ФАКТИ.БГ

Този път ги спираме катастрофите, честно

Публикувана: 22 Ноември, 2017 15:00
22 КОМЕНТАРА | ВИДЯНА 3352
Този път ги спираме катастрофите, честно
ШРИФТ ПЕЧАТ
Вашата оценка:
Оценка 0 от 0 гласа.
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Институциите с всички възможни средства се борим. Имаше нелош успех по отношение на по-малкия брой убити. За съжаление черната серия наруши този комфорт и желанието ни да създадем такива мерки, които са традиционни. Трябва да преминем към нетрадиционни мерки. Така зам.-министърът на транспорта Ангел Попов обяви в понеделник най-новия подход на държавата в борбата срещу пътнотранспортните произшествия.

Поне четири пъти за последните три години премиерът Борисов е заявявал "повече така не може". Всеки път думите са предшествани от тежка катастрофа. Ефектът всеки път е един и същ, пише "Капитал".

И сега темата стана актуална след трагедия, този път серийна - при няколко тежки катастрофи от последните дни загинаха десет души. В неделя премиерът Борисов събра ръководителите на МВР, транспортното и и регионалното министерства.

"Говорихме общо за обстановката и пътните произшествия. Изказваме съболезнования на всички загинали там", каза министър Радев. Главният секретар на МВР Младен Маринов пък разкри, че с цел по-голяма превенция, нарушителите ще бъдат отвеждани в полицейското управление, където ще им бъде съставян акт и ще им бъде правена "пълна справка на нарушенията".

Подобно решение е нелепо, защото, първо, ще отнеме още ресурс на полицията, която, вместо да извършва пътен контрол, ще ескортира нарушители до полицейските управления. Тази дейност може да погълне и половината им смяна. И второ, през пролетта МВР се похвали, че близо 90% от патрулните автомобили, които извършват пътен контрол, са оборудвани с таблети, които позволяват справка за нарушенията на място.

Извън очевидния абсурд на т.нар. нетрадиционни мерки, които просто ще доведат до увеличаване на корупционния натиск, управляващите в държавата правят поредния изстрел в тъмното, от който няма да последва нищо.

Защото проблемите в борбата с пътнотранспортните произшествия са два и са отдавна известни.

Първо, държавата няма обективен и пълен анализ за динамиката на катастрофите, което прави подхода към тях неефективен. Казано просто, правителството работи с налучкване. Властите не вярват дори на собствените си данни. Според МВР в основата на катастрофите стоят несъобразена скорост, отнемане предимство на пешеходец, неспазване на дистанция, навлизане в насрещното. След като от началото на годината Законът за движение по пътищата е променян пет пъти (и шест пъти през 2016 г.), би било редно поне една от тези промени да засяга изброените причини. Нито една обаче не е насочена към тях. Държавата успя да накара с няколко акции хората да слагат колани, но вече десетилетия не иска да направи същото с опасното шофиране.

Второ, слонът в стаята, който управляващите не искат да видят, е, че в основата на пътнотранспортните произшествия е корупцията. Между нивото на корупцията в една държава и брой жертви при катастрофи има корелация. И не говорим само за висша държавна корупция, а и за ежедневната, малка, видима за всички такава. Тя започва от шофьорския изпит, минава през пътния контрол, техническите прегледи и стига до строителството на пътищата.

Това е забранена тема за управляващите (вероятно, ако перефразираме зам.-министъра Ангел Попов, за да не се "наруши комфортът"). Едва ли някой има илюзията, че корупционните мрежи в транспортното министерство и в пътна полиция не са пирамидални и не стигат догоре. Можем да се правим колкото искаме, че този проблем го няма. Но рано или късно ще стигнем до все същия извод: това, че някой някъде нарочно не си върши работата, убива хора на пътя. И руши каквото е останало от авторитета на същата тази държава.

Какво се предлага сега

"Ще се въведат и изисквания превозните средства да отговарят на определен евростандарт за технически характеристики." Всъщност България е член на ЕС от десет години и европейското право е част от законодателството. Идеята да се въвежда "определен евростандарт" е нонсенс.

"Ще се въведат видеорегистратори в автобусите и превозните средства извършващи обществен транспорт." Става дума за камерите, които се поставят на таблото или огледалото за задно виждане на автомобила. Извън голяма помощ за застрахователите доколко е ефективна подобна мярка е повече от спорно. Такива камери например са задължителни в Русия, където има два пъти повече жертви на глава от населението, отколкото в България.

"Да се задължат всички, които осъществяват обществен транспорт, да сложат колани по седалките си и пътниците ще трябва да ги ползват". Според закона за движение по пътищата "всички седящи пътници в моторните превозни средства от категории М2 и М3 (над осем места - бел.ред.), когато са в движение, използват системите за обезопасяване, с които моторните превозни средства са оборудвани. Задължителното оборудване на автомобилите (не само леки коли) с предпазни колани е част от европейското право от 2006 г.


