Отидете към основна версия

3 195 13

Създал си проблем? Наруши закон, за да го решиш!

  • винетка-
  • апи

Прекрасна илюстрация за това е хаосът около въвеждането на електронните винетки

ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

В студиото на сутрешния блок на БНТ директорът на Националното тол управление в АПИ Антон Антонов заяви, че проблем със системата за електронни винетки няма. Вместо да обяви, че подава оставка! Защото когато редовите граждани не спазим някой закон, ние обикновено имаме проблем и съвсем закономерно понасяме наказание.

Това коментира във „Фейсбук“ Гроздан Караджов.

Администрацията в България обаче, ако има проблем, го „решава“, като нарушава някой закон. И се оправдава, че го прави в името на общото благо, и даже чака аплодисменти и благодарности за това. Вместо да признае неприятния факт, че така тя прикрива собствената си некадърност, безхаберие и в много случаи – корумпираност.

Прекрасна илюстрация за това е хаосът около въвеждането на електронните винетки.

Когато една частна фирма въвежда нова система, тя се стреми да предвиди всички възможни засечки и своевременно да ги отстрани. Или поне се старае да създаде нужните предпоставки решаването им да става с най-малко неудобства за клиентите. АПИ обаче прави точно обратното - тя създава всички предпоставки проблемите да се мултиплицират, а клиентите – да се подлудят. От една година агенцията рекламира, че от 01.01.2019 г. влиза в сила електронната винетка. Но точно тя се оказа абсолютно неподготвена за старта. Да не говорим, че още през 2016-та година 43-ото Народно събрание прие разпоредбите за въвеждане на ТОЛ системата в комбинация с електронната винетка. Оттогава изминаха над две години, очевидно в безплодни „усилия“ на АПИ.

Защото, системата е очевидно недоизкусурена – непрекъснато блокира, не конвертира хартиените винетки, не праща имейли за извършената операция, някои граждани не могат да платят, други "късметлии" обаче плащат по два пъти... Акцията е очевидно технически неподсигурена – няма монтирани апарати за купуване на винетки даже по границите, да не говорим за бензиностанциите в страната или за малките населени места, жителите, на които също се нуждаят от винетка, за да отидат до гробищата например по път, напомнящ лунен пейзаж... И даже няма на кого да се оплачеш – колцентърът на оператора на тол системата щял да заработи някога, може би, но не сега!

Така хиляди български граждани зорлем бяха превърнати в нарушители.

Не че има и как да ги хванат – камерите по пътя, дето трябва да засичат нарушителите, не са монтирани, а прясно назначените тол полицаи нямат връзка със системата, за да проверят кой автомобил е изряден и кой – не. Затова гражданите бяха посъветвани да доказват електронната си винетка с ... хартиена разпечатка! Звучи като виц, ама не е!

Накрая АПИ „реши“ проблема, като наруши закона – изобщо отмени винетките до 15.01. Поне!

А вместо да си посипят главата с пепел, шефовете ѝ продължиха упорито да твърдят, че всичко е перфектно изпълнено по план и който недоволства е саботьор и само създава излишна паника.

В случая по план очевидно само са назначени над 900 служители и са похарчени 180 млн. лв. от нашите пари. И то похарчени от едни аналогови чиновници, които разбират дигитализацията не като прогрес, а като далавера. На тях не им пука каква система са приели, нито пък как и за колко ще я поддържат – това щяло да се решава, след като изтече гаранцията на тол системата! Няма логика? Няма, ако харчиш собствените си пари, които си изкарал с честен труд. Има, ако прахосваш чужди пари и никой не ти търси сметка за това.

Но какво се чудим, като то и цялото ни електронно правителство се прави така. Досега са похарчени над 2 млрд. лв., но връзка между администрациите няма, а чиновниците продължават да изискват хартиено доказателство за подписан с електронен подпис документ.

Пак стана „Хубаво е, ама не е готово!“

Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.

Свързани новини