Отидете към основна версия

6 297 25

Адв. Екимджиев пред ФАКТИ: Санкциите ще ни помогнат да се освободим от една клептократична диктатура

  • адв. екимджиев-
  • михаил екимджиев-
  • санкции магнитски-
  • санкции на сащ-
  • закон-
  • корупция

"За съжаление се налага отвън да ни помагат да разберем, че корумпираните управници крадат нашите пари, нашето бъдеще и бъдещето на децата ни", каза адв. Екимджиев

Адв. Михаил Екимджиев; Снимка: Личен архив
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

„Мерките по закона „Магнитски“ разбиват мита, налаган от Прокуратурата, че корупцията не засяга нашите права и свободи. Данъкът „Корупция“ прави всички ни по-бедни, по-болни и по-необразовани. Това опровергава опорката на Гешев и на така наречените патриоти, че работата на правоохранителните органи е да ни пазят от битовата престъпност, а корумпираните едва ли не усвояват и преразпределят някакви виртуални пари, което не ни засяга. За съжаление се налага отвън да ни помагат да разберем, че корумпираните управници крадат нашите пари, нашето бъдеще и бъдещето на децата ни“.

Това каза в интервю за ФАКТИ адв. Михаил Екимджиев. Свързахме се с адв. Екимджиев, за да говорим за санкциите по закона „Магнитски“, които Службата за контрол на чуждестранните активи (OFAC) на Министерството на финансите на САЩ наложи над „влиятелни български граждани и техните широки мрежи за участие в корупция“, както беше посочено в официалната информация на Американското посолство, а още и за реакцията, която е нужно да последва от българска страна.

Относно твърденията, че санкциите по закона „Магнитски“ идват след сигнали до американските власти на Цветан Василев и „Ние, гражданите“ от 2017 година, адв. Екимджиев каза: „Ние не можем да знаем конкретно въз основа на каква информация американската администрация е взела това безпрецедентно решение. Санкции, толкова масови, в такъв размер, спрямо толкова юридически лица, не са предприемани никъде досега по закона „Магнитски“. Американското правителство не предоставя с охота информацията, на база на която са взети тези решения, защото голяма част от тази информация може да е агентурна, друга част може да е през проверима медийна информация от надеждни медии“.

„Нещо друго много важно – Инвестиционния арбитраж във Вашингтон. Поне четири казуса са минали през мен, в които фирми, под юрисдикцията на България, но не само български фирми – едната беше израелска, са се оплакали там заради заграбване на бизнес най-вече от дружества, свързани с Делян Пеевски, и, разбира се, със съдействието на Прокуратурата, на Търговското отделение на Софийски градски съд. За да вземат едно такова рязко, категорично решение спрямо държава, която е партньор в НАТО и член на ЕС, очевидно американците са имали достатъчно проверима и надеждна информация“, обясни той.

Разговорът премина към начинa, по който българската държава ще реагира на тези санкции. „За мен е много интересен въпросът как България ще отработи това категорично политическо послание. Тези мерки имат непосредствени юридически и икономически последици само на територията и под юрисдикцията на САЩ. От българската държава зависи как тя ще реагира на това политическо послание, за да продължи мерките и те да намерят адекватен нов отговор като правни и икономически последици и в България.

Ако трябва да използвам една метафора от физиката, това е като да насочиш силен светлинен лъч към една стъклена призма. Този лъч са мерките, наложени от САЩ, а стъклената призма е българската правоохранителна система, включваща и законодателство, и правоприлагащи органи. Тази призма може тотално да отрази светлината, в зависимост от структурата, от формата си, както стана с първото оповестяване на името на съдия Андон Миталов (б.р. в началото на февруари 2020 година Миталов получи забрана да влиза на територията на САЩ заради „сериозна корупция“). До момента да сте чули нещо в България да се случва? Това е първата, най-безхаберна, най-безотговорна реакция, която със сигурност ще предизвика допълнително осветяване на още хора и на още проблеми“, каза адв. Екимджиев.

„Американците явно са твърдо решени, в една зона, в която новата американска администрация очевидно има геостратегически интереси – говоря за Балканите, където ние сме държава от ключово значение, те са решени тук, на това място, да има върховенство на правото, да има предвидимост, да има ясни закони и ясни последици спрямо организираната престъпност и корупцията поне докато техният геополитически интерес съществува“, допълни той.

„Второто действие, което е възможно, е тази светлина, която идва отвън, да бъде пречупена така, че тя да фокусира конкретни образи, конкретни криминални сюжети, контактни дела срещу конкретни хора и конкретни наказания на престъпления и корупция. Това е адекватният отговор на една правова държава, която претендира, че в нея върховенството на закона представлява ценност“, каза още той.

На въпроса дали мерките, взети досега и „черният списък“ с фирми, свързани със санкционираните, е добър отговор на санкциите от наша страна, адв. Екимджиев отговори: „От гледна точка на форма и принципи на правото, от самата държава зависи дали и какви мерки ще предприеме. Принципът е, че всички съществени ограничения на основни права и свободи трябва да бъдат наложени със закон. Такъв специален закон беше приет в Литва по повод на подобно осветяване по закона „Магнитски“.

