Отидете към основна версия

4 042 20

Автоинструктори настояват за основна реформа - каква, пред ФАКТИ разказа инж. Плaмeн Мирчeв

  • автошколи-
  • автоинструктори-
  • протест-
  • наредба 37-
  • министерство на образованието и науката-
  • автомобили-
  • пламен мирчев

Браншови организации готвят протест на 2 април

Снимка: БГНЕС/Архив
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Браншовите организации на автоинструкторите в страната готвят нов израз на недоволството си на 2 април 2021 година. Причините за нeдoвoлcтвoтo нa aвтoинcтруктoритe сега са подобни на тези от предходните протести в последното шестмесечие - несъгласие с гoтвeнитe прoмeни в Нaрeдбa №37. Въпросната наредба регламентира работата за автошколите у нас, защото именно в нея се определят както условията и реда за обучение на кандидатите за придобиване на правоспособност за управление на моторно превозно средство, така и условията и реда за издаване на разрешение за тяхното обучение.

ФAКТИ ce свързахме c инж. Плaмeн Мирчeв - члeн нa Упрaвитeлния cъвeт нa Нaциoнaлнoтo cдружeниe нa прeпoдaвaтeлитe, aвтoинcтруктoритe и учeбнитe центрове, за да говорим за продължаващото недоволство на браншовите организации.

„Преди протеста, който предстои, имаше други два протеста. Те бяха против две неща – против електронния контрол и против вдигането на кормилните часовете от 31 до 42 часа. В момента министър Желязков е решил да разпише проекта за изменение на Наредба №37 от 2 август 2002 година за условията и реда за обучение на кандидатите за придобиване на правоспособност за управление на моторно превозно средство и условията и реда за издаване на разрешение за тяхното обучение. Обещанието на министър Желязков е, че ще се постигне някакъв консенсус и няма да избърза да разпише тази Наредба“, разказа Мирчев.

„Моите колеги от други браншови организации, включително и нашата, която подкрепя това нещо, изпратихме писмо до министър-председателя Борисов и до министър Желязков и ги уведомихме, че не бива да се избързва с това разписване“, каза още той и обясни защо от браншовите организации не са съгласни с готвените промени в Наредба №37: „В момента има промени, с които ни задължават да имаме собствени площадки. Няма как 1000 автошколи да имат собствени площадки, няма как да се случи. Другото, с което не сме съгласни е часовете от 31 да станат 42. Това отново няма как да се случи“.

„Ние сме против промяната на Наредба №37. За такава промяна трябва сериозен дебат с хората, които разбират от това нещо или с една дума – дебат с браншовиците, които представляват нашия бранш. В момента такъв дебат не протича. Нямаме обратна връзка от министър Желязков, нямаме обратна връзка и от министър-председателя като отговор на нашето писмо. Вчера уведомихме кметът на София Йорданка Фандъкова, че ще излезем на протест на 2 април 2021 година от 12:00 часа в София, на площад „Княз Александър I“. Ще докажем, че наистина, когато ние сме единни като бранш и като колеги, ние можем да постигнем това, което трябва“, каза още Мирчев.

На въпроса до какво ще доведат предвидените промени, инж. Пламен Мирчев отговори: „Ние няма да връщаме Държавна сигурност. В момента с електронния контрол цели да се наблюдава нашата дейност. Това означава да наблюдават дейността на преподавател-автоинструктор, но и дейността курсиста. Не стига, че сега ни наблюдават по време на изпит и курсистите се притесняват, докато текат изпитите им, а сега искат да ни наблюдават как работим. Ние вече знаем как да работим. Работим по наредба, спазваме я, спазваме 31 кормилни часа. Не може ние да имаме вина за това, че има недисциплинирани колеги – за това има контрол, който се осъществява от Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“.

„Много от колегите вече са съгласни ние да излезем от Министерството на транспорта и от контрола на Изпълнителната агенция „Автомобилна администрация“. Ние сме преподаватели автоинструктори и трябва да бъдем на пряко подчинение към Министерството на образованието. Ние нямаме нищо общо с Министерството на транспорта и затова трябва да ни позволят да работим нормално към Министерството на образованието. Относно наредбите за нашата работа, които трябва да се обсъдят, готови сме да седнем на масата и да обсъдим. Има достатъчно професионалисти и можем да решим“, каза той.

Желанието на част от автоинстуктурите за излизане от Министерството на транспорта и преминаване към Министерството на образованието обаче не е от днес. На въпрос за обсъжданията на тази идея с институциите, Мирчев отговори: „Няма никакъв разговор от миналата година – от 5 февруари, когато направихме една среща с Държавната агенция „Безопасност на движението по пътищата“. На тази среща обсъждахме и казахме как е правилно да се направят разпоредбите. Тогава категорично заявихме, че имаме желание да минем към Министерството на образованието. Ние не сме транспортни специалисти, ние сме учители, преподаватели. Затова се водим „учебни центрове – автошколи“.

„Крайно време е да се разбере, че ние нямаме нищо общо с транспорта. Ние обучаваме и сме учители. Искаме да минем към Министерството на образованието, защото в момента ние не работим нормално. Има една заповед от един министър, след това втора заповед от втори министър, трета от трети министър, четвърта от Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ – коя заповед да изпълняваме по-напред!“, категоричен беше автоинструкторът.

Инж. Мирчев говори за още едно предложение на браншовите организации. „Предложението е ако Министерството на образованието не желае да поеме изпитите след излизането от Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“, Държавната агенция „Безопасност на движението по пътищата“ да поеме изпитите, тоест изпитният контрол да мине към тях. Това е едно предложение, което също може да се обсъжда. Основното ни желание обаче е да минем към Министерството на образованието“.

„Преди няколко дни други браншовици от различни НПО-та организираха дебат, свързан с пътната безопасност, с опазването на живота на българските граждани с най-висок приоритет. Изпратиха ни една декларация, която да подпишем, но ние няма да я подпишем, защото третата точка в тази декларация е дигитализацията на контрола на обучението на водачите. На този обществен дебат, който се превърна в политически, нито един от нашите браншовици не е присъствал, за да може да вземе отношение по този въпрос. Ще помоля всички други браншовици, които са в различни асоциации, автосервизи, техническите експерти и хора от разни политически структури, да не се месят в нашата работа. Те или ще седнат на дебат с нас, за да им кажем какво е нужно да се прави в нашата дейност, или просто да не коментират нашата дейност с глупости. Имаме достатъчно експерти, които могат да помогнат за изготвянето на такъв закон, че да можем да работим добре в бъдеще“, каза инж. Пламен Мирчев.

В края на разговора той коментира решението на Конституционния съд, че врeмeннoтo oтнeмaнe нa книжкaтa и cпирaнeтo нa кoлaтa oт движeниe зaрaди нeплaтeни глoби е прoтивoкoнcтитуциoннo. "Одобряваме това решение", каза той. „И не само ние, а всички водачи на моторни превозни средства – били те в по-ниска категория „Б“, т. нар. любители шофьори, било от в по-високите професионални категории. Одобряваме категорично“, завърши той.

Поставете оценка:
Оценка 3.3 от 11 гласа.

Свързани новини