България

Поставете оценка на статията:
Оценка 0 от 0 гласа.

Въвеждане на коментар към статията
Име :


Напишете кода от картинката
Визуална кептча
Коментар:
Коментари към статията
баце
1 Отговор
Много убав както казваше един германец
Поздравления

Оценка:
-0 +12

😀😀😀
2 Отговор
Тези "законотворци " да вземат да прочетат коментарите под коя да е статия с подобна тема. Със сигурност ще намерят повече полезни идеи отколкото биха родили празните им лейки за хиляда събрания.

Оценка:
-1 +37

ПЕТРОВ
3 Отговор
Аз карам с видео регистратор от две години и какво от това.Снимал съм клипове със стотици идиоти минаващи на червено или навлизащи в забранени участъци или отнемащи предимство.За да ги глобят трябва да предоставя снимковия материал или клипа и забележете ДА СВИДЕТЕЛСТВАМ при евентуално дело.Питането ми е : За какво е снимката или клипа като няма тежест без свидетелстване,за какво трябва да ми губите времето и да правя допълнителни разходи като се влача по дела и съдилища?Има ли клип или снимка да го глобяват.Хиляди карат с регистратори и не пращат нищо именно за това.Като задължите транспортните фирми да карат с видео регистратори какво ще промените?Ще спрат да карат като луди?Трябва да е задължително да карат всички с такива устройства дори и мотористите,да има къде да се качват видеата или снимките с нарушенията,и да се спести свидетелстването и разтъкаването по институциите.ИМА ЛИ СНИМКА ИЛИ КЛИП ДА ПИШАТ ГЛОБА.Моят регистратор е с GPS,снима в реално време и час с реални координати.

Коментиран от #4


Оценка:
-6 +22

4
Този коментар е премахнат от модератор
зевзек
5 Отговор
Има една много ТОЧНА поговорка-За криво колело прав път няма.Та и катастрофите и жертвите в България ще намалеят само ,ако всички пътища в страната станат ЕДНОПОСОЧНИ /с мантинели по средата/,или ако бъдат НАРЯЗАНИ,така че да не позволяват скорост над 40 или 50 км/час макс.Явно задкормилното НЕЩО не подлежи на дресиране.

Коментиран от #8


Оценка:
-7 +15

6
Този коментар е премахнат от модератор
Morgoth
7 Отговор
Само бих добавил събираемостта на глобите. Тя не може напълно да влезе в категория корупция, защото много често става дума просто за некадърност.

Оценка:
-0 +14

К.К.
8 Отговор

До коментар #5 от "зевзек":


Повечето пътища са така нарязани, че ми става жал за колата по някога,но много хора това не им пречи да превишават скоростта значително, дори и при лоши пътни условия.

Оценка:
-0 +15

сойкаПрисмехулка
9 Отговор
Факти.бг, след като сте медия, то бихте могли поне да публикувате като статия едно смислено предложение, което много пъти съм писал в коментарите, за да може черната статистика по пътищата наистина да намалее. Очевидно шофьорите не се притесняват от глоби, след като продължават да карат бързо. Това е така, защото държавата предпочита да си пълни хазната, увеличавайки глобите, без да хае дали ще помогне за намаляване на жертвите по пътищата. Хубаво ще е, ако изключително грубите и нагли нарушения, застрашаващи останалите участници в движението да бъдат преследвани и наказвани, като опит за убийство. Лошото е, че държавата не иска да пълни затворите с хора, които да издържа. Иначе идеята е много добра и ще е от полза, ако бъде приложена на практика, тъй като малко биха се осмелили да правят изпълнения по пътищата, рискувайки да провалят живота си. Това е така, защото докато са зад решетките те ще изгубят семейството си, работата, личното си благосъстояние и свобода. Ако някой седне пиян или дрогиран, зад волана, то той очевидно се опитва да убие някой и трябва да бъде осъден по бързата процедура за поне 5 години. Ако някой превишава максимално допустимата скорост за движение със 101км/ч, също да се превърне от нарушител в престъпник. Това ще рече, че, ако в градски условия ограничението е 50км/ч. и някой мине със 151км/ч, той трябва директно да бъде съден по бързата процедура на поне 5 години затвор, тъй като очевидно се опитва да убие някой, след като кара

Коментиран от #10, #11, #17


Оценка:
-4 +14

goni
10 Отговор

До коментар #9 от "сойкаПрисмехулка":


Прав си! И 100% съм сигурен че си " лежал"! Се има некаква файда от местата за лишаване от свобода!

Оценка:
-1 +8

Morgoth
11 Отговор

До коментар #9 от "сойкаПрисмехулка":


Пълна глупост - ако има консенсус, че толкова груби нарушения трябва да се наказват със затвор това може да се направи и без да се определят като опит за убийство. Съвсем друг е въпросът дали такова наказание е адекватно в случай, че си изпробваш колата на прав път без трафик и без пътници.

