Към датата на годишнината ни вече сме надминали първата цел, посрещайки в магазина повече от 1.65 милиона посетители. Компанията също така надвиши първоначалните си предвиждания по отношение на продажбите, което ме убеждава, че сме постигнали и целта си за пазарен дял.
- За българина мебелите ви – скъпи или евтини са?
- Потребителите в страната ни за изключително взискателни по отношение както на добрите цени, така и на високото качество. Вярваме, че през първата година сме успели да покрием тези техни изисквания и със сигурност ще продължим да го правим. Концепцията ни е да предлагаме функционални, добре проектирани мебели на такива цени, че колкото е възможно повече хора да могат да си ги позволят. Ние успешно прилагаме този принцип и в България. По-важното обаче е, че реакцията на българските потребители по отношение на компанията и на предлаганите продукти е доста обещаваща – наше проучване показа, че повече от 80% от запитаните посетители в магазина заявяват намерение да пазаруват в IKEA отново.
- Кризата по какъв начин се отразява на дейността на компанията у нас?
- Всички компании на пазара осъществяват дейност в трудни икономически условия. Именно това беше едно от основните предизвикателства през първата година в страната. Но тази обстановка беше и мотиватор да работим по-усърдно. Като нова компания на пазара през изминалата година преминахме и през процеси на настройка на вътрешните ни процедури. Хубавото нещо на трудностите е, че ни стимулират да намираме находчиви решения и да посрещаме потребностите на клиентите още по-пълноценно.
- Какви мебели най-често купува българинът?
- След една година на пазара, уверено можем да кажем, че дневната е мястото в дома, което е най-важно за него. Голяма част от посетителите търсят многофункционални мебели и решения за всекидневната.
- Откриването на RING Mall как ще повлияе върху дейността на IKEA?
- Заедно със Sofia Ring Mall ще се оформи най-голямата ритейл дестинация за пазаруване и развлечение в България. Смятаме, че близостта ни до център от този тип ще привлечем още повече посетители, за които идването до нас ще представлява един пълноценен ден за цялото семейство.
- Имате малко по-нетрадиционна рекламна политика (т.е. вие сте първите в България, които раздават каталог по домовете, поставят мебели на обществени места и други). Този тип реклама работили у нас?
- През годините компанията разработва каталога си като важен комуникационен инструмент. И той е изключително ефективен, мога да дам пример – проведохме проучване сред нашия целеви пазар и установихме, че 67% от анкетираните са получили и разгледали каталога. Това е един от високите резултати на този показател за IKEA в глобален мащаб.
Наскоро проведохме нестандартна комуникационна дейност в центъра на София, която се оказа много успешна. Заменихме пейките на няколко автобусни спирки с удобни дивани. Основната ни цел беше да изненадаме приятно хората, да ги накараме да се усмихнат, да се почувстват удобно и да споделят това свое усещане. И срещнахме отлична реакция на тази кампания както у хората, така и в традиционните и социалните медии.
- Какви са амбициите на компанията за следващата година? Към какво ще се стремите?
- Една от тях е да създадем емоционална връзка с клиентите ни, както и да работим за утвърждаването на лоялността към марката.
- Планирахте да откриете и магазин във Варна – на какъв етап от реализирането сте?
- Проектът се развива съобразно плановете ни. В момента финализираме важни детайли по отношение на планирането на капацитета и пространството на магазина.