Отидете към основна версия

7 591 10

Диян Стаматов пред ФАКТИ: Елитни училища в София ще имат нови директори и конкурсите са важни

  • диян-
  • стаматов-
  • директори-
  • конкурси-
  • училща

Всяко увеличение на заплатите в средното образование е добро, но минаваме и в една ситуация нещата да се приемат като даденост, казва директорът на столичното 119-о

ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Подобно на учениците, кандидатите за директори на училища, детски градини и на всички институции в системата на предучилищното и училищното образование също ще държат изпити преди да бъдат назначени. Те ще трябва да отговорят на тест, както и да защитят концепция за стратегическо управление на институцията за 3 г. напред. По темата говорим с Диян Стаматов, който е директор на столичното 119-о училище и председател на Съюза на работодателите в системата на народната просвета.

- Г-н Стаматов, проект на Наредба на МОН предвижда провеждането на конкурсите за заемане на длъжността "директор" да бъдат оформени като изпити. Какво наложи това?
- Основната причина е, че това е втората промяна, която се прави в закона за образованието в този парламент. В действителност тази Наредба преповтаря в голяма степен правилата за конкурсите на директори на училища от последните 30 години.

- Какво е новото. Цели се повишаване качеството на хората…
- Основната идея е да има по-голяма прозрачност, по-голяма яснота по отношение на процедурите на самия конкурс. И се прави за първи път опит да има критерии при оценяването на кандидатите.

- Кандидатите ще трябва да отговорят на тест от 50 въпроса, както и да защитят концепция за стратегическо управление на институцията за 3 г. напред. Какви въпроси влизат в един такъв изпит?
- Въпросите включват казуси, свързани с нормативната уредба в средното образование. Понякога има и въпроси, свързани със Закона за обществените поръчки, назначаването на учители, квалификацията на учители, ангажименти, свързани с длъжността, и няколко казуса от практиката на директора, който е ръководител на образователна институция.

- Защо правилата няма да се прилагат за училищата по изкуствата и тези със спортни профили…
- Причината е, че работодателят на въпросните училища е министърът на културата, респективно министърът на спорта. Винаги така се е правило, защото въпросните директори са подчинени на друго ведомство. Ако съответните министри преценят, че могат да приложат Наредбата, това си е тяхно право.

- В градовете може да се създаде конкуренция, но за директор в село, където кандидатът може да е само един, конкурсът какво показва…
- За голямо съжаление това не зависи от правила и разпоредби. За много хора директорската работа е много привлекателна, но се оказва, че няма много кандидати.

- В смисъл…
- Просто в малките населени места няма кандидати. Често има само един кандидат. Причината е проста и ясна – отговорностите са големи, има голяма натовареност, която е в пъти по-голяма от тази на обикновен педагогически специалист. В същото време квалификацията, която трябва да притежава директорът, трябва да е много голяма и е нужно да се повишава. Визирам това, че постоянно има нормативни промени, свързани с различни документи.

- Видяхме и какво предизвикателство за директорите бе онлайн обучението, което се наложи заради пандемията…
- Много неща се промениха в образованието в последните две години. Но това ще покаже и новия облик на съвременния ръководител на училище. В София-град през тази година в около 35 училища ще има конкурс за нов директор. Говоря за доста емблематични училища като Немската гимназия, Английската гимназия, 18-о училище "Уилям Гладстон" и др. Това са все училища, в които летвата е вдигната много високо. Там конкурсите ще бъдат голямо предизвикателство.

- Как ще се сформират комисиите, които ще оценяват кандидатите за директори?
- Доста неща трябва да се прецезират в Наредбата. 30 години се работи по тези правила за избор на директор. Подготовката на самите хора, които ще участват в тези комисии, е много важна. Те трябва да бъдат капацитети в средното образование, а не случайно подбрани. Случва се хора да попадат в такива комисии просто така, а това не е добре.

- Вие сте председател на Съюза на работодателите в системата на народната просвета. Увеличението на заплатите на учителите направи ли професията по-желана и привлекателна за младите ви колеги?
- Всяко увеличение на заплатите във времената, в които живеем, е много добро и важно. Младите учители усещат увеличението на заплатата, но може би и достигнахме онова ниво, в което удовлетвореността от увеличението много бързо отминава и преминаваме в една стандартна ситуация да приемаме нещата като даденост. Моето мнение в последните години винаги е било, че увеличението на заплатите трябва да е в пряка връзка с качеството на труда, но не само на отделния преподавател, а и на училищната институция като ниво.

Поставете оценка:
Оценка 2.4 от 14 гласа.

Свързани новини