Институциите с всички възможни средства се борим. Имаше нелош успех по отношение на по-малкия брой убити. За съжаление черната серия наруши този комфорт и желанието ни да създадем такива мерки, които са традиционни. Трябва да преминем към нетрадиционни мерки. Така зам.-министърът на транспорта Ангел Попов обяви в понеделник най-новия подход на държавата в борбата срещу пътнотранспортните произшествия.
Поне четири пъти за последните три години премиерът Борисов е заявявал "повече така не може". Всеки път думите са предшествани от тежка катастрофа. Ефектът всеки път е един и същ, пише "Капитал".
И сега темата стана актуална след трагедия, този път серийна - при няколко тежки катастрофи от последните дни загинаха десет души. В неделя премиерът Борисов събра ръководителите на МВР, транспортното и и регионалното министерства.
"Говорихме общо за обстановката и пътните произшествия. Изказваме съболезнования на всички загинали там", каза министър Радев. Главният секретар на МВР Младен Маринов пък разкри, че с цел по-голяма превенция, нарушителите ще бъдат отвеждани в полицейското управление, където ще им бъде съставян акт и ще им бъде правена "пълна справка на нарушенията".
Подобно решение е нелепо, защото, първо, ще отнеме още ресурс на полицията, която, вместо да извършва пътен контрол, ще ескортира нарушители до полицейските управления. Тази дейност може да погълне и половината им смяна. И второ, през пролетта МВР се похвали, че близо 90% от патрулните автомобили, които извършват пътен контрол, са оборудвани с таблети, които позволяват справка за нарушенията на място.
Извън очевидния абсурд на т.нар. нетрадиционни мерки, които просто ще доведат до увеличаване на корупционния натиск, управляващите в държавата правят поредния изстрел в тъмното, от който няма да последва нищо.
Защото проблемите в борбата с пътнотранспортните произшествия са два и са отдавна известни.
Първо, държавата няма обективен и пълен анализ за динамиката на катастрофите, което прави подхода към тях неефективен. Казано просто, правителството работи с налучкване. Властите не вярват дори на собствените си данни. Според МВР в основата на катастрофите стоят несъобразена скорост, отнемане предимство на пешеходец, неспазване на дистанция, навлизане в насрещното. След като от началото на годината Законът за движение по пътищата е променян пет пъти (и шест пъти през 2016 г.), би било редно поне една от тези промени да засяга изброените причини. Нито една обаче не е насочена към тях. Държавата успя да накара с няколко акции хората да слагат колани, но вече десетилетия не иска да направи същото с опасното шофиране.
Второ, слонът в стаята, който управляващите не искат да видят, е, че в основата на пътнотранспортните произшествия е корупцията. Между нивото на корупцията в една държава и брой жертви при катастрофи има корелация. И не говорим само за висша държавна корупция, а и за ежедневната, малка, видима за всички такава. Тя започва от шофьорския изпит, минава през пътния контрол, техническите прегледи и стига до строителството на пътищата.
Това е забранена тема за управляващите (вероятно, ако перефразираме зам.-министъра Ангел Попов, за да не се "наруши комфортът"). Едва ли някой има илюзията, че корупционните мрежи в транспортното министерство и в пътна полиция не са пирамидални и не стигат догоре. Можем да се правим колкото искаме, че този проблем го няма. Но рано или късно ще стигнем до все същия извод: това, че някой някъде нарочно не си върши работата, убива хора на пътя. И руши каквото е останало от авторитета на същата тази държава.
Какво се предлага сега
"Ще се въведат и изисквания превозните средства да отговарят на определен евростандарт за технически характеристики." Всъщност България е член на ЕС от десет години и европейското право е част от законодателството. Идеята да се въвежда "определен евростандарт" е нонсенс.
"Ще се въведат видеорегистратори в автобусите и превозните средства извършващи обществен транспорт." Става дума за камерите, които се поставят на таблото или огледалото за задно виждане на автомобила. Извън голяма помощ за застрахователите доколко е ефективна подобна мярка е повече от спорно. Такива камери например са задължителни в Русия, където има два пъти повече жертви на глава от населението, отколкото в България.
