Религията наподобява пъстра черга: включва малко Христос, малко Буда, малко йога плюс щипка езотерика. Както се оказва - съвременните германци прибягват до много различни начини за общуване с Бога и неговите агенти, пише "Дойче Веле".
Знаете ли що е то „секуларизация”? Религията, както твърдят някои социолози, играе все по-второстепенна роля в модерното общество, особено в по-развитите, традиционно християнски страни. В тях хората постепенно се отдръпват от църквата, а нейното влияние чезне. И още една трудна за произнасяне дума: „ресакрализация”. Зад нея се крие убеждението, че "Бог не е мъртъв", а християнският свят (и в частност Европа) ще изживее връщане към религията.
Модерната религия е коктейл
Никой обаче не може да каже коя от двете школи е на прав път. В съвременния свят се случва по-скоро нещо трето: модернизация на религията, произволно смесване на различни религиозни и светски компоненти. Мнозина вярващи, например, кръщават децата си по християнските канони, но същевременно четат хороскопи, посещават курсове по йога, вярват в лечебната сила на камъните и често флиртуват с други религии.
Според допитване, публикувано в "Ди цайт", над 60% от германците вярват в Бог, като около една трета са католици, друга една трета - протестанти. Близо 90% от хората в страната вярват, че душата е нещо реално, а не метафора. Всеки втори е убеден, че има живот след смъртта. Близо една четвърт от германците имат свои лични божества, а 41 смятат, че съществува висша духовна сила.
В съвременното общество границите между свещеното и делнично-материалното все повече се размиват. Статистиката сочи, че броят на хората, които четат научна литература, нараства, а читателите на религиозни книги намаляват. Половината от германците никога не са чели Библията, една трета я отварят рядко, а редовните читатели на Светото писание са едва 5%.
Хората си търсят лични божества
Вярата оказва огромно влияние върху формирането на дадено общество – така е откакто свят светува. Доколко обаче църквата като институция може да помогне за решаването на проблемите в обществото? В цитираното проучване по-малко от половината анкетирани смятат, че тя може да даде отговор на моралните дилеми, които занимават обществото. Само една трета от хората смятат папата за истинска морална инстанция. Нещо повече: в съревнованието за тази позиция главата на римокатолическата църква отстъпва първото място на... Далай Лама.
Според известния социолог Улрих Бек много скоро повечето хора навярно ще почитат, всеки поотделно, своя собствена "висша инстанция". А такива индивидуални религии вече нямат нужда нито от храм, нито от Бог, към когото да се отправят молитвите. Многоборйните атеисти, които решават да постят преди Великден, стремейки се към вътрешна яснота, влизат в черквата не за друго, а защото търсят... спокойствие. Тяхна отправна точка е не Божественото, а собственото им Аз. Те търсят не религиозно упование, а съзерцание и самовглъбяване.
Ангелите-хранители са на особена почит
Така описаното модернизиране на религията обаче предизвиква дълбоко вътрешно объркване у мнозина. А онези, които усвояват чужди традиции, неволно загърбват и забравят своите собствени, казват социолозите. Всеки четвърти гражданин на Германия, например, не може да прокара същинска разлика между различните световни традиции.
В този дух са и още данни от цитираното проучване: 43 процента от германците се интересуват от светци и свръхестествени явления. Повече от половината християни в страната смятат своя Бог за добронамерен и опрощаващ, но според 7 на сто той е далечен и безличен.
Сред "агентите на отвъдното" най-популярни в западните религии са ангелите. Ще ги намерите в почти всяка книжарница, за много германци е далеч по-лесно да повярват в съществуването на ангел-хранител, отколкото на Бог. Близо две трети от хората в страната вярват, че имат ангел-хранител или поне допускат, че това е възможно.