Отидете към основна версия

3 731 39

Диана Русинова пред ФАКТИ: Някак 30 години не успяхме да изработим нов Закон за движението по пътищата

  • диана русинова-
  • европейски център за транспортни политики-
  • безопасност на движението по пътищата-
  • меморандум-
  • закон за движението по пътищата

"Ние искаме всички тези хора, които имат желанието и са заявили, че ще ни управляват, да дойдат и да поемат конкретни ангажименти към нас", каза Русинова

Диана Русинова; Снимка: Личен архив
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Меморандум в областта на безопасността на движението подписаха вчера Европейският център за транспортни политики, Българската асоциация на пострадалите при катастрофи, Българската пациентска организация, Сдружението „Автотехнически експерти за пътна безопасност“, Асоциацията за квалификация на автомобилистите в България, Асоциация „Пътна помощ България“, Американо-българската търговска камара в САЩ и други. Инициативата за меморандума е на Европейския център за транспортни политики, а за да говорим за самия меморандум от ФАКТИ се свързахме с Диана Русинова от ЕЦТП.

„Подписахме този документ, той е нещо като етичен кодекс. Сега следва по-трудната част – да го спазваме, за да сме коректни и колегиални едни към други. Документът представлява меморандум, с който всички подписали се – той е отворен, може и нови организации да се присъединят, се споразумяваме и се съгласяваме с това да не се разпространяват фалшиви новини, противопоставяме се на грешното говорене от гледна точка на това, че има колеги, които разпространяват откровени лъжи в медийното пространство. При пътната безопасност това е много опасна тенденция.

Преди известно време с колеги стигнахме до заключението, че средата вече е станала токсична и непоносима. Това, което се случва не е редно – не може ние да сме колеги и да се обиждаме, да обясняваме кой какъв бил, това няма никакво отношение към пътната безопасност. Отделно колеги изразяват тези и теории, представяйки ги като доказани факти, а всъщност са техни виждания, с някои, от които ние, като експерти, не можем да се съгласим.

Другото важно нещо, което обявихме с колегите, които са подписали и са станали страна по този меморандум е, че точно една седмица преди парламентарните избори ще организираме дебат и ще поканим първите пет или шест политически сили, които имат най-голям шанс да влязат в следващия парламент според тогавашните данни на социолозите да дойдат на този дебат. Ще им зададем конкретни въпроси, свързани с пътната безопасност.

Оказа се, че експертите по пътна безопасност сме най-лъганите в последните 30 години. Обещавано ни е какво ли не, да не говорим, че всички назад във времето ни обещаваха нов Закон за движението по пътищата и някак 30 години не успяхме да изработим този нов Закон за движението по пътищата. Отделно подзаконовата нормативна рамка – и в обучението на водачите, и по-конкретно в моя сектор, който е организация на движението, има нужда от промяна, има нужда от унифициране с европейското законодателство. Това унифициране изостава и не се случва. Ние искаме всички тези хора, които имат желанието и са заявили, че ще ни управляват, да дойдат и да поемат конкретни ангажименти към нас. От година на година жертвите по пътищата стават все повече, почернените семейства стават все повече, а ние просто си говорим едни хубави приказки, обещават ни се едни хубави неща. Този път ние искаме да дойдат и да поемат конкретни ангажименти към нас, а не да ни лъжат, както се е случвало в последните 30 години“, каза Русинова.

Европейският център за транспортни политики създал текста на меморандума и го изпратил до различни организации, разказа Русинова. Някои от тях се включили, от други не получили отговор. „Аз трябва да благодаря на Владимир Тодоров от Българската асоциация на пострадалите при катастрофи, който доста присърце прие идеята и свърши много работа. Получихме подкрепа и от Държавната агенция „Безопасност на движението по пътищата“, която също се присъединяват към тази наша кауза. Общо взето държавната администрация е тази, която пострада най-много в последните години от това некоректно говорене“, каза Русинова.

Относно другите допълнителни цели на организациите, подписали меморандума, тя каза: „Искаме още да подпомогнем медиите, българския бизнес, българските граждани, правителствата, независимо кои ще са те, в това ясно да разпознават кое е истина и кое не е в сектора на пътната безопасност. И, разбира се, ние винаги сме били отворени и продължаваме да бъдем отворени към работа, свързана със законовата и подзаконовата нормативна рамка на България“.

На въпроса какво ще изискат тези организации по време на споменатия дебат с политическите сили, тя отговори: „Ще изискаме крайно належащата промяна в Закона за движението по пътищата и изработването на нов Закон за движението по пътищата. Ще поискаме да се поеме конкретен ангажимент докога, кой и при какви условия ще коригира подзаконовата нормативна уредба, защото се появява много опасна тенденция точно преди изборите да се възлага на знайни и незнайни организации да пишат подзаконова нормативна уредба. Това буквално са наредбите, които определят къде можем да слагаме пътни знаци или пък как да обучаваме водачите. Изключително опасна е тази тенденция и то точно на края на живота на това правителство. Реално може и същото правителство да управлява през следващия мандат, но нека да изчакаме да видим, пък тогава да подхождаме към такива промени“.

„Обикновено о тези промени не страдаме ние, експертите, а страда целият български народ, защото всички ние плащаме с живота и здравето си за грешките, които някой допуска заради чисто алчни цели и амбиции“, каза Диана Русинова от Европейския център за транспортни политики в края на разговора ни.

Поставете оценка:
Оценка 3 от 4 гласа.

Свързани новини