И днес Варна води класацията на специализиран сайт за най-евтини горива (Fuelo.net). Това се дължи на политиката на бензиностанцията на аптекарския бос Веселин Марешки.
В морската столица горивата са днес по- евтини около 33,12 ст. спрямо средната стойност на горивата в България.
На второ място е място Стара Загора със спад от 7,6 ст.
На трето място е Кърджали с минус 7,08 ст. Челната шестица се попълва от Габрово, Ямбол и Пловдив.
При средна цена от 1,91 лв. за бензина в страната в морската ни столица той се търгува за 1,78 лв. за литър, цените за дизела са съответно 1,84 лв. за страната срещу 1,68 лв. за Варна, газта за автомобили 0,84 лв. срещу 0,79 лв. и бензинът А98 2,12 лв. срещу 2,07 лв. Единствено в морската ни столица метанът се продава по-скъпо 1,51 лв. спрямо средната цена за България срещу 1,49 лв.
В момента бензиностанцията на Веселин Марешки продава бензина А95 за 1,64 лв., дизела - за 1,48 лв., А100 - за 1,77 лв. и газта за автомобили - за 0,69 лв. Само преди седмици А95 за 1,69 лв., дизела за 1,59 лв., А100 за 1,84 лв. и газта за автомобили за 0,83 лв.
От седмици Варна и покрай нея и цяла България се тресе за цената на горивата, които се продават на една бензиностанция в морската ни столица.
Аптекарският бос Веселин Марешки започна игра на нерви с местните играчи на пазара, смъквайки цените на горивата. В поредица от интервюта той на няколко пъти заяви, че разчита на минималния марж в цените и на висок оборот вместо на висок марж и минимален оборот.
Печалбата на литър гориво за бензиностанциите у нас е 12%, показва експертната оценка. Цените на бензина не падат със същото темпо, с което пада петролът, тъй като във всеки литър гориво има малко над 1 лев държавни вземания – акциз и ДДС, които са непроменими: Има ценова котва, към която бензиностанциите са привързани.
Тя се решава в края на всяка година с приемането на бюджета от депутатите.
БПГА: Пазарът на горива е конкурентен
Пазарът на горива в България е силно конкурентен. Това се посочва в позиция от Българската петролна и газова асоциация (БПГА). На този пазар, освен уважавани български фирми участват и представители на международни компании, които не биха рискували авторитета и пазарните си позиции, за да сключват забранени споразумения на твърде малкия български пазар, припомнят от асоциацията.
Всеки добросъвестен анализатор има достъп до огромен обем информация за начина на формиране на цените на горивата в държавите от ЕС и България, за предходни решения на КЗК по повод проверки на пазара на горива и в по-широк смисъл за практиката на този регулаторен орган при установяване и санкциониране на картел на други пазари. Винаги е добре да се чете, преди да се говори.
За целта Българската петролна и газова асоциация (БПГА) би искала да призове всички коментатори да уважават правовия ред в Република България. Законодателството на страната е оторизирало Комисията за защита на конкуренцията да се произнася дали на определен пазар има нарушение на правилата за защита на конкуренцията или не. Всички останали изявления, преди произнасянето на КЗК по темата, са откровено празнословие и клеветничество.
В последните няколко дни зачестиха публични изявления на представители на работодателски организации и браншови структури в транспорта, както и на всевъзможни „експерти“, че на пазара на горива в България съществува картелно споразумение. Подобни твърдения, освен че показват некомпетентност, очевидно имат за цел да окажат натиск на Комисията за защита на конкуренцията, която в момента извършва секторен анализ на пазара.
На запитване на Факти. бг от ОМВ заявиха, че нямат информация тяхно гориво да е доставяно на бензиностанцията на Марешки. По този начин те опровергаха твърденията на Марешки пред медиите, че купува горива, включително и от ОМВ.От австрийската компания посочиха, че спазват правилата на пазара и борсовите котировки при определянето на цените на горивата за българския пазар. Според компанията пазарът на горива е конкурентен, отворен и прозрачен.
Факти.бг потърси за коментар г-н Марешки, който в момента е извън страната. От медията сме отправили поредица от въпроси към него, на които очакваме отговор. От Факти.бг сме готови да предоставим и позициите и на останалите участници на пазара на горива. Ще следим темата в развитие.