От Института за пътна безопасност настояват да се направи одит на строежа на пътища у нас, но от международни фирми. Така ще се разбере колко са качествени. Какво се случва и с управлението на страната, след като от "Има такъв народ" оттеглиха министри. По темата пред ФАКТИ говори Богдан Милчев.
- Г- н Милчев, живеем в доста динамични дни в последно време. Лидерът на „Има такъв народ“ (ИТН) Слави Трифонов обяви, че изтегля министрите си от кабинета. ИТН, в лицето на Гроздан Караджов, оглавяваше регионалното министерство. Какво се свърши на тема „пътища“ за тези месеци на управление на кабинета „Петков?
- Реално не се свърши абсолютно нищо. Иначе имаше големи обещания и желание да се свърши нещо, но нямаше възможност. Аз още февруари месец казах, че ИТН са дали пътищата на концесия на приятелски кръг. Тогава го казах, а не сега, когато си хвърлят нападки един към друг, че нещата са така. А сега г-н Трифонов си призна. Може би това бе и единствената истина в интервюто, което даде преди дни. На въпрос познава ли Орлин Алексиев, той каза, че са приятели от 20 години. И това, което бе истина още, е, че те не си говорят за политика. Ако си говореха за политика, нашите пътища нямаше да бъдат оставени 8 месеца само на празни приказки. И ще аргументирам тезата си. Още в предизборните кампании на ИТН имаше дебати на тема пътища. Тогава те включваха в разговорите Георги Георгиев, който после стана техен депутат. Той бе през ден в тяхната телевизия. И това наистина е знаещ човек, който всички много харесаха. В един момент, когато ИТН влезе в управлението, реши да извади на преден план приятелите на приятеля на г-н Трифонов. А не експерта, който ни се показваше в началото, който плени страшно много хора с това, че знаеше и искаше да реши конкретни неща. Георги Георгиев после остана в ъгъла просто един депутат от ИТН. Затвориха му устата и не му даваха да говори. Следващият факт.
Дали ИТН са в политиката няма никакво значение, защото за тях политиката е бизнес.
Ето доказателства. В предизборната кампания и в предизборната програма на партията е записано, че Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ), която отговаря за пътищата, трябва да отиде в Министерството на транспорта. И това е правилно дотолкова, че министърът на транспорта формира транспортните политики и така те няма да бъдат различни от политиките, които се правят за пътищата. И после от ИТН какво се случи… Когато започнаха да правят кабинет, се заинатиха и не пожелаха да пратят АПИ там, където му е мястото, а държаха на всяка цена да отиде в този приятелски кръг, където е приятелят на г-н Трифонов. Когато говоря за този приятелски кръг, ето и доказателства. Г-н Караджов не отрича, че се познава с Орлин Алексиев. Шефката на „Автомагистрали“, която скоро я назначиха с конкурс, идва от Общинска банка. И ако я питате, тя също няма да отрече своето познанство с г-н Алексиев. Зам.-министър на г-н Караджов е адвокат на фирми на г-н Алексиев. Това е лесно проверимо, защото адвокатските пълномощни се вписват в регистър и това е публична информация. Шефът на АПИ е също в този кръг и произлиза от една строителна фирма, която има страшно много интереси, включително и в София. Участва и в ремонта на бул. „Дондуков“, доколкото си спомням. Всички ние знаем, че няма как в София да вземеш нито една обществена поръчка, ако преди това не си се договорил с този приятелски кръг. И това е обществена тайна. Да, ние нямаме пряко доказателство, че някой с някого прави нещо нередно. Но аз съм работил дълго време в полицията и мога да заявя, че когато има повече 3 косвени доказателства за една теза, ние можем да направим обосновано предположение. И за капак на всичко г-н Кирил Петков каза, че Станислав Трифонов му е казал, че Гроздан Караджов е брокер. Брокерът е посредник между два бизнес кръга – единият възложител, а другият изпълнител. Сами можете да си направите изводите какво се свърши за нашите пътища.
- Оттеглянето на министри от ИТН до какво ще доведе…
- Това е една голяма възможност за българските пътища. Но в същото трябва да бъдем реалисти, че без ИТН не може да има устойчиво правителство. А ние в момента сме в пълен катаклизъм. Нашите пътища са катастрофирали. Така мога да го кажа на езика на безопасността. При тази катастрофа вече е необходимо не просто да управляваме риска преди катастрофата, а трябва да преодоляваме щетите, които вече са нанесени. Ние, от Института за пътна безопасност, бяхме изключително критични и към г-жа Комитова, която също имаше желание, но нямаше възможност да направи за нашите пътища нещо. Единственото решение, което предлагам на българското правителство, е да дадат възможност на експерти да влязат в управлението пътищата. Хора с ясна програма и визия, която да бъде обявена публично предварително. Каква е кризата в момента. От една страна имаме пътните фирми, които се представляват от бившите шефове на АПИ – Светослав Глосов, Лазар Лазаров, Стефан Чайков, Георги Златев.
Всички тези, които са били директори в АПИ, се опитват да ни обясняват колко е зле положението.
