Отидете към основна версия

6 531 60

Защо Украйна иска от Запада военни самолети?

  • украйна-
  • сащ-
  • нато-
  • изтребител-
  • ф-16-
  • миг-29

Военновъздушните сили на Киев използват съветските изтребители МиГ-29 и Су, за да бранят своето небе и територия от започналото на 24 февруари военно нашествие на Русия

Снимка: БГНЕС/ЕРА
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

През уикенда в частен видео разговор с американски законодатели украинският президент Володимир Зеленски отправи „отчаяна“ молба към САЩ да помогнат на Киев с още бойни самолети за борбата му с руската инвазия и запазването на контрол върху въздушното му пространство. Държавният секретар на САЩ Антъни Блинкън каза, че Вашингтон е дал "зелена светлина" на идеята и понастоящем „много, много активно“ обсъжда предложението, съгласно което съседната на Украйна Полша ще достави на Киев няколко изтребителя съветско производство, като в замяна получи американски Ф-16, за да компенсира липсите.

Обаче около това предложение има много неясни неща и Полша в публичните си изяви съвсем не е ентусиазирана, главно защото Русия предупреди, че Москва ще възприеме подкрепата за ВВС на Украйна като намеса в конфликта и този, който оказва такава помощ, ще стане обект на ответен удар. Официалните коментари от НАТО и членката на ЕС Полша само потвърждават, че преговорите по темата продължават.

ЗАЩО УКРАЙНА СЕ НУЖДАЕ ОТ ВОЕННИ САМОЛЕТИ?

Военновъздушните сили на Украйна използват съветските изтребители МиГ-29 и Су, за да бранят своето небе и територия от започналото на 24 февруари военно нашествие на Русия и призовават за още самолети, за да могат да продължат дългосрочно мисията си. Украинските военновъздушни сили са далеч по-малочислени от мощните руски ВВС, но украинските пилоти продължават да извършват бойни полети и твърдят, че нанасят поражения въпреки повтарящите руските военни заявления, че са потиснали въздушната мощ и и противовъздушната отбрана на Украйна.

ЗАЩО БОЙНИТЕ САМОЛЕТИ ДА НЕ СА ОТ САЩ?

Военните пилоти в Украйна не са обучавани да летят на американски изтребители, но би било лесно да се справят с МиГ-29, които в момента са на въоръжение в членките на НАТО Полша, България и Словакия.

Украински пилоти ще могат веднага да полетят с руските самолети Миг, но Полша не е склонна да се раздели със значително количество от самолетите си, без да е получила нови, с които да ги замени. Произвежданите в САЩ Ф-16 са основата на ВВС на Полша, която сега модернизира въоръжените си сили.

КАКЪВ Е ОТГОВОРЪТ НА ПОЛША?

Блинкън каза, че има „зелена светлина“ Полша да прати самолети в Украйна. Обаче полската реакция е сдържана. „Що се отнася до изпращането на самолети, мога само да повторя, че не са взети решения по този въпрос“, каза правителственият говорител Пьотър Мюлер. Той отхвърли твърденията, че Полша може да допусне украински военни самолети на свои летища. Русия твърди, че Румъния и някои други неназовани страни приемат бойни самолети на Украйна.

Същевременно Полша подкрепя Украйна както политически, така и нейната териториална цялост и суверенитет, а също и в хуманитарно отношение, като отваря границите си за бежанци от държави извън ЕС.

ЗАЩО ПОЛША НЕ ПОЕМА ТВЪРД АНГАЖИМЕНТ?

Въпреки подкрепата си за борбата на Украйна Варшава е изправена пред ключово и трудно решение дали да предостави свои самолети на Украйна. Русия предупреди съседите на Украйна да не приемат нейни военни самолети на своя територия и казва, че Москва може да възприема това като „намеса във въоръжения конфликт“. А това може да означава започване на военни действия. Думите на Русия може да бъдат смятани за по-общо предупреждение да не се оказва помощ на украинските ВВС.

Освен това Полша граничи с руски ексклав Калининград и има дълга граница с руския съюзник Беларус. Отношенията между Варшава и Москва са в ниска точка, откакто през 2015 г. на власт в Полша дойде дясно правителство.

ДРУГИ СЪОБРАЖЕНИЯ

Един от главните проблеми е къде ще бъдат базирани тези МиГ-ове, ако бъдат предоставени, защото те не могат да бъдат на територията на НАТО. Не е ясно също дали Украйна ще е в състояние да ги съхранява и обслужва в продължителен период от време предвид военните действия на нейна територия.

Другият въпрос би бил как да бъдат изпратени самолетите в Украйна. Полските пилоти, които са и натовски пилоти, не могат да летят с тях до Украйна, без да рискуват да намесят НАТО в конфликта. А пристигането на украински пилоти в Полша, за да откарат самолетите, също може да създаде подобни проблеми.

Има и забавяне в производството на Ф-16, което означава, че страните, които евентуално ще се лишат от своите изтребители МиГ и Су ще трябва да чакат известно време, за да запълнят липсите. Сенаторът Марко Рубио обобщи ситуацията с думите: "Има усложнения покрай това. Не е толкова лесно те да бъдат предадени. Трябва да летят дотам. Трябва да бъдат дислоцирани някъде на земята. А руснаците изстреляха между осем и дванайсет ракети по летище в Западна Украйна. И това е просто част от стратегията да бъде премахната възможността от разполагане на тези самолети", каза републиканецът от Флорида.

Поставете оценка:
Оценка 3 от 32 гласа.

Свързани новини