Още един път за катастрофите по пътищата и борбата срещу тях

29 Май, 2025 20:00 1 292 23

  • пътища-
  • катастрофи-
  • загинали-
  • наказания-
  • шофьори

Няма гражданин, който поне малко да не се е замислил, как може да се сложи край на пътните злополуки. Неизбежно се стига до извода, че трябва да се увеличат наказанията, особено спрямо пияни и дрогирани шофьори

ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Перманентно в българското обществено пространство се обсъжда темата за смъртоносните автомобилни злополуки. Тема на темите. Най-болезнената. Всеки нещастен случай се преживява като най-тежкия житейски кошмар за засегнатите лица. За държавните служители, за партийните деятели, за парламентаристите обаче темата е въпрос на статистика, повод за нови идеи и законови промени. И тъй като жертвите често са деца и млади хора, никой не остава безразличен. Осъзнаваме че е прекършен по безсмислен и жесток начин млад човешки живот. Това ни кара всички да се замислим кои са причините за тази безсмислена война, в която загиват или се осакатяват невинни деца. Няма гражданин, който поне малко да не се е замислил, как може да се сложи край на пътните злополуки. Неизбежно се стига до извода, че трябва да се увеличат наказанията, особено спрямо пияни и дрогирани шофьори. Безсъмнено строгата наказателна отговорност ще доведе до обезвъзмездяване на страданията на родителите на убитите деца. Наказанията вече наистина са високи, особено в сравнение с тези отпреди 20 години. Но и те не помагат. Убийствата по пътищата продължават. През последните години се откриха и други причини като лоши пътища, липса на подходяща маркировка, крайпътни дървета, режеща мантинела, бездействието на отговорните лица и т.н.

В медиите се изрази мнението, че причината се крие в съзнанието на водачите, че всичко е въпрос на лична отговорност, на добри шофьорски умения, на индивидуална осъзнатост на повишената опасност, която се създава при използване на пътни превозни средства.

Видяме обаче, че и това не помага. Колкото и да са високи наказанията за престъпленията по непредпазливост, войната продължава да бушува. Досега обаче никой не се е сетил за ролята на гражданската (деликтната) отговорност. И преди, и сега тя е покрита от задължителната застраховка „гражданска отговорност“ на автомобилистите. И с право, защото пострадалите лица, а при смърт – техните близки трябва да бъдат компенсирани за болките и страданията им. Няма по - добър и сигурен начин възникналите вреди да бъдат поети от застрахователя – мощна и платежоспособна финансова институция. Така че, освен ако не се касае за умисъл или други особени тежки нарушения от страна на водачите като употреба на алкохол или наркотици, гражданската отговорност за виновно деяние се дерогира от застраховката или Гаранционния фонд. Гарантирането на обезщетението на пострадалите е важно, защото иначе те трудно ще го получат от виновните водачи. В същото време се принизяват нейната санкционна и превантивна функции. Водачите предварително знаят, че върху тях няма да падне тежестта от плащане на суми в размер на стотици хиляди лева. Съдебните производства показват, че те се оставят да бъдат осъдени (много пъти условно), но, ако в отделни случаи компенсационният иск се насочи не срещу застрахователя, а срещу тях, болката им става страшна. Българинът най-много страда, когато му бръкнат в джоба. В гражданския процес няма смирение, признание на деянието, а се започва една жестока битка на виновните срещу пострадалите или техните близки. Едва след като бъде осъден да плати, автомобилистът усеща истинското наказание. Засега законът обаче му го спестява.

Паулина Шишкова


Поставете оценка:
Оценка 2.1 от 7 гласа.


Подобни новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Ротшилд

    11 1 Отговор
    Всичко в Чалгаристан идва от нпо-тата.
  • 2 Ваня🤦‍♀️

    12 0 Отговор
    в БГ няма адекватни Закони

    Коментиран от #6, #17, #21

  • 3 Пич

    14 1 Отговор
    Не само че не се борят с катастрофите , но дори ги приветстват !!! Защото не правят нищо друго , освен да ви щавят , а като пляснат някъде снимки като от статията , с тях обосновават щавенето което ви налагат !!! А някои овце щастливо блеят , че трябва да ги щавят повече !!! Паветници...
  • 4 Сталин

    7 0 Отговор
    Нали се разбрахме,борбата срещу катастрофите ще водим с икони(това за християните),а мюсюлманите който не приемат икона ,да се трепят по пътищата

    Коментиран от #22

  • 5 Катастрофите ги причиняват

    8 1 Отговор
    Тия муграгенйовците с скъпите коли мерцедеси Бмвта поршета Моршета

    Коментиран от #15

  • 6 Сталин

    7 2 Отговор

    До коментар #2 от "Ваня🤦‍♀️":

    Да на запад за опасно шофиране има големи глоби и отнемане на точки

    Коментиран от #8

  • 7 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 8 Ваня🤦‍♀️

    4 2 Отговор

    До коментар #6 от "Сталин":

    а в БГ кога

    Коментиран от #9

  • 9 Сталин

    4 4 Отговор

    До коментар #8 от "Ваня🤦‍♀️":

    И на запад също всички пешеходци са с предимство ,дори ако сгазиш някой който пресича на червено на зебра пак си виновен и плащаш хиляди обезщетения ,ако не може да платиш отиваш в затвора за няколко месеца
  • 10 ха ха