Коментиран от #20


Оценка:
-9 +4

12
Този коментар е премахнат от модератор
Шопа
13 Отговор
Баце, може да си изпробваш колата на някоя изоставена самолетна писта например, що требва да трепеш невинни хора?.
Подкрепям (сойката присмехулка).
А що се отнася до пътната ни мрежа, да все още е зле и в комбинация с натоварено движение и идиоти зад волана и ефекта е очеваден.

Оценка:
-3 +8

Шопо
14 Отговор
Освен до закони е и до манталитет на обществото.
Не веднъж е писано.
От 17 години работя като шофьор в западна Европа, смея да твърдя, че съм се понагледал на трафици, пътища, каране , катастрофи и колегиално отношение( толерантност между водачите без значение от превозното средство).
Но такова идиотско каране като в бившите соц държави и особено на балканите няма.
Когато някой направи жест и те пропусне, добре.
Но когато трябва ти да направиш жест и да пропуснеш, трудна работа толерантност нула.
Споделям лично мнение и поглед върху нещата.

Оценка:
-1 +8

Бойко е виновен
15 Отговор
МВР не иска да работи. Има едни началници и калинки, които посмъртно не искат да работят каквото трябва в МВР и които взимат повечето пари и едни полицаи, които са лишени от нормалните средства да си вършат работата. Това е в ръцете на Борисов да го промени, но го е страх и не сика да го прави. Всичко друго е прах в очите. Така погледнато Бойко убива хора на пътя, т.к. не си е свършил работата. Така Бойко уби хора в Хитрино, в тунела на Витиня, т.к. не може да накара подчинените си да си вършат работата. Просто Бойко и с него цялата пасмина на ГЕРб не стават. За съжалние и БСП не стават.

Оценка:
-0 +13

smeh
16 Отговор
Като не знаем как да си "използваме" свободата, която имахме преди да затегнат нещата, сега ето ни контрол. Щото сме като децата, като им дадеш малко повече свобода и почват да правят дивотии, с които си застрашават живота. Така сме и ние.
Сега като насветкат навсякъде камери и радари ще сме като роботите на запад...Сакън за момент да не си направим кефа. Жалко, че много хора не разбраха къде е тънката граница.

Неслучайно има една приказка: Свободата е хубаво нещо, ама не е за всеки...Е, явно и ние още не сме дорасли за нея...жалко.

Оценка:
-0 +7

Алооуууу 151 вград????
17 Отговор

До коментар #9 от "сойкаПрисмехулка":


Ай' Слезте на Земята

Оценка:
-1 +2

18
Този коментар е премахнат от модератор
Един
19 Отговор
както казва Христо Стоичков - ей сега!

Оценка:
-0 +0

КОКЕРА
20 Отговор

До коментар #11 от "Morgoth":


Какво означава да си изпробваш колата?Да я изпробваш с 200 какъв е смисъла?Има дино стендове мерещи мощност на колела и двигател ,плати си за пробата и ще си сигурен в мощността на каруцата си.Когато знаеш какво купуваш няма защо да му пробваш възможностите.Ако си купиш оръжие на улицата ли го пробваш?

Коментиран от #21


Оценка:
-1 +4

Morgoth
21 Отговор

До коментар #20 от "КОКЕРА":


Това значи, че младежите обикновено искат да видят колко ще им вдигне колата. Това в България не знам дали има къде да се направи легално. А нелегално може да се направи сравнително безопасно - да речем в неделя много рано сутрин на магистрален участък който е проверен предния ден или доста по-опасно където им падне.
Аз моята "каруца" не съм я пробвал - виждал съм я на youtube да вдига 270 и мисля, че малко съм подминал годините когато се считам безсмъртен за да го пробвам.

Оценка:
-0 +3

БОКО
22 Отговор
На пътищата от националната републиканска мрежа,които са с две платна трябва да се постави МАНТИНЕЛА по средата в най уязвимите
участъци за да се ограничи изпреварването.Това е най добрия начин за драстично намаляване на катастрофите!Ако има държава в най-скоро време трябва да се изпробва в такъв участък за да се види резултата!

Оценка:
-2 +3

ФАКТИ.БГ не толерира обидни коментари и спам. Некоректни коментари ще бъдат изтривани. Такива са тези, които съдържат нецензурни изрази, лични обиди и нападки, заплахи; нямат връзка с темата или са написани изцяло на език, различен от български.

Ловци на бисери
Кънчо Стойчев
Коментар на Кънчо Стойчев - заместник-председател на УС на АИКБ и председател на Съюз "Произведено в България"
Правенето на бизнес в България е като да плуваш в басейн със сярна киселина."

Още бисери