"Да се задължат всички, които осъществяват обществен транспорт, да сложат колани по седалките си и пътниците ще трябва да ги ползват". Според закона за движение по пътищата "всички седящи пътници в моторните превозни средства от категории М2 и М3 (над осем места - бел.ред.), когато са в движение, използват системите за обезопасяване, с които моторните превозни средства са оборудвани. Задължителното оборудване на автомобилите (не само леки коли) с предпазни колани е част от европейското право от 2006 г.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 баце
Поздравления
15:27 22.11.2017
2 😀😀😀
15:37 22.11.2017
3 ПЕТРОВ
Коментиран от #4
15:51 22.11.2017
4 Този коментар е премахнат от модератор.
5 зевзек
Коментиран от #8
16:17 22.11.2017
6 Този коментар е премахнат от модератор.
7 Morgoth
16:49 22.11.2017
8 К.К.
До коментар #5 от "зевзек":
Повечето пътища са така нарязани, че ми става жал за колата по някога,но много хора това не им пречи да превишават скоростта значително, дори и при лоши пътни условия.17:19 22.11.2017
9 сойкаПрисмехулка
Коментиран от #10, #11, #17
19:01 22.11.2017
10 goni
До коментар #9 от "сойкаПрисмехулка":
Прав си! И 100% съм сигурен че си " лежал"! Се има некаква файда от местата за лишаване от свобода!19:11 22.11.2017
11 Morgoth
До коментар #9 от "сойкаПрисмехулка":
Пълна глупост - ако има консенсус, че толкова груби нарушения трябва да се наказват със затвор това може да се направи и без да се определят като опит за убийство. Съвсем друг е въпросът дали такова наказание е адекватно в случай, че си изпробваш колата на прав път без трафик и без пътници.Коментиран от #20
20:57 22.11.2017
12 Този коментар е премахнат от модератор.
13 Шопа
Подкрепям (сойката присмехулка).
А що се отнася до пътната ни мрежа, да все още е зле и в комбинация с натоварено движение и идиоти зад волана и ефекта е очеваден.
22:31 22.11.2017
14 Шопо
Не веднъж е писано.
От 17 години работя като шофьор в западна Европа, смея да твърдя, че съм се понагледал на трафици, пътища, каране , катастрофи и колегиално отношение( толерантност между водачите без значение от превозното средство).
Но такова идиотско каране като в бившите соц държави и особено на балканите няма.
Когато някой направи жест и те пропусне, добре.
Но когато трябва ти да направиш жест и да пропуснеш, трудна работа толерантност нула.
Споделям лично мнение и поглед върху нещата.
22:49 22.11.2017
15 Бойко е виновен
23:21 22.11.2017
16 smeh
Сега като насветкат навсякъде камери и радари ще сме като роботите на запад...Сакън за момент да не си направим кефа. Жалко, че много хора не разбраха къде е тънката граница.
Неслучайно има една приказка: Свободата е хубаво нещо, ама не е за всеки...Е, явно и ние още не сме дорасли за нея...жалко.
01:30 23.11.2017
17 Алооуууу 151 вград????
До коментар #9 от "сойкаПрисмехулка":
Ай' Слезте на Земята02:25 23.11.2017
18 Този коментар е премахнат от модератор.
19 Един
08:27 23.11.2017
20 КОКЕРА
До коментар #11 от "Morgoth":
Какво означава да си изпробваш колата?Да я изпробваш с 200 какъв е смисъла?Има дино стендове мерещи мощност на колела и двигател ,плати си за пробата и ще си сигурен в мощността на каруцата си.Когато знаеш какво купуваш няма защо да му пробваш възможностите.Ако си купиш оръжие на улицата ли го пробваш?Коментиран от #21
09:30 23.11.2017
21 Morgoth
До коментар #20 от "КОКЕРА":
Това значи, че младежите обикновено искат да видят колко ще им вдигне колата. Това в България не знам дали има къде да се направи легално. А нелегално може да се направи сравнително безопасно - да речем в неделя много рано сутрин на магистрален участък който е проверен предния ден или доста по-опасно където им падне.Аз моята "каруца" не съм я пробвал - виждал съм я на youtube да вдига 270 и мисля, че малко съм подминал годините когато се считам безсмъртен за да го пробвам.
12:21 23.11.2017
22 БОКО
участъци за да се ограничи изпреварването.Това е най добрия начин за драстично намаляване на катастрофите!Ако има държава в най-скоро време трябва да се изпробва в такъв участък за да се види резултата!
19:42 23.11.2017