Всеки ден у нас се крадат по три коли. Статистиката е на МВР, а според експертите най-често мишена на автоджамбазите са по-новите автомобили. Данните на силовите органи показват още, че броят на тези престъпления постепенно намалява.
На 8 септември денят на Кристияна Панева започва с лоша новина. След като миналата вечер паркирала пред дома си своя нов автомобил, проверила дали е заключен и се прибрала спокойна вкъщи, на сутринта колата просто я нямало.
„Комшиите нищо не са разбрали. Съвсем тихомълком през нощта са я запалили и са я откраднали”, разказа жената пред Нова ТВ.
Кристияна веднага се обадила в полицията. „Съобщих и на застрахователите. Все още няма никакви резултати. Имало и други подобни случаи”, споделя жената.
Статистиката сочи, че от началото на годината едва 16 на сто от откраднатите коли са намерени и върнати на собствениците им.
За първите 7 месеца от МВР отчитат 703 посегателства върху автомобили. Разкритите обаче са едва 115.
Числата на МВР сочат още спад в посегателствата над автомобили спрямо 2020 г., както и по-добри резултати при разкриването на подобни престъпления. Друга тенденция обаче продължава да бъде актуална: мишени на автоджамбазите се оказват по-новите модели.
Модерните технологии за защита на автомобилите предизвиквали автокрадците също да се развиват, смята експертът Румен Дунев.
„Това е една игра на котка и мишка. Производителите се опитват да правят защити за сигурност, съответно автокрадците разработват устройства, с които да могат да пробият тези устройства”, обясни Дунев.
Автоекспертът разказа и за друга тенденция - автоджамбазите, за които кражбата на коли е голяма хапка, играели по-на дребно. И този бизнес бил благодатен за тях.
„Във всеки един автомобил има части, които бързо се демонтират и са много скъпи. При някои модели автомобили това са фаровете, които се свалят за по-малко от минута, а цената на един фар е между 5 и 8000 лева”, коментира Дунев.
А за да не станем жертва на подобни посегателства, специалистите препоръчват да оборудваме автомобилите си с имобилайзери.
Темата коментира и Росен Белишки от отдел „Криминална полиция“- ГДН.
„Наистина напоследък се крадат по-нови модели. В голяма част от случаите повечето се предават за части. Често се случва колите да се изнасят в чужбина. Крадците дълго време наблюдават модела кола, която искат да откраднат. Преди самото престъпление им трябва технологично време, за да огледат района”, заяви той.