Отидете към основна версия

7 575 55

Отстъпка от 25 стотинки срещу риск от изтичане на лични данни?

  • горива-
  • отстъпка-
  • бензин-
  • дизел

Експерти прогнозират, че може да се получи и ефект на презапасяване

Снимка: Shutterstock
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Голям проблем се задава с отстъпката от 25 стотинки на литър от масовите горива. Поради недобре списани законови текстове, регламентиращи предоставянето на компенсацията от 25 ст. на литър от масовите горива, съвсем реални се оказват редица рискове за правото на защита на личните данни на всеки потребител на горива, решил да се възползва от отстъпката. За това алармират пред ФАКТИ от Асоциацията на българските търговци, производители, вносители и превозвачи на горива (АБТПВПГ).

Оказва се, че търговските обекти – бензиностанциите, не са готови да оперират с такива големи обеми от лични данни. Макар всеки един търговец на горива на дребно да е Администратор на лични данни, по смисъла на Общия регламент за защита на данните (GDPR), то обработваните от тях лични данни до момента са неизмеримо по-малко - както като видове и категории лични данни, така и като обем.

„Кажете ми какво общо има зареждането на гориво и това да се предоставя регистрационен талон на автомобила и легитимиране на водача пред случаен служител на бензиностанция?“, задава въпрос Георги Тенев, юрист на АБТПВПГ.

„Регистрационният талон на автомобила съдържа данни за три имена, единен граждански номер и адрес на собственика, респективно регистрирания ползвател на автомобила. Там само снимка и здравен статус на човека липсва... За да може крайният разпространител на горива – бензиностанцията, правомерно да предостави компенсацията от 25 ст. и да не бъде санкциониран, той трябва да издаде фактура на физическо лице, в която да посочи ЕГН-то от талона на автомобила“, допълва Тенев

„Нали разбирате, че е все едно дали ще зареждате в търговски обект в малко село или такъв в големия град... Същевременно, поради различната организация на дейността и обем обработвани данни, техническите и организационни мерки за защита на данните на тези обекти са несравними като ниво. Сега на търговците на горива, които и без това изнемогват поради непосилната и тотално неадекватна административна тежест – резултат от нехармонизирано и вътрешнопротиворечиво законодателство, ще се наложи да правят и допълнителни разходи. Те ще са във връзка със защитата на тези нови, по-големи обеми личните данни, които ще им се наложи да обработват, но без това въобще да е присъщо на тяхната дейност. По всяка вероятност ще се наложи и ангажирането на допълнителен персонал“, допълва юристът.

„За нас е необяснима логиката, съгласно която хиляди неквалифицирани за такава работа служители на бензиностанции по села и паланки ще събират и обработват информация за вашето ЕГН, къде живеете, каква кола карате, колко гориво зареждате и прочее. Да не говорим, че събираните данни ще се съхраняват за период от поне 10 години. Истината е, че никой не е застрахован от това, което ще се случва по обектите. По-голям риск за личните данни и защитата на личните данни трудно би могъл да възникне, а сега това става по силата на закон“, обяснява Георги Тенев.

Какво пише в закона, който регламентира въпросната отстъпка. Там се казва, че крайният разпространител на горива трябва да издаде фактура на физическото лице, в която да са посочени данните от талона – ЕГН на водача по талон (или собственик на автомобил, или ползвател).

„Това няма нищо общо с човека, който зарежда гориво. Същевременно законовите текстове са така написани, че от тях не следва нито право на търговеца на горива да изиска да му се предостави този талон за съпоставка, за да може той да вземе данните и направи фактурата, нито физическото лице е длъжно да предостави талона. Но законът казва, че всички крайни разпространители са длъжни да издадат фактура, съдържаща ЕГН от талона на автомобила, за да предоставят въпросната компенсация (отстъпка)! Ако я предоставят неправомерно, това си е за тяхна сметка. Значи бензиностанциите дават отстъпката за тяхна сметка и после ще си чакат парите от държавата, а така се създават предпоставки голяма част от тези фактури да се окажат недействителни поради технически пропуски. Да не говорим, че по този начин държавата сама създава предпоставки за нелоялни практики по бензиностанциите, но за тях си заслужава да се посвети отделен материал“, допълвя Тенев.

От Асоциацията също така предупреждават, че е необходимо да се положат необходимите усилия от страна на държавата в разяснителна кампания относно процедурата за предоставяне на компенсацията. Това от една страна. А друго много важно нещо е да не се допусне ефект на презапасяване от страна потребителите и поредни гледки на стотици метри колони пред бензиностанциите. Причината за това е, че няма лимит на зарежданията.

„Дали няма да има хора, които ще се презапасят с горива, защото ползват отстъпка? Видяхме какво се случи, когато се заговори за повишаване на цената…“, пита Тенев.

Също така остава неясен и въпросът, ако човек вземе колата на приятел и зареди какво става.

„Хипотезата е, че аз взимам колата на близък и зареждам. Но този близък дал ли ми е съгласие да му давам личните данни, не е ли? Има и друга хипотеза, при която търговци ще завъртят просто издаването на фактури с вече налични данни на клиенти… Стои въпросът за контрола и колко от нашите пари ще изхарчи държавата? Не сочим с пръст никого, но е вероятно да се случи… Рисковете са много и могат да имат сериозни последици“, казва още експертът.

Георги Тенев обръща внимание и на това, че обработката на личните данни ще отнема време. Може да се наложи търговските обекти да назначат персонал, за да се облекчи работата на каса. Бензиностанциите ще трябва да си актуализират софтуера така, че да могат да отговорят на изискването. Това пак е за тяхна сметка.

„И като се вземе предвид ниският марж в момента и невъзможността за реална надценка, която да покрива разходите на всеки един обект. Като се вземат оборотни средства, защото бензиностанциите ще дотират клиен-тите, какво става… (б.р. - в предишния материал обяснихме, че отстъпката ще струва на всяка бензиностанция около 25 000 лева на месец, която след това трябва да се възстанови от държавата) Големите вериги по могат да успеят да се справят със ситуацията. Малките бензиностанции няма как да го направят. Рискът пред тях е огромен“, завършва Тенев.

„В крайна сметка държавата разполага и с необходимата администрация и така или иначе – с пълната информация и достъп до нашите лични данни. Всички тези рискове за правата на гражданите, както и административната и финансова тежест върху бизнеса, могат да бъдат спестени, ако въпросната компенсация се предоставя директно от държавата. В смисъл чрез Националната агенция за приходите и нейните териториални поделения и офиси. По този начин ще се постигне и още един благотворен ефект – пълна събираемост на данъците на физическите лица“, завършва юристът.

Поставете оценка:
Оценка 4.7 от 30 гласа.

Свързани новини

  • Забраниха износа на дизел

    Сръбското правителство забрани временно износа на евро дизел ЕN 590 и ограничи цената на нефтопродуктите и на основни хранителни продукти, съобщи вест ...
    01.07.2022
    13 548
    9