    5 1 Отговор
    пак се почна , държавата бандит пак си пише "закони" с които да граби , и това е от десетилетия , всеко "ново" правителство скача да се бори и да бърка в джоба с драконовски мерки за да си присвои едни средства които са дошли от "печатницата за пари" и отиват по джобовете на властта , та се стига до едни идиотии които се узаконяват за да върви грабежа , ама при неадекватна държава която не желае да види истината и певиците са същите а и населението взе да психясва
  • 11 Лили Павлова

    3 1 Отговор
    Знаете бях министър и таен доклад показа ,че пътната мрежа е от 1980г ,а автомобилният парк и движение през 2025 г днес няма как да отговарят на задания за изграждане на пътна мрежа от преди 45 г
  • 12 Съжалявам, че

    4 2 Отговор
    Трябва да коментирам с “пълни глупости” . Защо? Ей сега ще обясня. Има ли “война” по пътищата на България - ДА. Има ли адекватни мерки от държавата за привеждане на пътищата в 21-век и Европейски стандарти - НЕ. Има ли събираемост на глоби и финансова отговорност, има ли легална отговорност за нарушителите - НЕ (само на хартия). Има ли обща система между различните застрахователни компании и информираност, колко е рисков индивидуален шофьор срещу увеличена стойност на задължителна застраховка - НЕ. Ми то е то. Само приказки и въздух под налягане, без прилагане на решения, които вече са доказали ефективността си в други Европейски държави. Накратко: Поредните глупости

    Коментиран от #16

  • 13 Бла Бла бла

    2 6 Отговор
    При катастрофа оставаш без книжка до живот на всички участници! При рецидив 50 000 глоба плюс 5 години затвор. Съдилища да нямат вмешателство! До 6 месеца катастрофите ще спрат 100%.
  • 14 Гост

    3 0 Отговор
    Бок"лукът в парламента не желае да сложи край на тази смърт. Умът ми не го побира. Не искат и това е
  • 15 Чичо

    2 3 Отговор

    До коментар #5 от "Катастрофите ги причиняват":

    Колко скъпи БМВ-та, Мерцедес-и и Поршета видя катастрофира ли? Защото аз виждам само такива на 20+ години. Стига с тези мантри, че хората със скъпи коли карат безумно. Масовите глупости по пътищата се извършват основно от комплексари с тройки, които няма да минат на преглед в Европа, но тук са със стикер.
  • 16 ниандерталец

    3 0 Отговор

    До коментар #12 от "Съжалявам, че":

    Държавата бяга от реализма . За това са бла бла статиите за да оправдаят прехвърлянето на вина към шофьорите . Крият се зад политики за да вършат престъпления .
  • 17 Читанка

    1 1 Отговор

    До коментар #2 от "Ваня🤦‍♀️":

    Паулина е написала пълни глупости. Закона не спестява на никого нищо. Застраховката ГО има определен таван, може да покрие някаква ограничена сума. Това не означава, че виновника не може да бъде осъден на 3 пъти по-висока сума, и застраховката ще му покрие само 1/3, другите 2/3ще трябва да ги плаща лично. Следователно не е проблем Закона или застраховката, а проблема е в съда и присъдите, които присъжда и стойността на човешкия живот и здраве според българските съдии.
  • 18 Пежо

    2 0 Отговор
    За управляващите, народа не означава нищо.Действа се на принципа, че само шофьорите са виновни, и затова са невероятно тормозени и глобявани.Това има обратен ефект-започват да избиват комплекси по пътищата.Тук проблемите се "решават" с пара в свирката, и отчитане на дейност.Няма да стане така.Когато страната е транспортен коридор, и през нея минават ежедневно хиляди камиони, а у населението колите също се увеличиха много, трябват хубави, качествени пътища, и движението да се изнесе извън населените места.Адекватна организация на движението, и премахване на хиляди глупави ограничения на скоростта.Няма начин водачите да уважават такава неадекватна организация.И много други подробности, и всичко има значение
  • 19 ммхмхм

    0 0 Отговор
    на калпав моряк морето му е виновно, така и на държатавата наркотиците и алкохола и е виновен.
    защо в Испания и Холандия и Германия може да са легални наркотиците и хората да карат пияни, а тук не ?

    както преди се плащаше на медиите да тръбят за ковид сега е на мода да им се плаща да тръбят за родината и как да обосноват повишенията на заплатите в МВР.

    мъка беше и поредното днешно шоу в парламента... мъка!!!

    това е примирете се, че това е положението.
  • 20 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 21 ами

    1 0 Отговор

    До коментар #2 от "Ваня🤦‍♀️":

    Законите са си Много хубави но не се прилагат както трябва. Дори и разстрел на място да се прилага като законова мярка пак ще се търси начин да се заобиколи и отложи до намиране на решение. Като те хванат пил или дрогиран без да си причинил ПТП освен да ти вземат книжката трябва да те пратят в Общежитията и всеки ден да те карат да Бачкаш като откачен както навремето имаше тухларни, рудници и други производства в които никой не иска да отива дори и двойна заплата да дават.
  • 22 пояснение

    0 0 Отговор

    До коментар #4 от "Сталин":

    Ще учат полицаите да пеят като ходжи. Оборудвани с килимчета . Спират на пътя водача и Алллаааах.
  • 23 Незнайко

    0 0 Отговор
    Абе кво ни мажат очите с глупости!Не скоростта убива,а некадърността.Образование и възпитание са в основата.Нали целта е да няма катастрофи,а не кой и откъде ще вземе пари след това.Гражданската отговорност е мафиотска,защо не е на гражданина,а на превозното средство?