Писателят Боян Биолчев ще представи последното си произведение - „Книга за художника“, утре от 18.30 ч. в столичната книжарница „Хеликон-Витоша“. Премиерата на творбата е в рамките на Пролетния панаир на книгата.
Белетристичният сборник съдържа десет разказа и две къси новели. При очертана самостоятелност на всяко произведение, те се съчетават в една ненатрапчива студия за характера на художническия акт като свободен от трите си измерения, но може би единствено реален образ на света около нас, за генетичната връзка на визуалността и словото, за властта и изкуството и властта на изкуството.
Всъщност това са параметри на подтекста, защото разказите са изградени през всепонятност на човешкото, през илюзията на видимото и коректива на алкохола и имат многослоен адресат; издържани са в двуединство на смеха и тъгата, осенени са от самоирония и пастелна болка, абсолютизират творчеството и демитологизират твореца, обясняват издателите от „Сиела“.
Книгата е разделена на три цикъла. В първия, озаглавен „За художника историята е рано започнал днешен ден“, са двата разказа „Теофан грък“ и „Живата светлина на майстор Миле“, в които е внушено, че може би единствено напълно непроменимо в цивилизацията ни е неочакваността, изненадата на таланта.
Вторият цикъл, „Художникът – трудният човек, който говори с образи, е образ, който говори трудно“, съдържа разказите „Главата на императора“, „Ателие“, „Цветя“, „Осми март“, „Опит за убийство“, „Зануляване“, „Околосветско пътешествие“ и „Бадемов цвят“. В тях са закодирани, без да разрушават отвътре условността на литературното, преклонението и присвитото око към галерията мои приятели художници, твърди авторът, който е ибивш ректор на Софийския университет „Св. Климент Охридски“.
Третият цикъл, „Писателят търси цветното, художникът го раздава“, с двете новели „Свиждане“ и „Апнея“ визира света, в който премина голяма част от живота на моето поколение хора в изкуството, когато свободата се криеше вътре в тези, които се решаваха да я приютят и да я споделят в сакралността на приятелството, споделя Биолчев. Новели, необременени от патетика и декларативност.