Картина на холандския абстрактен художник Пит Мондриан виси с главата надолу в различни музеи, откакто беше изложена за първи път преди 75 години, откри специалист по история на изкуството, но предупреди, че може да се разпадне, ако сега бъде окачена с дясната страна нагоре, пише Гардиън.
Картината от 1941 г., сложна преплитаща се решетка от червени, жълти, черни и сини самозалепващи се ленти, озаглавена Ню Йорк Сити I, е изложена за първи път в MoMA в Ню Йорк през 1945 г., но виси в колекцията на изкуството на германската федерална провинция Северен Рейн -Вестфалия в Дюселдорф от 1980 г.
Начинът, по който картината е окачена в момента, показва многоцветните линии, които се удебеляват в долната част, което изобразява изключително опростена версия на силует. Въпреки това, когато по-рано тази година кураторът Сузане Майер-Бюзер започна да проучва новата програма на музея с холандския авангарден художник, тя осъзна, че картината трябва да е обратното.
„Удебеляването на решетката трябва да е отгоре, като тъмно небе“, каза Майер-Бюзер. „След като го посочих на другите куратори, разбрахме, че това е доста очевидно. 100% съм сигурна, че картината е грешно поставена“.
Работата не носи подписа на Мондриан, вероятно защото той не я е смятал за завършена.
Индикациите за неправилно окачване са многобройни. Маслената картина с подобно име и същия размер, като тази в Ню Йорк, е изложена в Париж в Центъра Помпиду и има удебелени линии в горната част.
Снимка на ателието на Мондриан, направена няколко дни след смъртта на художника и публикувана в американското лайфстайл списание Town and Country през юни 1944 г., също показва същата картина, поставена на статив с другата страна нагоре.
"Имало ли е грешка и дали някой е проявил немарливост е невъзможно да се каже", заяви кураторът.