Въпросът не е в цената на винетките, а в приложението на цялата система. Въпросът е защо не се въвежда ТОЛ-системата, която е справедлива и всеки си плаща за това, което е изразходил? Въпросът не е в стойността на винетката, а в правилността на системата. Така коментира пред Факти.бг Красимир Лалов, председател на Националното сдружение на българските превозвачи.
„В цял свят, като изключим една Румъния, която има магистрала от 60 км, винетната система се прилага само за магистрали. Говорим за леките коли, а товарните автомобили плащат т.нар. ТОЛ-такса. Ние от 6 години говорим за това, тъй като беше планирано изграждането на тези магистрали, да имаме подготовка на ТОЛ-такса. Ако приемем, че тя се въведе, тогава няма да има социално напрежение, защото винетната система трябва да отпадне и по всички останали пътища не трябва да се плаща винетка”, заяви Лалов.
Според него самата винетна система е най-опороченият вид за изплащане на някакви такси. „Това е така, защото взимаш една годишна винетка и да кажем един човек ходи 10 пъти до Бургас, а друг го прави 150 пъти. При ТОЛ-системата всеки ще си плаща за удоволствието да пътува по магистралата. Ако не иска да пътува бързо и луксозно, ще пътува по първокласния път, както във Франция. В Германия леките автомобили не плащат подобно нещо. Така е във всички т.нар. „бели държави”, поясни Лалов.
Той твърди, че винетна система има само в Румъния. „Въпросът е първо какъв е обхватът? Българският народ не е запознат и затова говори за стойността на винетката. Въпросът не е в стойността, а в правилността на системата. Тоест, който иска да си пътува по аутобана, да си плаща. До колкото знам се правят сметки с винетките да се изкарат около 21 млн. лева, докато с ТОЛ-системата щяха да изкарат между 400 и 500 млн. лева. Въпросът е защо не се въвежда ТОЛ-системата, която е справедлива и всеки си плаща, за това, което е изразходил.
Запитан какво е неговото обяснение Лалов отговори:
„Аз бях в едно предаване с признат икономист като господин Хърсев. Той каза, че в една държава като Чехия ТОЛ-системата е въведена точно за три месеца. От там започваме да търсим причината. Тя е, че щом нещо може да се даде на концесия (както са дадени винетките) значи някой събира комисионни. Не мисля, че трябва да ви обяснявам кой и защо? Ще ви стане ясно като видите кой е взел на търг винетките. Там се говори за една сума от няколко милиона и естествено, че всеки ще иска да си запази милионите. Преди 5 години ни бе обещано, че се работи по ТОЛ-системата. Тогава беше нает консултант. Изглеждаше, че ТОЛ-системата скоро ще бъде въведена. От тогава не се случва нищо. Сега си говорим за 2017 или 2018 г., което е обяснимо. Има и други проблеми с фалшивите винетки”, коментира Лалов.
Според Лалов, първокласните и второкласните пътища не отговарят на изискванията. „Не може да преминете нормално от Монтана до Видин. Ние изнасяме стока от там към Европа и мога да ви кажа, че за всяко преминаване на камион до този маршрут ни струва между 300 и 1000 лева за ремонт на превозното средство”, сподели Лалов.
„Ние претендираме, че пътищата в България имат своята социална и икономическа функция. Социалната е за първокласните и второкласните пътища, които обслужват населението и по цял свят за тях не се плаща. Ами как може да трябва винетка, за да отиде бабата от едно село до друго.
Или се защитават нечии интереси, или нечии служители не могат да направят елементарни сметки. В една Австрия за преминаване от единия край до другия се плаща около 110 евро за товарен камион. Можете да си направите сметката, че при транзит от 200 000–250 000 превозни средства в едната посока, колко само ще се изкара от този транзит. В Турция няма фалшиви винетки и ако не си си платил по ТОЛ-системата, те глобяват”, казва Лалов.
По думите му, не случайно Националното сдружение на българските превозвачи е против винетната система. Ние смятаме, че тя не е равнопоставена. Не може един автобус, който пътува два пъти на ден между София и Ямбол да плати, колкото автобус, който от София заминава за Белгия. Не виждам къде са услугата и равнопоставеността”, заяви председателят на Националното сдружение на българските превозвачи.
„Все пак винетката е някаква услуга. А иначе пътят Монтана – Видин го ремонтираха три пъти и толкова добре го направиха, че сякаш не е направен. Нужен е контрол за ремонта на тези пътища и тяхното изграждане. Темата е много обширна. Да не ви обяснявам, че от Стара Загора до Бургас товарен камион е като пред излитане. Там при лека кола вибрацията се усеща по-малка, но при товарен камион е значително повече. Нещата са достойни за едно обществено обсъждане”, категоричен е Лалов.
Защо при готови магистрали не бе вкарана ТОЛ-система? Или трябва да си много глупав, или има друга причина. Към момента турските камиони минават през страната ни срещу 21 лева, а през Австрия минават срещу 280 лева.
За това самата общественост трябва да иска по-сериозен дебат, а не да залита по дребнотемието. Хората са прави, че винетката не си струва парите и че не изпълнява социалния си елемент. Това е върхът на айсберга. Другото обаче, не се вижда, а то е по-съществено. Нещата не са никак прости”, коментира Лалов.
Запитан: „Ще подкрепите ли националния протест срещу новата цена на винетките”, Лалов заяви: „Ние нямаме нищо против тези хора и ще ги подкрепим. Ако те са организирани в социалните мрежи, всички наши членове ще имат правото да подкрепят протеста. Но ние няма да станем съорганизатори на него. Все пак, гражданското общество трябва да поиска отговори на горепосочените въпроси. Ние също искаме да получим ясни отговори”, заяви Лалов.