Институциите с всички възможни средства се борим. Имаше нелош успех по отношение на по-малкия брой убити. За съжаление черната серия наруши този комфорт и желанието ни да създадем такива мерки, които са традиционни. Трябва да преминем към нетрадиционни мерки. Така зам.-министърът на транспорта Ангел Попов обяви в понеделник най-новия подход на държавата в борбата срещу пътнотранспортните произшествия.
Поне четири пъти за последните три години премиерът Борисов е заявявал "повече така не може". Всеки път думите са предшествани от тежка катастрофа. Ефектът всеки път е един и същ, пише "Капитал".
И сега темата стана актуална след трагедия, този път серийна - при няколко тежки катастрофи от последните дни загинаха десет души. В неделя премиерът Борисов събра ръководителите на МВР, транспортното и и регионалното министерства.
"Говорихме общо за обстановката и пътните произшествия. Изказваме съболезнования на всички загинали там", каза министър Радев. Главният секретар на МВР Младен Маринов пък разкри, че с цел по-голяма превенция, нарушителите ще бъдат отвеждани в полицейското управление, където ще им бъде съставян акт и ще им бъде правена "пълна справка на нарушенията".
Подобно решение е нелепо, защото, първо, ще отнеме още ресурс на полицията, която, вместо да извършва пътен контрол, ще ескортира нарушители до полицейските управления. Тази дейност може да погълне и половината им смяна. И второ, през пролетта МВР се похвали, че близо 90% от патрулните автомобили, които извършват пътен контрол, са оборудвани с таблети, които позволяват справка за нарушенията на място.
Извън очевидния абсурд на т.нар. нетрадиционни мерки, които просто ще доведат до увеличаване на корупционния натиск, управляващите в държавата правят поредния изстрел в тъмното, от който няма да последва нищо.
Защото проблемите в борбата с пътнотранспортните произшествия са два и са отдавна известни.
Първо, държавата няма обективен и пълен анализ за динамиката на катастрофите, което прави подхода към тях неефективен. Казано просто, правителството работи с налучкване. Властите не вярват дори на собствените си данни. Според МВР в основата на катастрофите стоят несъобразена скорост, отнемане предимство на пешеходец, неспазване на дистанция, навлизане в насрещното. След като от началото на годината Законът за движение по пътищата е променян пет пъти (и шест пъти през 2016 г.), би било редно поне една от тези промени да засяга изброените причини. Нито една обаче не е насочена към тях. Държавата успя да накара с няколко акции хората да слагат колани, но вече десетилетия не иска да направи същото с опасното шофиране.
Второ, слонът в стаята, който управляващите не искат да видят, е, че в основата на пътнотранспортните произшествия е корупцията. Между нивото на корупцията в една държава и брой жертви при катастрофи има корелация. И не говорим само за висша държавна корупция, а и за ежедневната, малка, видима за всички такава. Тя започва от шофьорския изпит, минава през пътния контрол, техническите прегледи и стига до строителството на пътищата.
Това е забранена тема за управляващите (вероятно, ако перефразираме зам.-министъра Ангел Попов, за да не се "наруши комфортът"). Едва ли някой има илюзията, че корупционните мрежи в транспортното министерство и в пътна полиция не са пирамидални и не стигат догоре. Можем да се правим колкото искаме, че този проблем го няма. Но рано или късно ще стигнем до все същия извод: това, че някой някъде нарочно не си върши работата, убива хора на пътя. И руши каквото е останало от авторитета на същата тази държава.
Какво се предлага сега
"Ще се въведат и изисквания превозните средства да отговарят на определен евростандарт за технически характеристики." Всъщност България е член на ЕС от десет години и европейското право е част от законодателството. Идеята да се въвежда "определен евростандарт" е нонсенс.
"Ще се въведат видеорегистратори в автобусите и превозните средства извършващи обществен транспорт." Става дума за камерите, които се поставят на таблото или огледалото за задно виждане на автомобила. Извън голяма помощ за застрахователите доколко е ефективна подобна мярка е повече от спорно. Такива камери например са задължителни в Русия, където има два пъти повече жертви на глава от населението, отколкото в България.
"Да се задължат всички, които осъществяват обществен транспорт, да сложат колани по седалките си и пътниците ще трябва да ги ползват". Според закона за движение по пътищата "всички седящи пътници в моторните превозни средства от категории М2 и М3 (над осем места - бел.ред.), когато са в движение, използват системите за обезопасяване, с които моторните превозни средства са оборудвани. Задължителното оборудване на автомобилите (не само леки коли) с предпазни колани е част от европейското право от 2006 г.