Принципът е, че България има пълното право на преценка дали и как да реагира. Когато говорим за санкции, които се налага държавата да предприеме спрямо конкретни физически и юридически лица, тези санкции трябва да са разписани със закон. Именно законът, а не актовете на правителството в най-голяма степен отразяват волята на суверена. Принципът е, че в правовите държави ограниченията се налагат само със закон.

В момента, по разбираеми причини, такъв закон не може да се приеме. Интересен е въпросът какво може да направи в тази ситуация служебното правителство. Списъкът на фирми е по-скоро една превантивна, мека мярка за насочване на вниманието на държавните институции и фирми, които трябва да бъдат максимално предпазливи с тези фирми при комуникацията си, при сключването на сделки, при транзакциите си. Тези фирми трябва да бъдат избягвани, за да не се получи така, че за тях да има данни, че са свързани с корупция и организирана престъпност, а да продължат да бъдат захранвани с публичен ресурс например през обществени поръчки.

Законът за обществените поръчки не предвижда такова основание за елиминация. Тоест на тези фирми не може да бъде отказано участие в конкурсите за избор на фирма по обществена поръчка. Всяко министерство, всяка държавна агенция обаче, когато класира участниците, би могла да вземе предвид, като решаващ фактор, тези репутационни проблеми, които възникват за фирмите в списъка на американската администрация и в този на българското правителство.

Правителството би трябвало да вземе такъв тип политически мерки по действащите в момента закони, преди да бъде приет специален закон, като приетия в Литва. Могат да бъдат възложени данъчни проверки, проверки от различните регулатори, от БНБ, от Комисията за финансов надзор и т.н. Мерки могат да бъдат взети само от тези специализирани регулатори и те ще подлежат на съдебен контрол по общия ред. Тоест по действащия закон, въз основа на проверките, могат да бъдат издадени например данъчни облагателни актове, които ще подлежат на обжалване пред съд. Това е ситуацията, която би могла да се развие на този етап, без наличие на специален закон, приет като адекватен отговор на това решение на американското правителство“.

Адв. Михаил Екимджиев коментира и това дали ефектът от наложените санкции ще бъде положителен. „В краткосрочен план, от гледна точка на политически имидж, несъмнено това са краткосрочни негативи, защото ние затвърждаваме международния си облик на най-корумпираната държава, в която организираната престъпност е завладяла държавните институции. От гледна точка на клокочещите процеси на катарзис обаче, на скъсване с клептократското управление на Бойко Борисов и на ГЕРБ, това несъмнено катализира тези процеси и се надявам да има и принос към резултата на следващите избори. Тоест гледано стратегически, в дългосрочен план, санкциите ще ни помогнат да се освободим от една клептократична диктатура по начин, сходен с начина, по който промените в Централна и Източна Европа в края на 80-те години ни помогнаха да започнем тогавашните промени. Налага ни се за втори път да се освобождаваме от наши хора“, каза той.

На въпроса дали е оптимистичен, че скоро ще настъпи този споменат катарзис, адв. Екимджиев отговори: „Категоричен съм, че ситуацията в момента е нетърпима, невъобразима за европейска и правова държава. Трудно ми е да си представа, че може да бъде по-лошо затова подкрепям енергията и желанието за промяна. Какво ще се получи в резултат на тази промяна, при толкова различни участници в процесите, свързани с промяната, е въпрос по-скоро за гадател, отколкото за анализатор. Във всички случаи обаче едно демократично общество трябва да се опита да се освободи от тази престъпна клика, която е овладяла цялата държава и през институциите на държавата ограбва народа си. Какво ще излезе, бъдещето и Бог ще покажат. Сегашното положение е нетърпимо. Без да мога да прогнозирам какво ще се случи, трябва поне да опитаме“.

В края на разговора адв. Екимджиев обърна внимание на още един аспект на корупцията. „Става въпрос за корупция и някак повечето внимание е насочено към пряко осветените като Божков и Пеевски. Някак остават в сянка корумпираните политици. Важно е вашите читатели да знаят, че корупцията винаги е един двустранен процес, в който обаче решаващата роля е на тези, които създават предпоставките и условията за корупция през неясни закони, през разрешителни режими, през предоставяне на широка свобода на преценка на администрацията кога да действа, през неясни правни норми. Заслугата на корумпираните е много по-голяма, за да се стигне до тази корупция, защото те създават предпоставките, при които много хора се оказват в невъзможност да развиват нормален бизнес без да бъдат приобщени към тази корупционна хранилка. Затова е изключително важно вниманието да се насочи към тези, които подхранваха тази корупция и създаваха предпоставите за нея“, подчерта адв. Михаил Екимджиев.

„Ако има Прокуратура, тя трябва да действа. Понеже Прокуратура няма, аз виждам, че служебният министър на вътрешните работи и вицепремиер Бойко Рашков прави възможно това да се постига през института на разследващите полицаи и служители на ДАНС, въпреки че техните правомощия, без съдействие на Прокуратурата, са силно лимитирани“, завърши той.

Поставете оценка:
Оценка 4.6 от 42 гласа.

Свързани новини