Вижте, ние не можем да решим нито един проблем на българското общество, ако тези, които днес управляват строителните фирми, утре управляват АПИ, а после се връщат във фирмите. Тук отново говорим за едни брокери, за едни посредници, които са изпратени от едни приятелски кръгове, за да свършат една работа на едни приятели, а не на българското общество. И затова предлагам да бъдат поканени български експерти, които работят в чужбина за големи строителни компании, които ще бъде много трудно да бъдат купени. И така да започне възстановяването на българските пътища и да се реши проблемът с родните строителни фирми. Проблемът между строителните фирми, българската държавата, АПИ и т.н. не е само в корупцията. Но трябва да се знае, че алфата и бетата в корупцията са строителните лаборатории, надзорът и нормите за проектиране.
- С прости думи това са факторите, които следят за качественото изпълнение на строителството на пътища…
- Гореизброените фактори са тези, които гарантират, че построеният път е качествен. И за мен е непонятно защо г-н Кирил Петков, след като има толкова много претенции към ИТН, мълчеше досега. И не даде възможност да се сформира международен одит, който да докаже дали тези пътища у нас са качествени, или не. В момента ние спорим дали са качествени пътищата, или не, защото няма нито едно физическо доказателство, че пътищата ни са некачествени. Но ние го виждаме и го усещаме всеки ден, когато се движим по тях. Но няма експертни доказателства. Ние не очакваме, че АПИ, която се управлява от строителните фирми, ще докаже такова нещо като възложител. И ако искат „Продължаваме промяната“ могат буквално за месец да докажат на строителните фирми дали строят качествено или некачествено. Тогава разговорът ще бъде друг.
Тогава разговорът няма да бъде дали дължи държавата пари и защо не се плаща, а че строителните фирми трябва да си оправят качеството.
Ако се намери човек, който да го направи и да се жертва, защото думата наистина е жертва, да разплете целия този октопод, ще е добре. Да се разплете от начина, по който се формират обществените поръчки, през начина, по който се извършва надзора, през начина, по който строителните лаборатории документират качеството на материалите. И накрая пак стигаме до АПИ, която се разплаща и пуска пътя в експлоатация.
- Какво е съотношението качествено срещу некачествено, когато говорим строежа на пътища у нас?
- Не трябва да гадаем. Ако кажа число, ще поискате доказателства. И така е редно. Аз просто казвам, че в България не е извършен нито един независим одит на качеството на нашите пътища. За такъв настояваха Елена Йончева и президентът Румен Радев по времето, когато бяха в опозиция. Никой не иска да направи нищо. Защо сега, когато властта е в тях, когато 7 месеца президентът управляваше със служебни правителства, те не направиха такъв одит. Да, той ще струва пари, но веднъж завинаги ще се каже пътищата са такива и такива. И защо одитът да е международен. Защото твърдя, че има косвени обвързаности между строителните фирми и строителните лаборатории. В България няма да намерите нито един действащ проектант, пътен одитор или пътен инженер, който ще застане срещу АПИ или срещу строителните фирми. И това е така, защото те му дават работа. И никой няма да има смелостта да го направи, докато няма в правителството политическа воля.
- Порочна ли е практиката с инхаус договорите…
- И инхаус договорите, както и договорите за поддръжка и ремонт, които са надхвърлили сумите в тях многократно, са спорни договори. В тях пише, че при спор той се решава от съда. И да ви припомня нещо. Има един доклад от Министерството на правосъдието, когато бе оглавявано от г-н Демерджиев. В него много ясно е показана каква е съдебната практика и какво се препоръчва на кабинета на Стефан Янев да се направи по този въпрос. Тук ключовият въпрос е защо нито кабинетът на Стефан Янев, нито този на Кирил Петков извършват и правят нещо, което е юридически обосновано – че всички договори трябва да бъдат внесени в съда. Приказките, които Гроздан Караджов говори, че има риск за фиска…
Рискът е бил тогава, когато са възложени поръчките и са им изплатени парите.
В момента ние сме в криза, а не в риск. И сега ни се предлага извънредно законодателство, което за узакони незаконното. Това е изключително порочна практика, която ще доведе до подобни проблеми във всички сфери на обществения живот. Често чувам, че само говоря и критикувам, а не давам решения. Ето ви пример. От Института за пътна безопасност имаме готов план за решаването на този проблем, свързан с пътищата. Планът е от няколко точки. Дали кабинетът ще откликне, или не – не мога да кажа. Този план, ако г-н Петков не го приеме скоро и не влезе като тема за разговор, ще го дам на медиите. В момента цялото общество е заложник на строителните фирми. Те какво казват: „Ако не ни платите, няма да поддържаме и да строим.“ А те са една монолитна маса. При тях всичко действа отгоре надолу авторитарно. Няма да намерите фирми, които ще тръгнат да вървят срещу „бащиците си“, говоря за големите 7-8 фирми, които получават обществените поръчки в България. Това означава, че в момента сме в ситуация на цунг-цванг, както се казва в шахмата – каквото и да направиш, нямаш правилен ход.
Отидете към основна версия
14 Юни, 2022 08:29 12 142 44
Богдан Милчев пред ФАКТИ: Отдавна казах, че ИТН са дали пътищата на концесия на приятелски кръг
Управляващите за месец могат да докажат на фирмите дали строят качествено или некачествено, казва експертът
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.
Поставете оценка:
Оценка 4.2 от 53 гласа.