Отидете към основна версия

2 827 8

Увеличава се процентът на компаниите с хибриден модел на работа

  • colliers international-
  • офис-
  • работа-
  • хибриден модел

Това определено променя пазара на офис площи

Снимка: Shutterstock

Хибридният модел на работа вече е въведен в 92% от организациите. Според доклада "Hybrid and Beyond 2023" дистанционната или хибридната работа вече се е превърнала в нова норма, а 73% от респондентите, участвали в проучването твърдят, че техните организации смятат прилагания в момента модел за оптимално решение. Този брой се е увеличил в сравнение с 2022 г., когато този процент е бил само 55%. В същото време организациите се опитват да балансират дистанционната работа с работата в офиса, като често предприемат различни мерки, за да насърчат служителите да се върнат в офиса. Показателно е, че 64% от организациите предприемат такива инициативи, а други 9% планират да ги въведат в близко бъдеще. Това обаче не е лесен процес. Сред компаниите, които се опитват да насърчат служителите да се върнат в офиса, делът на тези, които срещат нежелание от страна на служителите, се е увеличил на годишна база от 66% на 79%.

"Като се има предвид до каква степен хибридният модел на работа се е превърнал в част от ежедневието ни, особено в начина на мислене на служителите, организациите трябва да се съсредоточат върху адаптирането на своите дейности, вместо да се стремят да се върнат към традиционните решения”, казва Дорота Осиецка от Colliers. “Независимо дали служителите работят дистанционно един или три дни в седмицата, ефективното прилагане на хибриден модел означава промяна на начина на работа на организацията и адаптирането ѝ към новата реалност. Това, което сега е от ключово значение, е способността за ефективно управление на процесите и гъвкавостта при използването на нови решения, индивидуално съобразени с целите на компанията, начина на работа и очакванията на служителите" - добавя тя.

Нов модел, нови предизвикателства

Данните, представени в доклада Hybrid and Beyond '23, показват, че въздействието на хибридния формат върху организациите е комплексно и може да донесе както ползи, така и предизвикателства. През последните 12 месеца оценката на ефекта на работата от разстояние върху баланса между професионалния и личния живот на служителите значително се е подобрила. По-голямата част от анкетираните организации (65%) оценяват, че дистанционната работа има положително или много положително въздействие върху благосъстоянието на хората. На годишна база участието в изграждането на индивидуални и екипни взаимоотношения чрез регулярни индивидуални срещи и екипни сесии, както и организирането на социални събития, също се е увеличило значително (съответно от 46% на 64% и от 29% на 46%). През изминалата година значителна промяна е настъпила и в областта на осигуряването на гъвкави условия на труд (увеличение от 47% на 70%).

Въпреки това, както показват резултатите от доклада, работата от дома има и своите недостатъци. Цели 70% от анкетираните посочват намаляването на чувството за принадлежност към екипа като един от отрицателните ефекти. Влошаване на комуникацията на екипно ниво е регистрирано от 52 % от анкетираните, а 48 % заявяват, че работата от разстояние влияе отрицателно върху сътрудничеството.

Картографиране и диагностика

Предизвикателствата, свързани с разработването на ефективни начини на работа в хибридна реалност, изискват използването на подходящи инструменти. "Хибриден барометър" е методология, разработена от Colliers, която се използва за диагностика на функционирането на организацията при този формат на работа. Инструментът позволява бързо да се събере най-важната информация по отношение на ключови аспекти като - обмен на информация, усещане за екипност и координация на дейностите. Благодарение на такава диагностика организациите могат бързо да идентифицират потенциалните рискове, да посочат екипите, които ефективно се справят с хибридната реалност, и тези, които се нуждаят от допълнителна подкрепа.

"Хибридният барометър" не само посочва областите, изискващи намеса, но и насърчава културата на учене от другите. В резултат на това компаниите получават инструмент, който им помага да подредят сложната реалност на хибридната работа", обяснява Дорота Осиецка.

Хибридният модел поставя пред ръководния екип предизвикателства, свързани не само с адаптирането на логистиката на работата и използваните инструменти и технологии, но и с въвеждането на ефективни методи на управление и развиването на ключови управленски умения. Наред с многобройните предимства на гъвкавостта трябва да признаем и потенциалните последици, като например загуба на чувство за принадлежност, пречки пред комуникацията и риск от прегаряне. Ключът към успешното навигиране в този пейзаж е итеративният подход - метод на постоянно тестване, оценяване и адаптиране. Организациите трябва да ангажират служителите в диалог, да наблюдават показателите за риск и да са готови да правят бързи промени в отговор на идентифицираните проблеми. В епохата на работа, която се променя с главоломни темпове, способността да разпознавате тенденциите и да се адаптирате към тях е ключът към успеха.

Подробна статистика за средните цени на имоти в България по градове и квартали може да видите ТУК

Поставете оценка:
Оценка 1 от 3 гласа.

Свързани новини